Galamb József

Makótól Detroitig: Galamb József az autógyártás nagyjai között II. rész

2022.09.18.

1881. február 3-án született Makón Galamb József, aki a Ford T-modell megtervezésével írta be nevét a világ autógyártásának történetébe. Dr. Halmágyi Pál nyugalmazott makói múzeumigazgatóval az ő életútját követjük végig a makói szülőháztól Detroitig, az amerikai autógyártás fellegváráig.

Galamb József 1915-ben lett amerikai állampolgár, 1917-ben új hazájában meg is nősült. Felesége a szép Dorothy Beckham. Hamarosan megszületett első kislányuk Clair 1918-ban, majd később a második Glória is 1927-ben. (Írásunk első részét itt olvashatják.)

A nagy háború után, 1921-ben Galamb József hat Fordson traktort küldött Makóra testvéreinek, hogy ezzel dolgozzanak és propagálják a Ford termékeket. Így született meg a családi cég, melyet a két fiatalabb testvér, János és Ferenc vezetett. Galamb József 1922 őszén az üzletet beindítani Makón járt, az autók, traktorok, alkatrészek hajóval érkeztek Fiumébe. A makói telephely a Deák Ferenc utca sarkán állt. A szerelőműhely külső falára az 1920-as évek végén festették fel a színes - piros-sárga-zöld színű - autókat, melynek nyomai alapján nemrégiben szépen felújították a műhely külső részét, az úgynevezett Ford falat.

Az egykori Ford lerakat szépen felújított fala Makón.

A forgalom növekedésével Békéscsabán is nyílt egy nagy Ford-lerakat, ahol 35 szerelő dolgozott. 1922-es hazalátogatása alkalmával a Pénzvilág című lap hosszabb interjút Galamb Józseffel. Ugyanekkor a frissen megalakult Mérnöki Kamara elnöke Zielinszky Szilárd professzor előadásra kérte fel Galamb Józsefet.  A Mérnök és Építész Egylet Reáltanoda utcai székházának dísztermében megtartott előadáson a Ford gyár történetét és a futószalag bevezetését ismertető előadását filmmel is illusztrálta Galamb József.

1926-ban ismét temetésre kellett a családnak összegyűlni. János testvérüket kísérték ki az újvárosi református sírkertbe. A Makóról Budapestre visszautazó Galamb Józsefet Horthy Miklós kormányzó kihallgatáson fogadta a Várban. Amint meglátta egykori tengerészét, megszólalt: „Én ismerem a főmérnök urat!" Pillanatok alatt kiderült, hogy 25 évvel azelőtt a gépészképzö-iskolahajón találkoztak először.

Szalagon a Ford T-Modellek.

Halmágyi Pál szerint a protokoll ezzel véget is ért, Horthy Miklós meghívta Galamb Józsefet magánlakosztályába. Megismerkedett a kormányzó családjával és több mint négy órát beszélgettek. Szóba került István fia - ekkor III. éves mérnökhallgató - rendkívüli érdeklődése a technikai újdonságok és Amerika iránt. Megbeszélték, hogy az egyetem elvégzése után Horthy István tanulmányútra megy Detroitba.

Horthy Miklós 1929. szeptember végén avatta fel a világháborús hősök emlékművét Makón. Itt a kormányzó magához hívatta Galamb Sándort és megkérte, írjon testvérének, hogy István végzett és mehet Amerikába. Az ügy jó kezekbe került és minden tökéletesen sikerült, bár Galamb József közismert szerénységével finoman a háttérben maradt.

Az „Autó" című újság 1930-as száma.

Közbenjárása nyomán Henry Ford saját kezűleg írt a kormányzónak, hogy szívesen fogadja fiát Detroitban. István értékes hónapokat töltött a Ford Művekben. 1929 őszétől előbb egyszerű munkásként dolgozott, majd a traktorszerelési, s végül a kísérleti tervező osztályra került.  Összesen 18 hónapot töltött a Fordnál. A kísérleti részlegnél már nagy valószínűséggel közvetlenül Galamb József irányítása alatt dolgozott. Az „Autó" című budapesti újság 1930-ban címlapon hozta közös fényképüket és nagy cikkben számolt be a két magyar mérnök és a Ford Művek munkájáról - mesél a történet egy kevésbé ismert szeletéről a nyugalmazott múzeumigazgató.

Galamb József 1932-ben volt utoljára itthon, a hosszú évtizedekig végzett megfeszített munka után, 1944-ben egy szívrohamból felépülve kérte nyugdíjazását. Négy évtizedes munkássága az amerikai álom megvalósulásának és az érvényesülésének példája. 1905-ben a Ford cég még egy 300 főt foglalkoztató kisüzem volt, 1944-re az USA óriásvállalatainak egyik legnagyobbika lett. Az 1910-es évek közepén napi 250 autót gyártottak, húsz évvel később a termelés napi 10 ezer kocsira emelkedett. E rendkívüli fejlődésben és sikerekben oroszlánrésze volt Galamb József terveinek és kitartó munkájának. 1955. december 4-én, 74 éves korában a világ egyik legnagyobb autógyártó konszernjének nyugdíjas főmérnökeként hunyt el.

A csúcson naponta közel 10 ezer Ford T-Modell készült.

Emlékét szülővárosában a II. világháború után - a közismert okok miatt - nem ápolták, testvéreit amerikai kapcsolataik miatt zaklatták. A családi vállalkozást természetesen államosították, az Amerikából érkező pótalkatrészeket az ávósok foglalták le. Csak 1981-ben, születésének 100. évfordulóján tört meg a jég. A centenáriumon emléktáblát avattak az egykori Ford-lerakat falán, egy évvel később pedig emlékkiállítás nyílt a múzeumban.

1990-ben a makói Szakmunkásképző Intézet felvette Galamb József nevét. 2001-ben, születésének 120. évfordulóján ismét a város híres elszármazottjára emlékezett Makó. Posztumusz díszpolgári címet kapott, felavatták mellszobrát, tudományos emléküléssel, dokumentum kiállítással emlékeztek meg róla. Mára már több tábla és szobor is őrzi emlékét Makón, nem kis részben Halmágyi Pál múzeumigazgató kitartó munkájának, kutatásainak köszönhetően. Erről korábbi cikkünkben olvashat részletesebben.

Halmágyi Pál és egy üzemképes Ford T-Modell.

A veterán autósok szövetsége pedig üzemképes T- modellekkel és autós találkozókkal is tiszteleg a világhírű magyar mérnök munkássága előtt. Ahogy tette ezt 2022. szeptember 10-én a XIV. Maros-parti Randevú Nemzetközi Veteránjármű Találkozón.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.21
Súlyos baleset történt szombaton délután a szlovákiai Vysoká nad Kysucou községben (Čadcai járás):....
2024.06.20
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.06.20
A Múzeumok éjszakáján, szombaton nyílik meg a Földalatti Vasúti Múzeum új kiállítása, amely a 150....
2024.06.20
1999-ben történelmet írt a BMW V12 LMR, ami két Le Mans korszak között tudta megnyerni a 24 órás....
2024.06.20
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma májusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai....
2024.06.20
A Le Mans-i 24 órás versenyen debütált a Michelin bemutatja levegő nélküli holdjárókerekének....
2024.06.20
Május végén rendezték meg a szlovákiai Svidnikben az idei Big Rocket Cup-ot, melyre a Szegedi....
2024.06.20
A Miskolci Egyetem (ME) és a CATL Debrecen együttműködési megállapodást kötött, amely szerint a....
2024.06.20
Dubaj rendőrsége ezen a héten avatta fel a Tesla elektromosautó-gyár extravagáns terepjárójának....
2024.06.20
Májusban 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett villanyautók száma Magyarországon. ..