járműtörténelem

Magyar járműkrónika ellopott Állami díjjal

2019.12.07.

Ez több mint egy könyv, ez minden korábbi magyar autókról és motorokról szóló krónikáknál gazdagabb és izgalmasabb, mely azt is elmeséli, hogyan lopták el az Ikarus formatervezőjétől az Állami Díjat.

Két szerző, 160 oldal, félezer fotó, ez a komplett magyar krónika, mely legkevésbé lóerőkről és köbcentikről szól, ez a teljes járműipart és piacot, a magyar járműtörténelmet foglalja össze, miközben a kerekek világán keresztül bemutatja a világszerte elismert magyar mérnököket és találmányaikat. Az autós rész kollégánk, az Autószektor és több könyv szerzője Boros Jenő, a motoros rész Ocskay Zoltán, a Veterán autó és motor főszerkesztőjének munkája.

                                                 Pannónia motorkerékpár

                                              Minden a kocsival kezdődött

A XV. századtól indul a Kocs községből származó kocsival, majd végigköveti a békés és háborús korszakokat, melyekben többször váltottak profilt az olyan nagy hírű és hagyományú magyar márkák, mint a Rába, a Kühne és a Ganz, a MÁVAG, a Csepel, a Dutra, az Ikarus vagy a Pannónia.

És persze bemutatja a magyar feltalálókat: Bánki Donát, Csonka János, Galamb József, Jedlik Ányos, Farkas Jenő, Fejes Jenő, Barényi Béla, Anisits Ferenc, Bejczy Antal, Pavlics Ferenc és Winkler Dezső munkásságát, mérnököket, akik olyan különleges járműveket terveztek, mint a Mars-járó, a Holdautó, a biztonsági Mercedes, a Ford T-modell, a Fordson traktor és kétéltű harckocsi.

                                                   Csepel Autógyár

                                                Árpád, Botond, Szöcske

Színes a termékpaletta, mert dömperek, traktorok és vasúti kocsik mellett olyan legendás járművek idézik a hazai ipart, mint a Botond terepjáró, az Árpád sínautóbusz és a 424-es gőzmozdony, vagy a Rába tűzoltó, a Kommondor páncélos és helikopterről is ledobható Szöcske.

A történelem viharait jelzi, hogy a járműgyáraknak többször kellett átállniuk haditermelésre, tankok és aknák gyártásra, majd a békidőben megint buszokra, olykor gyerekkocsikra válthattak.

Szerepel a könyvben a Csepelek 1956-os tibeti túrája, melyen a magyar teherautók a légszomjat okozó magasságokban sem fulladtak meg, sőt, megelőzték az amerikai, cseh és német vetélytársakat.

                                                        Szöcske

                                                   Merkúri várólisták

Azt is megismerheti az olvasó, hogyan működött évtizedeken keresztül a merkúri elosztó rendszer és hogyan próbálták kielégíteni a népek autóéhségét, meg hogyan lehetett protekciósan előbbre kerülni a Trabantra, Ladára, Skodára vagy Wartburgra várók ötéves szállítási listáján.

Ma is érdekes az OTP autónyeremény-betétkönyvének közel hatvanéves története és az FHB Bank, majd a Takarék Kereskedelmi Bank szerencsepiaci szereplése.

                                            A csepeli Merkúr-telep

                                               Magyar népautó álmok

Olyan egyedi népautó-tervek és típusok szerepelnek a könyvben, mint az Alba, a Balaton és az Úttörő törpeautó, valamint a ma is divatos formájú Mathias, Sigma és Frog minik, melyek méltánytalanul tűntek el az autótörténelem süllyesztőjében, elfogytak mint a bohókás nyírségi Alma.

A magyar autó és motorkrónikában megtalálhatók a bukásra ítélt egyedi próbálkozások és eredeti konstrukciók, a magyar mérnökök által fejlesztett és világsikeressé vált autók, traktorok, speciális járművek, olyanok mint a holdjármű, a Ford T-modell és a biztonsági Mercedes, vagy a hatékony BMW dízelmotor.

                                                 Borlóy Mátyás kisautója

                                                      Ellopott Állami Díj

Exkluzív interjúban mutatjuk be a világ legnagyobb darabszámban eladott buszának, a mátyásföldi Ikarus 200-asnak tervezőjét és munkásságát, Finta László az autós fejezet szerzőjének azt is elmesélte, hogyan lopták el tervezőkollektívájától az Állami Díjat.

A Csepel márkanév nem csak teherautót, hanem egy olyan helyszínt is jelöl, ahol a legendás Pannónia motorkerékpárok készültek és gazdag képanyaggal ismerteti a könyv a Méray és Danuvia történetét, valamint az egykor világelsőnek számító Duna oldalkocsigyár termékeit és más magyar egy-, meg kétkerekű próbálkozásokat, a Berva mopedet, az örökké divatos Panni robogót és a Puli utánfutót, valamint a Nyírség tehertriciklit.

                                              Finta László Ikarus biztonsági busza

                                                    Sporteredmények

Az izgalmas a sportfejezetben a hazai autó-, és motorversenyek krónikája szerepel: az 1936-os népligeti Grand Prix-n a világ legjobbjai rajtoltak, ahogy minden évben a Hungaroringen.

Napjainkban világszinten sikeresek a magyar formatervezők, akik megtalálhatók a Hyundai, a Kia, a Mercedes, a Peugeot, a Porsche, a Renault és VW konszern dizájnstúdióiban, az olaszoknál is elismerést szerzett a Vulca és Evantra sportkocsi rajzolója, Tárnok Zsolt.

                                       Tárnok Zsolt tervezésű Vulca sportkocsi

                                           Made in Hungary a XXI. században

Gazdagon illusztrált az újjászületett hazai járműiparról szóló fejezet, melyben a győri Audi, a kecskeméti Mercedes, az esztergomi Suzuki és a legmagyarabb buszgyártó, a Kravtex szerepel, méghozzá a legkorszerűbb modellekkel: Audi Q3, Suzuki S-Cross és Vitara, Mercedes CLA, valamint a Credo Inovell.

                                         RS modell a győri Audi szerelősorán

                                         Magyar autó és motortörténet

A kiadvány érdekessége, hogy a hagyományos könyvformátum mellett megjelent Bookazine formában is, előbbi keményborítós, utóbbi puhafedelű változat, amit olcsóbban, egészen pontosan 1990 forintért lehet megvenni az újságárusoknál és benzinkútak shopjaiban.  

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.12
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, és a magyar nemzetgazdasági miniszter is bírálta....
2024.06.12
Sci-fibe illő látvány tárul az elé, aki belép a Dongfeng egyik dél-kínai gyárába: mesterséges....
2024.06.12
Június 15. és 16. között rendezik meg a 92. Le Mans-i 24 órás autóversenyt, amelyen a japán gyári....
2024.06.12
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közzétette azokat a szabályváltozásokat, amelyeknek meg kell....
2024.06.12
..
2024.06.12
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a a Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdonvédelmi Szakmai....
2024.06.12
Az Európai Bizottság vizsgálata szerint az akkumulátoros elektromos járműgyártás Kínában....
2024.06.12
Az elsőkerék-meghajtású RZ 300e nem csak jelentősen olcsóbb, de nagyobb hatótávot is kínál az....
2024.06.12
Az 57. Mecsek Rallye-n június 14-15. között 6 különböző mezőnyben, több mint 150 hazai és....
2024.06.12
A L'Ultime nevű modell az ötszázadik Chiron lesz, egyben az utolsó is. ..