globális autópiac
A globális autóipar 2025 első felében tovább növelte termelési kapacitását, különösen a személyautók iránti folyamatosan magas kereslet miatt. A Nemzetközi Autógyártók Világszervezete (OICA) adatai szerint az év első hat hónapjában több mint 45,6 millió jármű készült világszerte, ami három százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.

A gyártásból a legnagyobb részt a személyautók tették ki: 33,1 millió darab készült, ami ötszázalékos növekedést jelent. Ezzel szemben a haszongépjárművek gyártása enyhén csökkent, 10,4 millió darab készült, ami kétszázalékos visszaesés. A teherautók gyártása enyhén nőtt (+1%), míg az autóbuszok gyártása jelentősen, tíz százalékkal emelkedett, elérve a 155 600 darabot.

Az országok szerinti rangsorban nincs meglepetést Kína továbbra is toronymagasan vezeti a listát, és több autót gyártott – közel 15,6 milliót –, mint az utána következő négy autóipari nagyhatalom együttvéve. Kína önmagában a világ teljes termelésének több mint egyharmadát teszi ki, ráadásul mindenkinél nagyobb, 13 százalékos növekedést produkált az első félévben, míg például a második helyezett Egyesült Államokban csökkent a termelést.

Kína vezető szerepe nem meglepő, hiszen az ország az elmúlt években hatalmas beruházásokat hajtott végre az elektromos járművek (EV) gyártásába. A BYD, NIO, Geely és más kínai márkák nemcsak hazai, hanem nemzetközi piacokon is egyre nagyobb részesedést szereznek. Emellett Kína az akkumulátorgyártásban is világelső, ami kulcsfontosságú az EV-piac fejlődése szempontjából.
A globális autópiacot figyelő elemzők szerint a második félévben tovább nőhet az elektromos autók aránya, különösen Európában és Ázsiában. A globális gazdasági kihívások ellenére az autóipar stabil növekedést mutat, különösen a technológiai fejlesztések és a fenntarthatóság iránti elkötelezettség révén.