magyar autó

A magyar Solo elbukott az autócsillagok háborújában

2022.12.06.

Made in Hungary modellek, amiket soha nem gyártottak sorozatban.

 

Pedálos famodellel indult, aztán ígéretes szupertakarékos személyautóként folytatódott a forradalmi magyar autót építő csapat története. Az őriszentpéteri Taumobil váza alumínium- magnézium-titán ötvözetből, burkolata szénszálas kompozitból készült. Ezek könnyű, erős, ám drága anyagok, de tervezői szerint nem ezen, hanem az üzemeltetési költségeken kell spórolni, mert igazából a hosszú távú beruházások jelentenek igazi nyereséget mind a használó, mind a környezet szempontjából.

Napelemes tetőpanel

Üzemeltetésnél előnyös és takarékos a kis légellenállású forma is, melynek köszönhetően az előzetes számítások szerint a Solo-Duo rendszerű Taumobil autópáros a hasonló méretűek energiaszükségletének 20-35 százalékával beérte volna, igaz, ezért olykor az utasoknak saját erejüket is be kell dobni, mert egyik üzemmódja a pedálhajtás.

Az ötlet nem új, hiszen egy svájci cég kétévtizede forgalmaz hibrid fotelbringát, melynek hajtásához negyed lóerőnyi teljesítmény elég, márpedig ennyire az átlagember is képes. A pedálos twike menetközben elektromos energiát is termelt, így akkumulátorról is üzemelt.

Többféle méretben tervezték

A magyar tervezésű Taumobil telepe a tetőre épített napelemekből is táplálkozhatott, így parkoláskor ingyen töltődött akkumulátorra, ami 10-20 kilométeres útra elég.

A tervezők számoltak a magyarországi éghajlattal, a napsugaras órák mennyiségével: ezért 7,5 kilowattos teljesítményű belsőégésű motort is beépítettek, így a jármű tartós országúti haladásra is képes. A kerekekbe épített és generátorként is működő villanymotorok az akkumulátorba továbbították a lassítási és fékezési energiákat.

Üzemanyagnak csak megújuló energiákat alkalmaznának, a tervezett hibridjármű növényi olajat, vagy alkoholt is tankolhatott volna, ezek elégetésekor csupán annyi szén-dioxid szabadul fel, amennyit fejlődésekor a növény már megkötött, így károsanyag-kibocsátása kisebb.

Taumobil változatok

A nagy családi jármű, a hatszemélyes Duo két azonos méretű és önállóan is működőképes kiskocsira, a háromszemélyes Solo minire választható szét. Az önállósult autók mindegyike saját hajtóműves.

A 2,9 méter hosszú, 1,9 méter magas, 1,3 méter széles és 2,2 méteres tengelytávú tömege 225 kg, ebből az akkumulátorok súlya 25 kg. A Solo takarékos üzemmódban 0,9 litert fogyaszt száz kilométeren, és akár 120 km/órás sebességre képes. A két Solóból összekapcsolt Duo hossza 4,3 méter, tömege 450 kg, és hat személy szállítására alkalmas, az összekapcsolt hajtóművekkel akár 150-es tempóra képes.

Számítógépes grafikán a tervezett magyar hibrid

Az autónak nem voltak rozsdásodó alkatrészei, és nem volt kényes a hőmérsékletre sem, ezért nem kellett hozzá garázs, már csak azért sem, hogy szabadban napfény tölthesse akkumulátorait

Nagy lelkesedéssel indult a Taumobil Solo-Du projekt, melyet az őriszentpéteri ANTRO, vagyis az Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó nonprofit kht. indított, akkori partnereivel, a győri Széchényi István Egyetem közúti és vasúti járműtanszékével, a stuttgarti Virtual Dimnensions Centerrel, a güssingi Europaeische Zentrum für Erneuarbare Energhie irodával, és az MKB Euroleasinggel.

Párizsi premier, 2008. októberében  Fotó: Boros Jenő

Végül megszületett a látványos prototípus, melyet rangos nemzetközi helyszínen, a párizsi autószalonon, rangos társaságban, több Ferrari szomszédságában láthatott először a nagyközönség.

Az akkori tervek szerint a Solo és Duo 2010-től már sorozatban készülhetett volna, de ez nem jött össze, egyke maradt, ahogy a későbbi sportkocsi is.

2015-ben immár Slezák Tamás csapataként magántőkével és pályázati forrással indult a következő projekt, melynek témája a szálerősített kompozitok járműipari felhasználásáról és a villamos, illetve kombinált hajtáslánc kutatás-fejlesztésről szólt. Az autós-robogós projekten tizenöt fős mérnöki gárda dolgozott a járművek tervezésén, a gyártási fázisában részt vett még 6-8 fő technológu. A csapattagok többsége Formula Student múlttal rendelkezik, nem véletlenül, hiszen a hazai mérnökképzés nemzetközileg is elismert: a magyar fiatalok eredményesen szerepeltek a nemzetközi eco maratonon meg szolármobilok versenyén.

A miniautó nem gigagyárakban készült volna: az adott piacra szánt modellek csomagjaiból a legfeljebb évi 15 ezres kapacitású telephelyeken rakták volna összes a részegységeket, ami szintén a környezetvédelem és a költségtakarékosság része. A csőváz és az összes fröccsöntött karosszériaelem teljesen újrahasznosítható, a gyártóhelyek reciklált vízzel és zöld energiával működtek volna.

Amber One sportkocsi

Az olasz céggel kooperációban készülő prototípus túljutott a törésteszteken és az Amber One modell bemutatóját 2017-re tervezték: a villamoshajtású sportkocsiban hagytak helyet egy kisebb belsőégésű motornak, mellyel az akkumulátorok lemerülése után is akár ötszáz kilométeres útra képes, vagyis ez lett volna az első magyar range extender modell. Eredetileg ezt is CNG, vagyis sűrített földgáz hajtotta volna, ami jóval tisztább mint a benzin, vagy a gázolaj.

A csekély méretnek és a konstrukciónak köszönhetően az autó árát ötmillió forint alá pozicionálták, tervezeték kettő/négyszemélyes változat, valamint kis-áruszállító is, kilencvenes tempójával az L7e szabvány szerinti épített és 15 kilowattos teljesítményű villanymotorjával autópálya közlekedésre is alkalmas, miközben tágasabb és biztonságosabb a mopedautóknál.

A korábbi önálló magyar autós próbálkozásokhoz hasonlóan sem a Taumobil-páros, a Solo/Duo, sem az Amber One sportkocsi nem került sorozatgyártásra.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.06
A lencsék és a fotóchipek már nem elegendőek: a modern autókban lévő kameraérzékelők kis....
2023.02.05
Robotokra és autonóm járműcsodákra várunk, miközben a 123 éves autós tartozékot sem használjuk,....
2023.02.05
Az egyetlen cél a világbajnoki cím megnyerése, a versenyzők pedig egyenlő feltételekkel vágnak neki....
2023.02.05
Nem az a magyarázat, amit sokan rávágnának erre az egyszerűnek tűnő kérdésre.   ..
2023.02.05
Az ausztrál Relectrify startup által kidolgozott vezérlési technológia szó szerint minden téren....
2023.02.05
A Brüsszeli Autókiállítás idén ünnepelte 100. évfordulóját, de hatalmas sikerét nem kizárólag a....
2023.02.05
Nem unatkoztak a Katasztrófavédelem munkatársai szombaton Magyarországon. ..
2023.02.05
A hétszeres F1-es világbajnok brit szerződésének meghosszabbítását sugallta a Mercedes csapatfőnöke....
2023.02.05
Az elektromos, hibrid és plug-in hibrid járművek értékesítése jelentősen nőtt 2022-ben a belső....
2023.02.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Csillaggarázs és a mínuszok.  ..