autóbuszbeszerzés

Lesz villanybusz a Várnegyedben

2014.08.25.

Mutatóban elektromos, többségében azonban dízel buszok váltják majd a Várban a jelenlegi muzeális Ikarusokat. Mindkét kategóriában jelen lehet a Rába, a magyar állami tulajdonú járműgyártó. Bár korábban tervezték, nem lesz zéró kibocsátású buszjárat a történelmi városrészben.

j

Már BKK-kékben pompázik az S91, pedig üzletről még mindig nincs szó

Végtelen történetnek tűnik a Várban és a Gellért-hegyen szolgáló Ikarus 405-ösök leváltása. A 2010-es kormány- és főpolgármester-váltás idején leállították az akkor folyó közbeszerzést, azóta pedig többször sikertelenül zárultak tenderek. Jelenleg éppen három közbeszerzési ügy van folyamatban, a legutóbbi eredményét még hivatalosan nem hozták nyilvánosságra. Sajtóértesülések szerint azonban a versenytárs nélkül maradt Siemens-Rampini-Rába konzorcium nyerheti a BKK 7 – valamint 14 opciós – elektromos buszra kiírt tenderét. Az ajánlat időközben egészült ki a többségi állami tulajdonban lévő Rábával. Ha ősszel megkötik a szerződést, jövő tavaszra hét elektromos busz érkezhet a vári vonalakra.

A BKK eredetileg 40 midibuszt kívánt beszerezni a történelmi városrészbe. Úgy tudjuk, hogy az I. kerület vezetése szorgalmazta a zéró kibocsátású járművek használatát a Várban. Iparági szakértőktől azonban úgy értesültünk, hogy a tisztán elektromos technika önmagában ma még nem képes ellátni a feladatát. A villanybuszok hatótávolsága ugyanis 150–200 kilométer, míg a jelenlegi Ikarus buszok 500 kilométert tesznek naponta. Vagyis az e-buszból több jármű kellene, hogy meg lehessen oldani az akkumulátorcsomag újratöltését. Csakhogy az elektromos busz ára a dízelbuszokénak minimum kétszerese. Az üzemeltetés ugyan olcsóbb, de összességében a dízel gazdaságosabb. Ám az is szempont, hogy a Vár kiemelt turisztikai körzet, amelyhez illik az előre mutató technológiát alkalmazó jármű.
Mindezek figyelembe vételével egyelőre hét elektromos buszt vesz a főváros, a hiányzó járművek dízel hajtásúak lesznek. Igaz, hogy a ma érvényes legszigorúbb kibocsátási normának megfelelő Euro VI-os motorral szerelt járművek. Ezeket azonban nem közvetlenül maga, hanem üzemeltetve kívánja beszerezni a BKK.

Emlékezetes, hogy idén áprilisban meglehetősen nagy port kavarva érvénytelenítették az Orengeways pályázatát 40 dízel midibusz üzemeltetésére. Úgy tudjuk, hogy azóta ismét kiírták a tendert az üzemeltetők számára, de az elbírálásról egyelőre nincs hír. Az biztos, hogy a legjobb esetben jövőre kezdhetik meg ezeknek a járműveknek a beállítását a forgalomba. Értesüléseink szerint az üzemeltetők továbbra is a magyar fejlesztésű és gyártású S91-es modellt kívánják használni. Ez a közelmúltban kapta meg a típusbizonyítványt a Mercedes Euro VI-os motorjával. A Rába alvázra épülő jármű karosszériáját a magyar Molitus mérnöki iroda tervezte, a Webasto gyártja. A cég képes lenne Rába-alapokon e-buszt is előállítani.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. augusztus 19-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....