sebességkorlátozás

Már jövőre jönnek a kötelező sebességhatárolók

2021.07.21.

Mi értelme lesz a sportmodelleknek, ha azok sem mehetnek majd gyorsabban egy hagyományos családi modellnél?

Emlékszem, amikor még 10 évvel ezelőtt arról írtam, hogy minden autógyár 2020-ra időzíti a teljes villanyos átállást, akkor nagyon távoli valóságnak tűnt az egész. Noha a koronavírus miatt csúsztak egy évet a bejelentések, a legtöbb mérvadó európai autógyár tényleg bemondta 2021-ben az all-int, és a legtöbben elkötelezetten jelentették be, hogy 2030-tól kizárólag emissziómentes járműveket gyártanak majd. Ugyanilyen távolinak, most pedig hirtelen szörnyen közelinek tűnik, hogy 2022-től minden autót sebességkorlátozóval szerelnek fel az Európai Unióban.

Pedig nem új a hír, már 2019-ben bejelentették, hogy minden 2022. július 6. után bemutatott autóban kötelező lesz az intelligens sebességhatároló, a már forgalomban lévő új modellek esetében pedig 2024 július 7-től. Nem a távoli jövőben, ez bizony már jövőre itt van! És itt most nem arról van szó, hogy az autópályákon, vagy például az iskolák környékén korlátozzák a sebességet, amit vagy betartunk, vagy nem. Mégcsak arról sem, amikor a helyi önkormányzatok maguk döntenek a forgalom lassításáról. Az új szabályozás konkrétan mindenre kiterjed. Mégsem beszélünk róla, valahogy elkerülte ez a tény a közvéleményt.

Hiába tűnik rendkívül közelinek a szabály, a részletek mégsem teljesen tiszták egyelőre. Az már biztos, hogy az új technológia egyszerre használja majd az autó által küldött GPS-jeleket, és a táblafelismerő kamera képét, hogy így módosítsák az autó sebességét. Ugyanakkor arról egyelőre nincs infó, hogy mivel és mennyire szankcionálnák a sebesség túllépést. Már most is rendelkeznek az új autók olyan funkciókkal, amik fény- vagy hangjelzéssel tudatják, ha túlléptük a táblafelismerő által beolvasott, vagy rosszabb esetben a navigációból kinyert sebességkorlátot.

Ugyanígy képesek az új generációs sebességkorlátozók, és tempomatok maguktól lassítani a táblafelsimerő segítségével. Mi dönthetjük el, hogy magától lassítson, ha felismer egy táblát, vagy akár gombnyomásra mi is adhatjuk az utasítást. Viszont mindezek továbbra is bármikor kikapcsolhatóak, ignorálhatóak, a sebességet túl lehet lépni, ha úgy kívánjuk. Illetve van még fontos szempont: a legtöbb autóban még mindig nem olyan fejlettek a táblafelismerők, hogy kérdés nélkül rájuk bízzam a tempómat. Egy bután kijelzett sebességérték, és egy indokolatlan fékezés még akár veszélyes is lehet. Remélhetőleg az elkövetkezendő egy évben többet megtudunk a tervekről.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.07.26
Forgalmirend-változásokra kell számítani az M3-as autópályán és Mogyoród környékén péntektől....
2021.07.26
A rendőrök őrizetbe vettek egy cibakházi férfit, akinek a jármű önkényes elvétele mellett több....
2021.07.26
Az IAA, amely Frankfurtból a bajor fővárosba költözik, "fesztiválként" akar újraindulni Münchenben....
2021.07.26
Jól halad a jegyeladás a péntektől vasárnapig tartó Forma-1-es Magyar Nagydíjra, melynek győztese....
2021.07.26
A rendőrök a pilisi gyanúsítottat bűnügyi őrizetbe vették - írja a police.hu ..
2021.07.26
A Volkswagen, az Opel, a Ford után a Porsche is segítő kezet nyújt. ..
2021.07.26
Járműveink szem előtt lévő szenzorai még csak a jéghegy csúcsa. ..
2021.07.26
Második alkalommal a General Motors körülbelül 69.000 Chevrolet Bolt e-autót rendelt be a....
2021.07.26
A Mercedes-Benz 2025-től a teljesen elektromos hajtású járművekhez készíti új architektúrákat. A....
2021.07.26
Ismét sikerült értékes világbajnoki pontokat gyűjtenie Sebestyén Petinek, aki 12. helyen fejezte be....