kínai autóipar
Az alig tíz éve alapított, elektromos és hibrid járműveket gyártó Li Auto az üzbég fővárosban, Taskentben nyitotta meg első küföldi első külföldi kereskedelmi központját. A közép-ázsiai ország az első állomása annak a globális stratégiának, amelynek következő lépése Kazahsztán, majd a Közel-Kelet és Európa lesz.

Eredetileg a Li Auto csak 2028-ra tervezte a nemzetközi piacra lépést, de a kínai piacon tapasztalt egyre élesebb verseny és az ebből fakadó eladási visszaesés miatt a vállalat kénytelen volt előrehozni terveit. A 2025 harmadik negyedévében elért értékesítési adatok elmaradtak a 2023-as év azonos időszakához képest, így a cég úgy döntött, hogy felgyorsítja a külföldi terjeszkedést.
A pekingi központú Li Auto járművei korábban már megjelentek Közép-Ázsiában, de ezeket harmadik fél által működtetett alternatív csatornákon keresztül értékesítették. Most azonban hivatalos kereskedői hálózatot építenek ki: Üzbegisztánban a Control Auto lett a márka hivatalos partnere. A hivatalos kereskedő garanciális szolgáltatásokat, műszaki ellenőrzést, javítást, alkatrészellátást, technikai támogatást, valamint OTA (over-the-air) frissítéseket biztosít a vásárlóknak. Akik korábban nem hivatalos csatornákon keresztül vásároltak Li Auto járművet, nem jogosultak ezekre a szolgáltatásokra.

A nemzetközi piacra lépés első szakaszában három modell lesz elérhető: az L6, az L7 és az L9 típusú crossoverek. A vállalat nemzetközi üzletágának vezetője, Vu Co-min szerint a Li Auto komoly növekedési potenciált lát a közép-ázsiai régióban, és elkötelezett a globális jelenlét kiépítése mellett. A kínai szaksajtó szerint a következő lépés novemberben várható, amikor a márka két hivatalos kereskedő – az Allur és a Doscar – közreműködésével belép a kazah piacra is.

A Li Auto nemcsak értékesítési hálózatot épít, hanem technológiai fejlesztésekre is nagy hangsúlyt fektet: kutatás-fejlesztési központokat hozott létre Németországban és az Egyesült Államokban, hogy termékeit és technológiáit a helyi piacok igényeihez igazítsa. A vállalat célja, hogy 2026-ra új modelljeit már a nemzetközi szabályozási követelményeknek megfelelően alakítsa ki.
A Li Auto lépése jól mutatja, hogy a kínai újenergiás járműgyártók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a globális jelenlétre – különösen akkor, amikor a hazai piacon fokozódik a verseny, és új növekedési lehetőségek után kell nézniük.