innováció

Legális szunyókálás az autópályán

2017.07.20.

A magas szinten automatizált vezetés az autópályán már nem csak egy távoli álom. A Continental már 2012-ben elkezdett tesztelni ehhez hasonló rendszereket közutakon az amerikai Nevada államban.

A technológiai vállalat napjainkra már egy globálisan kifejlesztett járműflottával rendelkezik Németországban, az Egyesült Államokban, Japánban és Kínában. A Cruising Chauffeur funkció segítségével a jármű képes átvenni vezetéshez kapcsolódó feladatokat az autópályákon, az adott nemzeti közlekedési előírásoknak megfelelően. A sofőr és az autó feladatmegosztásának az is részét képezi, hogy a sofőr ismét visszaveszi az irányítást az autópálya végéhez közeledve.

Ezt az átadást egy speciálisan kifejlesztett ember-gép felület kezdeményezi, amelyet szintén tesztelnek már járművekben. Ha pedig a sofőr nem reagál – akár egészségügyi okokból –, amikor az autó a vezetés átvételére figyelmeztet a jármű képes magától biztonságosan megállni. Ezt az úgynevezett minimális kockázatú manőver segítségével végzi el, amelynek során a jármű beazonosítja a legközelebbi helyet, ahol az autó biztonságosan meg tud állni, és automatikusan arra veszi az irányt. Ez a funkció 2020-tól elérhető lesz a Cruising Chauffeur rendszerben, amint előkészítik a gyártásra.

„A Cruising Chauffeur kettős előnnyel szolgál, ha a biztonságról van szó” – mondta el Ralph Lauxmann, a Continental Alváz & Biztonság divíziójának Rendszer & Technológia részleg vezetője. „Először is, az automatizáció kiküszöböli a mindennapi használat során jelentkező emberi hiba lehetőségét, miközben kényelmes utazást garantál. Másodsorban pedig a Cruising Chauffeur rendszerbe egy további biztonsági üzemmódot is beépítünk, amely a hagyományos autókban nem érhető el. Amennyiben a sofőr bármilyen okból kifolyólag nem képes visszavenni az irányítást a kormány felett, a Cruising Chauffeur képes biztonságos helyen megállítani az autót.”

Ha a sofőr elbukik, a „B terv” lép életbe

Lehet, hogy az autósok nem szívesen hallják ezt, de a közúti balesetek legnagyobb kockázati tényezője mindig is az ember volt, és az is marad. A balesetek körülbelül 90%-a emberi hibából adódik. Éppen ezért az automata vezetés fontos lépést jelent a Vision Zero irányába – egy olyan jövőbe, ahol a közlekedésben nincsenek közúti halálesetek, sérülések vagy balesetek. A Cruising Chauffeur képes átvenni a vezetés feladatát az autópályán. A sofőr dönti el, hogy ezt részlegesen automatizált módon teszi-e, amikor a sofőr továbbra is felügyeli a rendszert, vagy a közeljövőben lehetséges lesz teljesen automatizált üzemmódot is választani, ahol a sofőr a figyelmét egyéb tevékenységeknek is szentelheti.

Amikor a Cruising Chauffeurt aktiváláják, a jármű környezetét érzékelő szenzorokból származó adatokat mint a kamerák, radar, vagy a LiDAR adatai a központi vezérlőegységben, az Asszisztált Automata Vezetési Vezérlőegységben (ADCU) elemzi a rendszer. A Cruising Chauffeur algoritmusai ezek alapján felvázolják az autó 360 fokos környezetének modelljét.

A rendszer mindezt egy nagy felbontású térképpel kombinálja, amelyen látható az összes mozgó és álló tárgy, valamint az út és a sávok vonalvezetése. A jármű saját pozícióját a rendszer folyamatosan észleli ebben a modellben. Ez alapján az algoritmusok segítségével megállapítja, hogy mely területeket használhatja az autó biztonságosan, a közlekedési szabályok figyelembe vételével, és a vezetés feladataként erre veszi az irányt. Így a Cruising Chauffeur automatikusan képes sávot váltani vagy előzni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.20
A hibrid LMP1-es prototípusok utoljára vehettek részt a világ leghíresebb autóversenyén, ahol....
2020.09.20
A történelmi helyszínek felkutatása mellett a mezőgazdasági területek parlagfűvel való....
2020.09.20
Hétfőtől a ceglédi vonalon is forgalomba áll egy emeletes motorvonat - közölte a MÁV Zrt. az MTI-....
2020.09.20
A férfi mindkét szemére vak volt, mégis megkapta a vezetői engedélyt. A hatóságok most vizsgálják,....
2020.09.20
Maria Plotena Csehországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.09.20
A Tihanyi révnél szervezett Kicsik-nagyok kerékpáron programon népszerűsítette a TUKE a....
2020.09.20
A Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) használatba kívánja adni 11 vitorláskikötőjét, 15 éves,....
2020.09.20
Összeütközött két gépkocsi az M5-ösön, Ócsa és Inárcs között. A baleset a sztráda Szeged felé....
2020.09.20
A kutyatulajdonosok jó része autóval is szállítja kedvencét, de csak kevesen ügyelnek arra, hogy....
2020.09.20
A MÁV-Start és a Volánbusz a napokban megjelent kormányrendelet értelmében  hétfőtől tovább....