márkaszervizek

Márkaszerviz kellett volna ehhez a melóhoz

2024.03.08.

Így is megoldódott, de nem biztos, hogy olcsóbban és biztos nem gyorsabban.

Meddig és mivel hordjuk autóinkat márkaszervizbe? Sokakban merül a fel így, vagy hasonlóan a kérdés, hiszen a márkaszervizek óradíjai nagyon meg tudnak dobni egy szervizszámlát, arról nem is beszélve, hogy a kisipari szolgáltatók által sok esetben részben, vagy egészben továbbadott alkatrészkedvezmények, vagy utángyártott alkatrészek beszerelésének lehetősége is adott.

„Hé, gyerek, nyitva van a jobb hátsó!”

Azért tettem időzőjelbe, mert a Bëlga együttes a Gyaloglás vége című örökbecsű dalában pontosan így hangzik el a mondat. Éppen, mint nekem, aki tavaly nyáron átvett egy 53.000 km-es, 6 éves E-osztályos Mercedes-t. A kocsit sokáig árulták, így több mint egy év telelt a vásárlás előtti átvizsgálás és a birtokbavétel között. Igaz, hogy ennyi idő alatt is csak valamivel több mint 1.000 km ment az autóba. Mi baja lehet?

Az autó, amikor először láttam 2022. februrjában: minden működött

Az átvétel helyétől nagyából 2-3 km-t autóztam, ahol kiszálltam és bezártam az autót. Illetve csak bezártam volna, mert a jobb hátsó ajtó kis gombja nem ment le. Megnéztem, az ajtó sem záródott be. Na, tessék!

Próbáltam távirányítóval, kilincsről és kulcsról is

Persze jeleztem az eladónak, de helytállására őszintén szólva én sem számítottam, mert a kialkudott ár már-már szemtelenül jó vételnek számított.

Mitévő legyek?

OK, a javítás az én költségem lesz, tényleg meg kellett volna nézni még egyszer tüzetesen az autót. 10 éve kitartó olvasóim tudják, hogy régi mercis vagyok. Másik autóm kalandjait az újságunk hasábjain is több ízben követhető Kapitány egy 2001-es E270 CDI. Anno hosszasan kerestem azt a nem márkaszerviz javítóműhelyt, ahol én is azt érzem, hogy teljes magabiztosággal és nem utolsó sorban tapasztalattal nyúlnak a kocsihoz.

Másfél-két év kellett ahhoz, hogy eljussak egy ilyen szervizbe. Nyugodtan mondhatom, hogy a Kapitány máig példás gondoskodást kap és minden hibájára tudtak megoldást hozni. Említenem sem kell, hogy a vásárlással, átírással kiköltekeztem és mivel nagyjából tisztában voltam a szükséges ráfordításokkal (pl. egy szett gumiabroncs, közelgő fékcsere stb.) az erre a célra elkülönített összegbe nem volt belekalkulálva egy plusz javítás.

Nem mertem márkaszervizbe menni

Ismerem a budapesti és környékbeli Mercedes-Benz márkaszervizek óradíjait. Ez tavaly is bőven nettó 30.000,- Ft felett volt, a szupercsapatomnál pedig csak 20 ezer. Kivittem hát az autót, hogy a zárat meg kell javítani. Elvállalták, én haza buszoztam az agglomerációból röpke másfél óra alatt, ők pedig nekiálltak. Július 10-ét írtunk ekkor és nagyon közelgett a nyaralás, amit már az új autóval szerettem volna abszolválni.

Hiába nyomkodtam

A diagnosztikai hibakód olvasás eredményét én is ismertem már addigra: szakadás a jobb hátsó zárban. Két nap múlva annyi eredmény volt, hogy méregetik a dolgokat, hogy csatlakozóhiba, modulhiba, vagy valóban zárhiba.

Végül meglett a diagnózis: ki kell cserélni a zárszerkezetet. Az ára bruttó 183.000,- Ft. Erre jön még a munka óránként bruttó 25.400,- Ft-ért. Ebből relatíve kevés volt: 2 munkaóra lett elszámolva a javításra, a hibakeresésre még bruttó 16.000,- Ft és külön tétel volt a gyári szintű diagnosztika 25.400,- Ft-ért. Na, meg persze az alkatrész. A végösszeg így 275.700,- Ft lett. Béka a gyomorban, kifizettem és boldogan elhoztam.

Kellett neked a soft-close…

A soft-close automatika egy komfortszolgáltatás. Annyit tud, hogy az ajtót nem kell becsapni, hanem elég az első kattanásig finoman „betenni” az ajtót, onnan a motor szépen bezárja. Parasztvakítás, de azért értelme is van és rendkívül elegáns.

A rendszer kizárja, hogy nyitva maradjon az ajtó abban a bizonyos félállásban, amit mindig csak indulás után veszünk észre és legtöbbször meg kell állni és kiszállni a korrigáláshoz. 2 nappal azután, hogy elhoztam az autót, egy szép délután a garázsból kihajtva pittyeg, hogy nyitva van az ajtó. Mondom ez lehetetlen, de nem…

Szintén 2022. február: nem volt hibás a zár, ezt egyébként a diagnosztika azonnal felismeri

A soft close hátul mindkét(!) oldalon megállt. Én nem akartam összefüggéseket keresni a javítás és az újabb hiba között, visszavittem a kocsit a szervizbe. Na, persze nem azonnal, hiszen a nyaralás közbe jött. A naptár augusztus 29-ét mutatott. A nyári rettenetesen hosszú buszozást ezúttal megúsztam, egy cimborám visszahozott a városba.

Megint mérnek…

Újra nekiálltak, hogy akkor most a soft-close aktuátorokat méregessék. Az eredmény megint lesújtó volt, ki kell cserélni mindkettőt. Tiszta szerencse, hogy ezek darabja mindössze 39.500,- Ft. Alkatrészrendelés, várakozás, összeszerelés és kész.

Megint elszámoltunk egy diagnosztikát, ezúttal 4 óra munkát és 79.000,- forintnyi alkatrészt és megszületett egy 209.000,- Ft-os számla. Így összesen már 488 ezernél tartottunk, de még nem volt vége. Az autót október 2-án vettem át, több mint egy hónapig volt a szervizben.

Nem megy az érintős kilincs

Aki dolgozik, az hibázik. Éppen a kislányomat szerettem volna betenni az autóba jobb-hátra, de hiába nyúltam az érintésérzékeny kilincshez, az autó nem nyílt ki. Minden másik kilincs működött, ez nem. Telefon, szerviz…

Nagyon jó érzés volt, hogy újra mozgott

Ennyi ráfordított idő és pénz után, meg talán mert régi ügyfél vagyok, egyszerre három szerelő jött az autóhoz. Seperc alatt kivették a rakoncátlankodó kilincset és kiderült, hogy egy háromlábú stekker nem érintkezett jól. Negyed óra és készen voltunk. Azóta minden működik.

De milyen áron?

Nem csak a tucatnyi ezres híján félmillió költséget számolom, hanem a 4 alkalom oda-vissza viszonylatban úton töltött időt is, ami alatt akár dolgozhattam is volna. Jövök egyel a haveromnak, aki fuvarozott, és költségben is érezhető az a sok-sok kilométer, amit a szervizig és vissza megannyiszor megtettem. Plusz az új autómat nem láttam összesen másfél hónapig: október elején úgy álltunk, hogy többet volt szervizben, mint otthon a garázsban.

A márkaszerviz jobb választás lett volna?

Ez az, ami sosem fog kiderülni. De a mindennel együtt félmilliós költség, valamint az a nem elhanyagolható tény, hogy az új típusokban a független szerviznek láthatóan kevés tapasztalata volt és emiatt sok időt emésztett fel a hibafeltárás, arra enged következtetni, hogy ha beadom a hivatalos márkaszervizbe, akkor valószínűleg ott nem az első ilyen eset lesz az enyém, tudják hogyan kell javítani, tudják milyen hibákat nem szabad elkövetni a szerelés során és nem tudnak valós ráfordított időt számlázni, csak azt, amit a gyári normaidők megengednek.

-50.000 km, ennek nem lesz egy ideig semmi baja...

-Aha...

Erős meggyőződésem, hogy a márkaszerviz is megcsinálta volna ennyi pénzért, csak talán gyorsabban, sokkal gyorsabban.

Na, ezért mondom én ma már azt, hogy márkaszerviz kellett volna ehhez a melóhoz.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.20
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.06.20
A Múzeumok éjszakáján, szombaton nyílik meg a Földalatti Vasúti Múzeum új kiállítása, amely a 150....
2024.06.20
1999-ben történelmet írt a BMW V12 LMR, ami két Le Mans korszak között tudta megnyerni a 24 órás....
2024.06.20
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma májusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai....
2024.06.20
A Le Mans-i 24 órás versenyen debütált a Michelin bemutatja levegő nélküli holdjárókerekének....
2024.06.20
Május végén rendezték meg a szlovákiai Svidnikben az idei Big Rocket Cup-ot, melyre a Szegedi....
2024.06.20
A Miskolci Egyetem (ME) és a CATL Debrecen együttműködési megállapodást kötött, amely szerint a....
2024.06.20
Dubaj rendőrsége ezen a héten avatta fel a Tesla elektromosautó-gyár extravagáns terepjárójának....
2024.06.20
Májusban 63 százalékkal nőtt az újonnan forgalomba helyezett villanyautók száma Magyarországon. ..
2024.06.20
A Mercedes jelenleg zajló beruházásai nyomán Magyarország legnagyobb kapacitással bíró autógyára....