repülés
Szárnyal a lengyel légitársaság - a Boeing Dreamliner kompozit szárnyain
Minden bizonnyal megkapja az Európai Bizottság engedélyét a lengyel LOT légitársaságnak nyújtott állami támogatás – nyilatkozta Joaquin Almunia, az EU versenyügyi biztosa tegnap egy brüsszeli konferencián. Az EU Bizottság a LOT légitársaság átszervezésének finanszírozására nyújtott állami támogatásokat már évek óta vizsgálja azért, hogy megállapítsa, annak kondíciói megfelelnek-e az uniós rendelkezéseknek. Ha esetleg nemleges a döntés, a LOT kénytelen lenne visszafizetni az összeget, ahogy az a Malév esetében történt 2011-ben, és ami néhány hét alatt a cég csődbe menetelét eredményezte.
A LOT az első, mintegy 100 millió eurós támogatást 2012 decemberében vette fel, és további 381 millió eurós tőkejuttatásra van ígérete. Az első támogatás átvételét követően életbe léptetett átszervezési program a légitársaság flottájának modernizálását, a járatok kihasználtságának javítását, valamint 2015-re a fenntarthatóan nyereséges gazdálkodás elérését irányozza elő. Ennek keretében a LOT Európában elsőként vásárolt Boeing Dreamliner flottát, amely jelenleg a cég interkontinentális járatait szolgálja ki, és ami a nyereséges működés pillérévé vált. A LOT az idei évre fő tevékenysége után 71 millió zloty profitot, 2015-ben pedig 113-137 millió zloty nyereséget irányzott elő.
Eközben az Európai Bizottság tegnap áldását adta a lettországi AirBaltic légitársaság 2011–2012-ben kapott állami támogatására, valamint az uniós szabályokkal összhangban lévőnek nyilvánította a szlovén Adria Airways állami támogatását is.
Francia kézbe kerülhet a Wizz Air. Előrehaladott tárgyalásokat folytat az Air France–KLM a Wizz Air felvásárlásáról – ez olvasható az egyik holland online újság, a légi közlekedési hírekkel foglalkozó Luchtvaartnieuws oldalán, akik párizsi forrásokra hivatkoznak – írta a Portfólió.hu. A Wizz Air az MTI megkeresésére nem kívánta kommentálni a sajtóértesülést. A hírt szakmai körökben összefüggésbe hozták a Budapesthez sok szálon kötődő diszkont légitársaság tőzsdére lépésének váratlan elhalasztásával. Mint ismert, a Wizz Air legalább egy éve készítette elő a londoni tőzsdei bevezetést, majd május 22-én bejelentették a lépést. Nagy meglepetést keltett, hogy június 16-án váratlanul visszaléptek. Akkor a kedvezőtlen iparági környezettel indokolták tettüket, ám a szaksajtó szerint a hónapok óta folyó Air France –Wizz Air tárgyalások állhattak a háttérben. A francia–holland légi cégcsoport számára a Wizz Air jó terjeszkedési lehetőséget jelentene a fapados-piacon. A francia–holland légitársaságnak már most is van diszkont légitársasága, a Transavia, amelynek fő piacát Hollandia és Franciaország jelenti, ám a Wizz Air Kelet-Közép-Európa legnagyobb diszkont légitársaságnak számít.
Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. július 10-én