sebességkorlátozás

Már jövőre jönnek a kötelező sebességhatárolók

2021.07.21.

Mi értelme lesz a sportmodelleknek, ha azok sem mehetnek majd gyorsabban egy hagyományos családi modellnél?

Emlékszem, amikor még 10 évvel ezelőtt arról írtam, hogy minden autógyár 2020-ra időzíti a teljes villanyos átállást, akkor nagyon távoli valóságnak tűnt az egész. Noha a koronavírus miatt csúsztak egy évet a bejelentések, a legtöbb mérvadó európai autógyár tényleg bemondta 2021-ben az all-int, és a legtöbben elkötelezetten jelentették be, hogy 2030-tól kizárólag emissziómentes járműveket gyártanak majd. Ugyanilyen távolinak, most pedig hirtelen szörnyen közelinek tűnik, hogy 2022-től minden autót sebességkorlátozóval szerelnek fel az Európai Unióban.

Pedig nem új a hír, már 2019-ben bejelentették, hogy minden 2022. július 6. után bemutatott autóban kötelező lesz az intelligens sebességhatároló, a már forgalomban lévő új modellek esetében pedig 2024 július 7-től. Nem a távoli jövőben, ez bizony már jövőre itt van! És itt most nem arról van szó, hogy az autópályákon, vagy például az iskolák környékén korlátozzák a sebességet, amit vagy betartunk, vagy nem. Mégcsak arról sem, amikor a helyi önkormányzatok maguk döntenek a forgalom lassításáról. Az új szabályozás konkrétan mindenre kiterjed. Mégsem beszélünk róla, valahogy elkerülte ez a tény a közvéleményt.

Hiába tűnik rendkívül közelinek a szabály, a részletek mégsem teljesen tiszták egyelőre. Az már biztos, hogy az új technológia egyszerre használja majd az autó által küldött GPS-jeleket, és a táblafelismerő kamera képét, hogy így módosítsák az autó sebességét. Ugyanakkor arról egyelőre nincs infó, hogy mivel és mennyire szankcionálnák a sebesség túllépést. Már most is rendelkeznek az új autók olyan funkciókkal, amik fény- vagy hangjelzéssel tudatják, ha túlléptük a táblafelismerő által beolvasott, vagy rosszabb esetben a navigációból kinyert sebességkorlátot.

Ugyanígy képesek az új generációs sebességkorlátozók, és tempomatok maguktól lassítani a táblafelsimerő segítségével. Mi dönthetjük el, hogy magától lassítson, ha felismer egy táblát, vagy akár gombnyomásra mi is adhatjuk az utasítást. Viszont mindezek továbbra is bármikor kikapcsolhatóak, ignorálhatóak, a sebességet túl lehet lépni, ha úgy kívánjuk. Illetve van még fontos szempont: a legtöbb autóban még mindig nem olyan fejlettek a táblafelismerők, hogy kérdés nélkül rájuk bízzam a tempómat. Egy bután kijelzett sebességérték, és egy indokolatlan fékezés még akár veszélyes is lehet. Remélhetőleg az elkövetkezendő egy évben többet megtudunk a tervekről.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.07.27
Jogellenesen próbált meg bejutni Magyarország területére egy erőszakos migránscsoport Ásotthalomnál....
2021.07.27
A drónok tovább bővítik azt az eszközparkot, ami az utóbbi száz évben fokozatosan felváltotta a....
2021.07.27
- Balesetek miatt több kilométeres torlódás alakult ki az M0-s autóút déli szektorában kedden kora....
2021.07.27
Piaci bevezetése óta a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE a brit prémiumgyártó több mint....
2021.07.27
- A rendőrség azt kéri, aki teheti, tömegközlekedéssel jusson el a Forma-1 Magyar Nagydíj....
2021.07.27
Az indiai az az autópiac, amelyre oda kell figyelniük az európai gyártóknak is. A világ második....
2021.07.27
Húsz új mentőautó érkezett kedden az Országos Mentőszolgálathoz, további 42 járművet a napokban....
2021.07.27
Szolgálaton kívüli esztergomi rendőr segített a kollégáinak elfogni azt a járművezetőt, aki a....
2021.07.27
Augusztus első napjaiban indul az Országos Balesetmegelőzési Bizottság OBBPoint elnevezésű....
2021.07.27
A beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt három hétre ismét leállt a termelés a....