autógyártás

Meddig bírják? Kifulladásig!

2014.03.06.

Nehéz megjósolni, hogy meddig lehet piacon tartani egy modellt: olykor akár fél évszázadon tovább is, ezt bizonyítja a Morris Oxford, melyet Hindustan néven ma is gyártanak.

Szerző: Boros Jenő

A gyorsan változó divat és műszaki fejlődés miatt egyre rövidebbek a modellciklusok: a hatvanas években még tíz évnél hosszabb ideig lehetett változtatás nélkül gyártani egy típust, aztán egyre rövidebbek lettek a periódusok. Napjainkban már szinte modell 2-3 év után kap egy kisebb formai igazítást, de a fiatalító ráncfelvarrással együtt sem lehet 5-6 évnél tovább sikeresen megmaradni a piacon ugyanazzal a kocsival.

Egyre rövidebb modellciklusok

Van ebben fogyasztásra ösztönző motívum is az egymással versenyző gyárak részéről, de kétségtelen, hogy gyors tempóban fejlődik a járműtechnika, legyen az motor, sebességváltó, légkondicionáló, vagy egyre gazdagabb biztonsági rendszer. És ha már modellváltásra kerül a sor, akkor továbbra is a legfontosabb szempont a divatos forma, mellyel leginkább meg lehet nyerni a vevőket. Vannak márkák, melyek az extravagáns dizájnt részesítik előnyben és vannak, melyek nehezebben váltanak stílust, pontosan azért, hogy kevésbé avuljanak autóik, vagyis így próbálják értékállóvá tenni korábbi modelljeiket, amit a tulajdonosok is díjaznak.     

Az 1954-es Morris Oxfordot kis változtatással ma is gyártják Hindustan néven Forrás: autowp

Ezek a tételek már kevésbé igazak a világ kevésbé tehetős piacain, ahol bizony félévszázados modelleket is gyártanak. Igaz, Európában is vannak vevők, akik nem ragaszkodnak a legdivatosabb modellhez és inkább az árat nézik. És nem csak magánvásárlók, hiszen így került 1250 Astra Classic a rendőrség állományába. A magyar piacon kedvelt volt az Opel mindkét kifutó Astra-generációja, és a Skoda sem nyugdíjazta az új változat premierje után a korábbi Octavia-nemzedéket, melyet Tour típusjelzéssel forgalmaztak. Hasonlóan kalkulál a Magyar Suzuki is, mely az új S-Cross modellel párhuzamosan Esztergomban tovább gyártja a kedvezőbb árú SX4-est.

Bevált Klasszikus receptek

A receptet Európában kevésbé, a puritánabb igényű fejlődő piacokon, például Kínában, Indiában, Argentínában, Brazíliában évtizedek óta használják. A VW kínai és brazíliai telephelyein az 1960-as évek óta gyártják az Európában kifutott Polókat és Golfokat, de még farmotoros és léghűtéses Bogárral is csak hat éve álltak le. Hasonló stratégiával működik a General Motors, mely Brazíliában továbbra is gyártja – igaz, nem Opel-, hanem Chevrolet-jelvénnyel – az előző Merivát. A FIAT konszern az egykori 1989-es európai listavezetőt, a már igencsak öregecske Unót készíti Mille néven Brazíliában, a Peugeot egy másik egykori topmodellt, a 206-ost, valamint a 307-es és 408-as típusokat, a Renault pedig a két generációval koárbbi Mégane Sedant és Scénicet.

Negyedszázada Unóként hódított, napjainkban Fiat Mille jelzéssel Forrás: Fiat

Nem oldtimer, pedig ötvenévesnél öregebb konstrukció, de napjainkban is lehet belőle újat venni, mert a kevésbé tehetős piacokon szinte változtatás nélkül gyártják, igaz más néven és egyre kevesebb példányban. A levetett darabok között a Hindustan tartja rekordot: az Indiában gyártott Ambassador típus az 1954-ben bemutatott és már megszűnt brit Morris márka Oxfordjának utódja, melyet 1991-ig változatlan formában, és utána is csak kisebb módosításokkal árulnak a helyi piacon. Hindustanból negyven éve még 33 ezer, két éve 9500, tavaly már csak 2560 készült szinte csak kormányzati megrendelésre és taxiflották utánpótlására. Fénykorában a Hindustan részesedése 80 százalékos volt a hazai piacon, ami 1972-ben 45 ezer személyautót jelentett: Indiában tavaly hárommilliónál több személyautót gyártottak.

Népautók búcsúja

Hamarosan eltűnik a VW kínai gyártószalagjáról az 1980-as Santana, melyből eddig 3,2 millió kelt el a helyi piacon. Hasonló sorsra jutott a VW másik klasszikusa: amíg bírták, és persze amíg megérte, addig piacon tartották és nem húzták le a kínálati listáról. de hiába kedvelték milliók, venni már alig vették. Elment felette az idő, mert már gyenge volt a versenyhez, hiszen biztonsága messze elmaradt jóval fiatalabb vetélytársaitól. Az ősmodell káros-anyagkibocsátását pedig csak jelentős beruházással lehetett volna csökkenteni, az eredeti konstrukció karosszériájának megerősítése pedig szintén drága és nem tartós megoldás lett volna, ezért az év végén egy frissebb VW került a szalagra. A 2014-ben életbe lépő előírásokat már a hazai piacon sem tudta tartani a VW Tarnsposrter T2-es mikrobusza, melynek első darabja 1949-ben gördült ki a wolfsburgi gyár kapuján. A különböző változatok 1979-ig készültek Németországban, majd gyártósorait áttelepítették Latin-Amerikába. A sikermodellt 1957-től a tavalyi év végéig a brazílii Sao Bernardo do Campóban 1,12 millió készült. Tavaly decemberben készült el a Kombi Last Edition 1200 darabos sorozata, melynek legutolsó példányát a hannoveri VW múzeumba szállították. A piacra kerül darabokat 85 ezer brazil realért (8,4 millió forint) keltek el.

Austin Healey Forrás: np

A világ kevésbé tehetős piacain sokakat továbbra is kevésbé izgat a divatos forma, és inkább az árat nézi, miközben abban bízik, hogy a kifutónak titulált modell már kiforrott konstrukció, vagyis nem kell tartani gyermekbetegségektől. A többség persze kíváncsian várja a legújabb, gazdagabb felszereltségű és többnyire drágább, de divatosabb modellt, amit az is jelez, hogy a túlélők három százalékát sem teszik ki a világ évi nyolcvanmilliós autópiacának.

És vannak a replikák

Évtizedes álmokból is felébresztenek autókat: az ausztrál Roaring cég és a dél-afrikai CAV is készít Ford GT40-es sportkocsikat, melyek 1967-ben megverték a Ferrarikat a 24 órás Le Mans versenyen. A brazil Chamonix Roadstereket épít Porsche mintára és változatlan formában készül Morgan, Caterham Seven és Toyota Century is, csakúgy mint Hunter néven UAZ terepjáró, amit először GAZ 69-esként ismert a világ. Az ötvenes évek Forma 1-es Vanwall versenyautóját kínálja egy brit műhely 160 ezer euróért, a harmincas évek Fordját gyártja a kanadai Timmis cég, de vadonatúj új Austin Healey is készül Dél-Afrikában.

Mini Moke Forrás np

 Az 1964-ben bemutatott Moke James Bond filmben is szerepelt, ám a kisautót Sir Alec Issigonis katonai deszant-járműnek tervezte, kis kereke miatt erre a küldetésre azonban kevésbé volt alkalmas, polgári célokra viszont ötvenezer készült 1964 és 1993 között, ezeket Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Portugáliában értékesítették. Most eredeti képességeinek megfelelően strandkocsit épít belőle az ausztrál Moke International, mely a kínai Cherytől vásárol 1 literes, 50 lóerős benzinmotort és egyéb fődarabokat, de terveznek villamos változatot is.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....