napelem

Láthatatlan napelemeken dolgozik egy autógyártó

2023.05.30.

Széldzseki, ami tölti a telefont? Téglamintázatú szolárcellák, amelyek beleolvadnak környezetükbe? A világot potenciálisan megváltoztató technológián évek óta dolgozik egy fejlesztőcsapat a Toyotánál – mármint szabadidejükben, mert egy projekt melléktermékeként bukkantak rá a lehetőségre.

Dr. Maszuda Taizo, aki ma a Toyota szénsemlegesség fejlesztési részlegét vezeti, még a fényezéstechnológiai részlegen dolgozott, amikor a cég állandó beszállítóival elkezdett egy olyan megoldáson dolgozni, ami bizonyos hullámhosszon visszaveri a fényt – ettől lesz színes a felület –, a többi tartományban viszont nem elnyeli, hanem átengedi a hullámokat. Egy ilyen réteg – legyen az festék vagy fólia – lehetővé tenné, hogy tetszőleges felületeken szolárcellákat helyezzenek el, és azokat a környezethez illő színnel fedjék el. A Nippon Paint autóipari festékspecialistával és az F-WAVE szolárcella-gyártóval szorosan együttműködve a csoport egy világelső technológiát hozott létre, amelynek azonban volt egy apró hátulütője: nem volt igazán releváns az autóipar számára.

„Egy színezett szolárcella bárhol elhelyezhető, és áramszünet során is képes működtetni egy berendezést – Japánban ez fontos hívószó, hiszen a földrengések, viharok miatt gyakran vannak kimaradások az energiaellátásban.” – avat be a kutatás indíttatásába Maszuda-szan. „Az autókon is jó volna elhelyezni persze színes napelemeket, de a karosszéria összetett felületeire bajosan illeszkednének a cellák. Így az a furcsa helyzet állt elő, hogy kidolgoztunk valamit, ami mindenkinek jó volt, csak a Toyotának nem.”

Kezdetben emiatt kifejezetten erős ellenállásba ütköztek a cégen belül. „Eretnekséggel” vádolták őket, ugyanakkor a stáb hitt a találmányban, ezért folytatták a munkát. Végül maga Tojoda Akio – aki akkor még a cég elnökeként hozott stratégiai döntéseket – karolta fel a projektet, ezzel zöld utat adva a munkának. Maszuda máshonnan is kapott támogatást: egy fiatal munkatársa, Tomizava Rijota kifejezetten azért csatlakozott a Toyotához, hogy komplex környezetvédelmi feladatokat oldhasson meg Maszuda-szan oldalán. Már azelőtt ismerte és nagyra tartotta ugyanis a magányos kutató munkásságát, hogy kollégák lettek volna.

„A szénsemlegességre még ma is sokan úgy tekintenek, mint kötelezően előírt, teljesítendő kvótára. Számomra azonban ez a projekt sokkal többről szól: rajta keresztül lehetőségünk nyílik arra, hogy ne csak fenntarthatóvá, de szebbné is tegyük környezetünket.” – árulta el Tomizava-szan, akinek napról napra erőt ad a tudat, hogy munkájuk nyomán a társadalom kívánatos, örömteli dologként tekintsen a környezetvédelemre.

A színes napelemek projektje ma már központi támogatással, gőzerővel zajlik a Toyotánál, a piaci szereplők pedig sorban állnak a lehetőségért, hogy együttműködhessenek olyan innovatív termékek kifejlesztésében, amelyek vadonatúj lehetőségeket nyithatnak meg saját ügyfeleik előtt. A sportruházatok gyártói, a reklámipar és persze az építőipar magától értetődően látott fantáziát a technológiában, hiszen vadonatúj termékeket hozhatnak létre a színes – sőt, akár mintázattal ellátott – szolárcellák révén, a klimatizált öltözetektől kezdve a hosszú üzemidejű hűtőtáskákon át az önfenntartó energiaellátású otthonokig. Különösen jó lehetőségeket teremt a technológia a műemlék épületek vagy templomok, szentélyek energizálására, hiszen ezeknél az építészeti jegyekbe beleolvadó , észrevétlen szolárcella az egyetlen elfogadható megoldás.

Maszuda-szan munkájának eredménye ma még csak előrehaladott fázisban lévő, tudományos elmélet, a sorozatgyártás beindításáig még számos akadályt el kell hárítani – nem utolsósorban a költségeket kell jelentősen csökkenteni. A lehetőség azonban adott, ráadásul a projekt nem elhanyagolható járulékos előnye, hogy ihletet és erőt adhat további hasonló projektek megvalósulásához. Olyan projektekéhez, amelyek ugyan nem kapcsolódnak szorosan az autóiparhoz, ám a világ legnagyobb autógyártójának rendelkezésére álló emberi és műszaki erőforrások felelősségteljes felhasználásával mégis megvalósíthatók – nem csak a Toyota, hanem az egész világ javára.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.14
Az első veszprémi Rally Hungary már most a leglátványosabb rali, amin valaha jártam. ..
2024.04.14
- Megérkezett Magyarországra az első magyar KC-390 katonai szállítórepülőgép - jelentette be....
2024.04.14
Nagy kereslet az új, teljesen elektromos Macan iránt – írja honlapján a német sportautó gyártó. ..
2024.04.14
Fokozott ellenőrzést tart április 15. és 21. között a rendőrség Magyarországon, kiemelt figyelmet....
2024.04.14
Komoly és életveszélyes acsarkodást rögzített egy fedélzeti kamera, az M0-son, Vecsésnél, az M3....
2024.04.14
Az Év Magyar Autója verseny ünnepélyes díjátadója a Budapest Automotive Summit rendezvényen volt....
2024.04.14
Az útburkolati jelek a forgalom irányításának megszokott részei, de csak addig irányadóak, amíg....
2024.04.14
A debreceni repülőtéren nyitott mérnöki irodát az Aero Space Power (ASP) Kft. - közölte a cég az....
2024.04.14
Motorkerékpárossal ütközött össze egy személyautó Baján, az 55-ös főút Szegedi úti szakasza és a....
2024.04.14
Minden tekintetben közelebb lépett az RS3-hoz frissítése után az Audi S3. Továbbra is kívánatos....