München
Teherautók a MAN-tól: A gyártó ismét felpörgeti a termelést. Fotó: MAN
Hat hét leállás után hétfőn újra megkezdte a gyártást a teherautó-gyártó MAN. Javult a kábelköteg-kínálat, és a munkaerő kis része mostanra fokozatosan visszatérhet a rövidített munkaidőből – mondta Alexander Vlaskamp, az MAN főnöke Münchenben. Arra számít, hogy a következő néhány hónapban teljes mértékben felpörgetik a termelést. "A jelenlegi becslések szerint éves termelésünk több mint 20 százalékát veszíthetjük el. A lemaradást aligha lehet pótolni" - mondta Vlaskamp. Az MAN átlagosan 80.000 és 85.000 darab közötti teherautót gyárt évente.
Mivel az ukrajnai kábelköteg-gyártók csak keveset tudnak szállítani, az MAN március közepétől mintegy 11 000 alkalmazottat küldött rövidített munkaidőre csak Németországban. Az összeszerelő sorok a müncheni és a krakkói teherautógyárakban működtek, de Nürnbergben, Salzgitterben és Wittlichben korlátozások voltak érvényben. A MAN most Lengyelországból, Törökországból és Brazíliából is kap kábelkötegeket – mondta Vlaskamp a német sajtóügynökségnek. De "a második negyedévben a munkaerő többségének továbbra is rövidített munkaidőben kell maradnia". Az ukrajnai beszállítók elvesztését csak az év második felében tudják szinte teljesen kompenzálni.
"A rendelési állomány összességében nagyon stabil"
Az ajánlat egyelőre korlátozott marad. A tehergépjárművek gyártása immár csuklós teherautókkal és szabványos járművekkel kezdődik. Másrészt a speciális járművek megrendelését, például építkezésekre vagy tűzoltóságokra, el kellene halasztani. Ennek ellenére a rendelésállomány összességében nagyon stabil – mondta a MAN főnöke: a korona és a félvezetőhiány lassította a szállításokat 2020 óta, Európában nagy a csereigény a járműflottákban, a használt járművek állománya kisebb, mint valaha.
Alexander Vlaskamp Fotó: Volkswagen
A 2022-es árbevétel-kiesés a változékony helyzetre tekintettel még nem becsülhető meg. Ha Oroszország kiszélesíti az ukrajnai háborút, az ismét megtorpanhat – mondta Vlaskamp. A megtakarítás érdekében a MAN befagyasztotta a munkaerő-felvételt, és szinte minden olyan kiadást lemondott, amelyre a mindennapokban nincs szükség.
A VW csoporthoz tartozó haszongépjármű-gyártó 2020 óta mínuszban van, 2024-től újra pozícionálja magát az elektromos teherautók gyártása felé. Németországban már megkötötték a társadalmilag felelős megállapodásokat a tervezett 3500 állásból 2400 állás megszüntetéséről – mondta Vlaskamp.
A városi buszokra jó a kereslet, az autóbuszoknál ismét érkeznek az első megrendelések. A lengyelországi és törökországi buszgyárak kábelkötegeiket helyi beszállítóktól szerzik be. A szintén a Volkswagen-csoporthoz tartozó Scania teherautógyártó Lengyelországból és Tunéziából szerzi be azokat.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!