Új Mercedes-Benz CLA
Az új Mercedes-Benz CLA-ról nem írtam cikket, amikor az importőr meghívására élőben követhettük a római bemutató show-t. Akkor sem ragadtam még tollat, amikor a belvárosban a szemünk láttára leplezték le az első előgyártásból származó darabok egyikét. Utóbbi alkalommal már nagyon kellett volna, de valami még hiányzott. Az ára. De ma megérkezett a sajtóközlemény, én innen válik igazán izgalmassá az új autó, úgyhogy most elmondok mindent, amit eddig tudni lehet róla. Hosszú lesz, kávét és ropit ér behozni!
EQ, de másképp
Az új CLA az első olyan Merci, amely, bár tisztán elektromos hajtásláncú, de nem viseli az EQ badge-et. Tévút, vagy sem, az EQ-, -A, -B, -C, -E(+SUV), -S(+SUV), --T, és -V-osztályoknak úgy néz ki, meg vannak számlálva a napjai. Nem ez a recept működött a piacon. Ami működött, az a tisztán elektromos hajtás mellett jelenlévő technológiai tüzijáték, nagyképernyők, intuitív megoldások, és nem utolsó sorban a szerényebb légellenállási tényezőjű, de inkább autóforma autó.
Amíg a Mercedes próbálkozott a saját útját járni, a BMW ugyanabban a kasztniban kínált többféle hajtásláncot. Amíg a Mercedes a hátsókerék kormányzást építette be egyre több modelljébe, és bízott az európaiak elitizmusában, addig a Tesla, mint eredeti konkurencia mellé felzárkóztak a kínaiak, akik olyan jó modelleket dobtak piacra, amik rendre arcon csapták az elitistákat és Európa is szépen ráfordult a BYD-kra.
Ez így nem mehetett tovább. Kellett egy autó, ami a tradicionális Mercedes-Benz értékrendet megtartva igazodik az új világtrendhez. Ami hozza a vagány formát, miközben összetéveszthetetlen marad más gyártók termékeivel. Kellett egy olyan kocsi, ami, ha kell, oszloptól oszlopig ad képernyőket, amin filmezhet, játszat és kommunikálhat a 21. század „gyermeke”. Ami trendi, divatos, és képes a modellt státuszszimbólummá tenni. Kellett a vágy tárgya.
Ezért a célért a Mercedes látszólag mindent megtett. Nem is volt más választása, mert meg kellett mutatni, hogy igenis képesek nem olyan jó, hanem jobb autót gyártani, mint a Tesla, vagy a BYD, ebben a szegmensben is.
Az elnevezés is változik. Az új modell nem viszi tovább a korábbi logikát, így nem lett EQCLA, hanem maradt simán CLA, aminek már csak a végén olvashatjuk az EQ kódot.
Csak a név maradt
Az eddig Kecskeméten gyártott CLA mára a Mercedes négyautós kupéi, de még a szedánok között is a belépő szintet képviselte. A megjelenés természetesen nagyon jó volt eddig is, de például az 1.3 TCe (Renault) motoros CLA220 a benzinvérűek számára eléggé kiábrándítóan hatott. Volt belőle Shooting Brake változat is, és szépen is teljesített a piacon, csak úgy, mint a plug-in hibrid változatú hajtás.
Kár lett volna tehát valami új nevet bevezetni a piacra, így hát Stuttgartban úgy döntöttek, hogy az új, nagy dobás is CLA lesz, de ezen kívül semmit sem visz tovább. Magyar szemmel sajnálatos tény, hogy a gyártás helyszíne sem Kecskemét lesz már, hanem Németország, azon belül is Rastatt, de azért megnyugtattak, hogy az alfödi gyár is szerepet kap majd a modellcsalád egyéb tagjainak gyártásában.
Autó a szuperszámítógép köré
A Mercedes az új autóban egy teljesen saját fejlesztésű operációs rendszert használ, aminek már most érdemes megtanulni a nevét: MB.OS, vagyis Mercedes-Benz Operating System. A rendszernek annyi feladata van, hogy hardver szinten is meg kellett erősíteni, olyannyira, hogy vízhűtést kellett beépíteni a központi processzornak. Erre eddig nem volt példa, tényleg úgy tűnik, mintha az autót építették volna a számítógép köré.
A CLA-ban nem egy, hanem mindjárt két mesterséges intelligencia teljesít szolgálatot: a Microsoft és a Google is segítségünkre van minden elképzelhető dologban, navigációtól, beszélgetésig. A rendszer állandó kapcsolatban van az úgynevezett Intelligent Cloud felhőszolgáltatással, amelyen keresztül nem csak alapvető funkciók, de még a vezetéstámogató rendszerek legújabb szoftverei is külön beavatkozás nélkül naprakész maradnak.
Váltó is került bele
Az új CLA egyik legvonzóbb tulajdonsága a hatékonysága, vagyis az alacsony fogyasztás, így a tisztességes hatótávolság. A tisztán elektromos CLA a piaci bevezetéskor két változatban érhető el. A belépő szint a CLA 250+ EQ egy 200 kW teljesítményű villamos gépet tartalmaz, akkumulátora a legmodernebb technológiával gyártott lítium-ion energiaforrás 85 kWh-ás csúcsváltozata. Ezzel a kombinációval a WLTP ciklus szerint 792 km-es hatótávolságot ígér a Mercedes, ami kategóriájában valóban egyedülálló. A sajtótájékoztatón egy döbbenetes, 93%-os adat hangzott el az energiahatékonyságra, tehát az akkumulátorban tárolt energiának ekkora részét tudja mozgási energiává alakítani a jármű, a fogyasztási adat így 12,2 kWh/100km. A 250+ egyébként hátsókerék meghajtású.
Na és akkor most tessék kapaszkodni. Egyenáramú töltéssel elérhető a 320 kW-os teljesítmény. Amennyiben ez a töltőn is rendelkezésre áll, 10 perc alatt legalább 285 km-nyi hatótávolságot tudhatunk magunkénak, 10-ről 80%-ra pedig 22 perc tölthető a CLA.
Már a bevezetéskor elérhető egy kicsit combosabb, 260 kW-os teljesítményű változat, ami a CLA 350 4matic EQ névre hallgat, és ahogyan az elnevezésből is kiderül, összkerékhajtású. Míg a 250+ változat nyomatéka 335 Nm, az erősebb kivitelé 515. Ezt követően, még 2025-ben érkezik a platform nagy dobása, hogy ugyanabba a karosszériába elérhető lesz egy 48 voltos hibrid rendszerrel dolgozó változat, teljesen új, Mercedes fejlesztésű 1,5-ös turbómotorral.
A hatékonyságot mindegyik modellben tovább növeli a kétfokozatú váltó. Erre azért van szükség, mert a villanymotor a magasabb sebességi tartományokban teljesen feleslegesen pörög nagy fordulatszámon, ezt csökkentve a fogyasztás is csökken. Ezért a CLA alacsonyabb sebességtartomány mellett 1:11, pályatempónál pedig 1:5 áttétellel dolgozik.
A nappali menetfény is csillag alakú
Ami az új CLA külsejét illeti, arról érintőlegesen már beszéltünk. Nincsen UFO-formájú karosszéria, inkább hasonlít a megszokott autóformához. Azért a kilincsek ebben is besüllyednek, és a felnik is segítik az alacsonyabb légellenállást, ami ennél a modellnél 0,21! Ennél jobban csak házon belül produkáltak az EQS-sel (0,2), de azt az egy százalékot érdemes volt feláldozni a sokkal élvezhetőbb forma oltárán.
A kocsi elején a konzervatív szem számára szokatlan, 142 darab kicsi világító csillag emblémát láthatunk és a nagy Mercedes jel is ki van világítva. Aki ezt nem képes a helyén kezelni, az még mindig nem érti a 21. századot. Amikor már egy órája nézegettem, elfogadtam, megszoktam, hogy ez ilyen. A W214-es E-osztály hátsó helyzetjelző lámpái után, most az első fényszórókba integrált nappali menetfény is háromágú csillag alakot kapott, úgy látszik, hogy csillagból sosem elég.
A CLA már alapkivitelében is panoráma üvegtetővel érkezik, ez a fícsör azért ismerős lehet valahonnan. Nem szimpla üvegről van szó, hanem mindkét felületén különböző nanotechnológiás bevonatokkal ellátott, egy darabból gyártott üveglapról, ami nem csak a felmelegedéstől védi az utasteret, hanem kiszűri a káros sugarakat is.
Először az elektromos Mercik történetében van frunk, vagyis az első „géptető” alatt található csomagtartó. Ebben tökéletesen elférnek a töltéshez szükséges cuccok, így a hátsó 400 liter körüli csomagtér teljes egészében megmarad a poggyászoknak.
A CLA olyan szériafelszereltséggel érkezik, hogy elégedetten csettintenek még a japán kocsik rajongói is. Az üvegtető mellett meg kell említeni a teljes körű asszisztensrendszert holttér-felügyelettől a legmodernebb önvezetésig, a térdlégzsákot, a kamerarendszert, az AI-funkciókat és így tovább. Persze egy Mercedes vásárló kedvenc tevékenysége az opciós lista ikszelgetése, úgyhogy a CLA-ban is elérhető az összes, már nálunk is unalomig ismételt extra. Tényleg mindent is lehet kérni bele. Ha már itt tartunk megjegyzem, hogy az új autó már konfigurálható a gyártó a honlapján! Hajrá!
És akkor jöjjön, aminek jönnie kell
Az ára! Amikor elkezdték belengetni az új modellt, az új technológiákat, majd meghozták az előszériás autót, végül már majdnem mindent tudtunk róla az árán kívül, de ezzel az utolsó pillanatig vártak. Újságíró kollégákkal találgattunk, mindenki számolgatott, hogy hova kell ezt az autót elhelyezni a jelenlegi piaci körülmények között.
A jelenleg még kapható EQE induló ára inkább van közelebb a 28, mint a 27 millióhoz, tudtuk, ennek alá kell mennie. A fő konkurens – mondjuk ki – a Tesla Model 3 Long Range hátsókerék hajtással pedig 19 millió forint körül van. Az árat így a kettő közé kell tenni.
Nekem a kollégák közül legjobban az AutóSámán érvelése tetszett, aki felhívta a figyelmet arra, hogy 10 évvel ezelőtt, egy ilyen szintű fejlődési ugrást tartalmazó autót a Mercedes biztosan 35 millió forint fölé árazott volna, de 2025-ben a konkurenciaharc ezt egyszerűen lehetetlenné teszi. Olyan versenyképes árnak kell lennie, amivel az új CLA a lehető legnagyobb szeletet hasíthatja ki a tortából. Ők 22 és 23 millió forint közötti árra tippeltek, de a Mercedes még ennél is lejjebb tudott menni:
Az alapkivitel ma 21.500.000,- Ft-tól elérhető! Ezzel az árral, a felsorolhatatlanul sok, legmodernebb technológiákat felvonultató fejlesztéssel, a 12 kWh-ás fogyasztással és ezzel a tényleg vonzó dizájnnal a Mercedes-Benz CLA szerintem joggal pályázik olyan státuszszimbólum pozícióra, mint annak idején a Renault 19-es, vagy később a RAV4 első generációja volt és tudtuk, aki újonnan kihozott egy ilyet, annak van mit a tejbe aprítania, ad magára és stílusos.
Nem kérdés, hogy ez a kocsi nagyot fog menni, nem csak a piacon, hanem az utakon is. Egy europer szívnek pedig nincs ennél üdítőbb elektromos autó!