autóbuszbeszerzés

Lesz villanybusz a Várnegyedben

2014.08.25.

Mutatóban elektromos, többségében azonban dízel buszok váltják majd a Várban a jelenlegi muzeális Ikarusokat. Mindkét kategóriában jelen lehet a Rába, a magyar állami tulajdonú járműgyártó. Bár korábban tervezték, nem lesz zéró kibocsátású buszjárat a történelmi városrészben.

j

Már BKK-kékben pompázik az S91, pedig üzletről még mindig nincs szó

Végtelen történetnek tűnik a Várban és a Gellért-hegyen szolgáló Ikarus 405-ösök leváltása. A 2010-es kormány- és főpolgármester-váltás idején leállították az akkor folyó közbeszerzést, azóta pedig többször sikertelenül zárultak tenderek. Jelenleg éppen három közbeszerzési ügy van folyamatban, a legutóbbi eredményét még hivatalosan nem hozták nyilvánosságra. Sajtóértesülések szerint azonban a versenytárs nélkül maradt Siemens-Rampini-Rába konzorcium nyerheti a BKK 7 – valamint 14 opciós – elektromos buszra kiírt tenderét. Az ajánlat időközben egészült ki a többségi állami tulajdonban lévő Rábával. Ha ősszel megkötik a szerződést, jövő tavaszra hét elektromos busz érkezhet a vári vonalakra.

A BKK eredetileg 40 midibuszt kívánt beszerezni a történelmi városrészbe. Úgy tudjuk, hogy az I. kerület vezetése szorgalmazta a zéró kibocsátású járművek használatát a Várban. Iparági szakértőktől azonban úgy értesültünk, hogy a tisztán elektromos technika önmagában ma még nem képes ellátni a feladatát. A villanybuszok hatótávolsága ugyanis 150–200 kilométer, míg a jelenlegi Ikarus buszok 500 kilométert tesznek naponta. Vagyis az e-buszból több jármű kellene, hogy meg lehessen oldani az akkumulátorcsomag újratöltését. Csakhogy az elektromos busz ára a dízelbuszokénak minimum kétszerese. Az üzemeltetés ugyan olcsóbb, de összességében a dízel gazdaságosabb. Ám az is szempont, hogy a Vár kiemelt turisztikai körzet, amelyhez illik az előre mutató technológiát alkalmazó jármű.
Mindezek figyelembe vételével egyelőre hét elektromos buszt vesz a főváros, a hiányzó járművek dízel hajtásúak lesznek. Igaz, hogy a ma érvényes legszigorúbb kibocsátási normának megfelelő Euro VI-os motorral szerelt járművek. Ezeket azonban nem közvetlenül maga, hanem üzemeltetve kívánja beszerezni a BKK.

Emlékezetes, hogy idén áprilisban meglehetősen nagy port kavarva érvénytelenítették az Orengeways pályázatát 40 dízel midibusz üzemeltetésére. Úgy tudjuk, hogy azóta ismét kiírták a tendert az üzemeltetők számára, de az elbírálásról egyelőre nincs hír. Az biztos, hogy a legjobb esetben jövőre kezdhetik meg ezeknek a járműveknek a beállítását a forgalomba. Értesüléseink szerint az üzemeltetők továbbra is a magyar fejlesztésű és gyártású S91-es modellt kívánják használni. Ez a közelmúltban kapta meg a típusbizonyítványt a Mercedes Euro VI-os motorjával. A Rába alvázra épülő jármű karosszériáját a magyar Molitus mérnöki iroda tervezte, a Webasto gyártja. A cég képes lenne Rába-alapokon e-buszt is előállítani.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. augusztus 19-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.11.30
Immár a 24. alkalommal rendezik meg december 27-e és 29-e között a Szilveszter Rallye-t a....
2022.11.30
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló eseményekről időről időre ad hír a....
2022.11.30
Ahogy fennállása 50. évfordulóját ünneplő, jubileumi éve a végéhez közeledik, a BMW M GmbH valaha....
2022.11.30
"Motorozás, állatvédelem, természetvédelem".  ..
2022.11.30
Szerdán használhatók utoljára az előző tanévre szóló érvényesítő matricával ellátott....
2022.11.30
Világszerte ismert, hogy idén ünnepli a Honda az ikonikus Civic 50. születésnapját és a Type R....
2022.11.30
Az Európai Bizottság stratégiát mutatott be a drónok üzemeltetésére és műszaki követelményeinek....
2022.11.30
A Németországban kínált használt autók száma jelentősen nőtt a múlt hónapban. A nagyobb kínálat....
2022.11.30
Két trolibusz ütközött össze kedd este 8 óra körül az egykori Centrum áruház sarkánál, a város....
2022.11.29
A torinói Design Day-re új logóval, új formatervezési nyelvvel és egy futurisztikus modellel....