Végsebesség

Legálisan 190-nel Magyarországon

2025.09.13.

Legálisan 190-nel Magyarországon

A ZalaZone-ra szervezett a Mercedes-Benz magyarországi importőre „2 in 1” napot az újságíróknak, ahol nem csak testközelből próbálhattuk ki az új CLA sorozatgyártott példányait, de a nemrég átadott ovál-pályán verethettünk a gyártó csúcsmodelljeivel.

Na, mi a pálya?

A zalaegerszei autóipari tesztközpontban idén készült el a High-Speed-Oval nevű tesztpálya, amely kialakításával európai szinten is egyedülálló vizsgálati lehetőségeket biztosít a gyártóknak. A világon mindössze 2 db, 15 állítható szelvényből álló aszfaltozógépéből az egyik itt dolgozott és naponta 200 méternyi útfelületet munkált meg, sokszor még éjszakai folytak a munkálatok.

250 hektáron terül a ZalaZone Járműipari tesztpálya (Fotó: ZalaZone)

Az ovális alakú pályán az ívekben döntött szakaszokat alakítottak ki, hogy a nagysebességű, akár 280 km/h-ás teszteken a kanyarokban se kelljen lassítani. A parabola-keresztmetszetű íves szakaszok felső részén az úttest dőlésszöge 47 fok. Ez több mint 100%-os emelkedő, de sokkal többet mond ennél, hogy gyalogosan, utcai cipőben a felső részre legfeljebb nekifutásból lehet felmenni, de utána megint győz a gravitáció.

Naponta legfeljebb 200 métert haladt a különleges aszfaltozó (Fotó: ZalaZone)

A legfontosabb jó tanács felhajtás előtt

Persze az újságírókat nem engedték rá csak úgy a pályára. A bevetés előtt az oktatókkal autóztunk ki az egyik nagy kanyarba, ahol leparkoltuk az autókat és meghallgattuk a biztonsági előírásokat. Itt tudtuk meg, hogy a legfelső részen való autózásról ne is álmondjunk, de azért a 4-ből 3 sávot használhatunk majd, sőt, ezen a szakaszon legalább 120 km/h az elvárt tempó.

Senki sem tudott válaszolni az instuktorok azon kérdésére, hogy vajon mi a legveszélyesebb dolog egy ilyen pálya használata közben, úgyhogy elárulták: az úttestre betévedt állatok, főképp a madarak. Bár az egész létesítményt nyilván kerítés védi, a madarakat az nem tartja távol, így előfordul, hogy azok a pályára szállnak. Mivel a tesztelés nagy sebesség mellett történik, az is lehetséges, hogy nem tudnak úgy arrébb repülni, mint a szokásos közlekedési szituációkban.

Fotó: Mercedes-Benz Hungária

Előre és nyomatékosan figyelmeztettek mindenkit. Ha állat kerül az utunkba, eszünkbe se jusson hirtelen kormánymozdulatot tenni, vagy a fékbe taposni. Ha ugyanis a pálya alsó szakasza felé szeretnénk kormányozni, amellett, hogy nagyon nehéz lenne, stabilitásvesztéshez vezet, a szalagkorlát felé pedig nagyon könnyű menni, de az azonnali katasztrófa garantált, ráadásul nem csak nekünk, de a kötött sorban közlekedő többi kollégának is. Mit kell tehát tenni akadály esetén? El kell gázolni! Méghozzá gondolkodás nélkül.

Lássuk a nagyágyúkat!

Az importőr Spirit of AMG névre keresztelt rendezvényére ezúttal hat Mercedes-AMG modellt hozott ki. Az SL43 és a GLE43 képviselte a belépőszintet, az E53 és a CLE53 helyezkedtek el középen, a csúcs pedig a két darab GT volt.

Fotó: Mercedes-Benz Hungária

Írhatnék most részletes technikai adatokat arról, hogy melyik milyen motorral és teljesítménnyel rendelkezik, de legyen elég annyi, hogy a még az SL kétliteres benzinmotorja és elektromos segítsége is olyan erőt szabadít az aszfaltra, hogy az egyszeri autósnak egyszerűen lefagy a szoftvere tőle. Az AMG GT-kről meg jobb nem is beszélni: a minden tekintetben kihegyezett sportkocsi még akkor is meglepő gyorsulást produkál, ha 180-nál cipőzi a sofőr.

Az autókat párosával vezethettünk, mindenki minden autót kipróbálhatott.

Finomkodással indult

A kocsikban egyirányú rádiókapcsolat volt kialakítva, vagyis csak a vezetéstechnikai oktatók tudtak hozzánk beszélni, a visszabeszélés kizárt. A bemelegítő körben lassú tempó mellett hallgattuk az intelmeket és instrukciókat. Ezután következett a 2. sáv, ahol 80 és 140 kn/h közötti tempót kellett felvenni.

Fotó: Mercedes-Benz Hungária

Már itt figyelni kellett az ív pontos tartására. Nem mondom, kissé berezelős volt az első kör, hiszen abban a tudatban vezettem, hogy elég egy rossz mozdulat, hogy nem csak a saját, hanem az egész brigád napját tönkretegyem. De nem volt semmi baj. Ha izzadó tenyérrel is, de sikerült jó tempót autózni.

Ideje volt sávot váltani. A harmadik sávban már elég kemény az parabola keresztmetszetű úttest dőlésszöge, pontosan erre mondják, hogy exponenciálisan emelkedik. Nem véletlen, hogy itt a minimum sebesség 120, de már nem apróztuk az el. Az első ilyen körben 160-as tempót vettünk fel. Két ilyen kanyar után már egyszerűen szétizgultam magam, stresszeltem, jól jött a pihenő és a sofőrcsere.

Autót is váltottunk, majd utasként immár egy bátrabb kör következett. A harmadik sávban ezúttal már 190-nel mentünk, csodáltam a kollégát, aki éppen vezetett, úgy éreztem, ki sem merek jönni a következő körre vezetni. Aztán megint autócsere és én ültem bal egybe. Összekaptam magam, koncentráltam és az AMG GT másodpercek alatt repített fel 190-ig engem is. Jött a kanyar: na, mondom lesz, ami lesz. Persze nem történt semmi baj és kezdtem ráérezni az ívére, akarom mondani, az ízére.

Itt még csak 171-el megyünk, a 190-es tempóról nem csinált a kolléga fotót (Fotó: Fürti Gergely, GOR-CAR)

Feltűnt azonban, hogy kanyar végére sima gázpedálállás-tartás mellett nagyjából 10 km/h-t lassultunk. Levontuk a tehát a következtetést: jobban kell nyomni neki a kanyarban. Én erre egyszerűen képtelen voltam, de a kollégám nem finomkodott, szépen kimaxolta.

Az utolsó körökben már előfordult, hogy kettessel kezdődött a bemeneti sebességünk. Annyit elmondhatok, hogy a sokadik kör megtétele után már kezd csőlátás kialakulni. Nehéz megválasztani, hogy az őrült tempo mellett hova is nézzen az ember. Megállapítottok, hogy nem lennénk alkalmasak nagysebességű tesztpilótának egy ilyen pályán, de az is, hogy amíg élünk nem felejtjük el, ami velünk történt. Arra viszont nem számítottunk, ami ezután történt. Az instruktorok megkérdezték, hogy kinek van kedve menni velük egy kört, amikor megmutatják, milyen a legfelső sávban menni. Jelentkeztünk.

247-tel a vidámparkban

Látszott a fiúkon, hogy nem először csinálják, és az is, milyen kellemes kötelességüknek tesznek eleget, amikor újságírókat visznek az ív tetejére. A trénerek egy GLC 43 AMG-vel fuvaroztak minket és már az első kanyarba bőven 200 feletti sebességgel tették be az autót.

Direkt a bal hátsó ülésbe ültem, érezni akartam, hogy milyen közel van a szalagkorlát. Aztán éreztem. Nem az a baj, hogy közel van, hanem hogy másodpercenként több mint 50 métert suhanunk mellette. Aztán kimaxolták. A kilométerórát 247-es tempóig figyeltem, pedig nekünk azt mondták, hogy 230-ig van optimalizálva a pálya.

Erre van eszem! (Fotó: Mercedes-Benz Hungária)

Tudtam, hogy biztonságban vagyok, hiszen profik vezetnek, meg erre való ez a pálya. Olyan volt mint a vidámpark, amikor tudod, hogy túl fogod élni a hullámvasutat, mégis parázol.

Csúcs ez az érzés és nagyon jó, hogy van ilyen pálya Magyarországon, az importőrnek pedig örök hála a lehetőségért.

Mercedes-AMG SL43 (Fotó: Rusznák András)

És igen, vezettük az új, tisztán elektromos CLA-t is, de az oválpálya minden show-t ellopott tőle.

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....
2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....
2025.12.04
Amikor a hőmérséklet csökken, a parkoló autó belseje is gyorsan lehűl. A tárgyak vagy maga a jármű....
2025.12.04
A BMW M Motorsport és a PUMA novemberben, a kínai Chengdu Tianfu International Raceway....
2025.12.04
Első latin-amerikai autós központjának megnyitásával a Porsche megerősíti a márka hosszú távú....
2025.12.04
Eddig még csak ízelítőt adtak nekünk a fagyos reggelek, de érdemes felkészülni! A gépjárművek....
2025.12.04
A Kia 2026. január 9-én, a Brüsszeli Autószalonon mutatja be az EV2-t, egy Európának szánt,....