bioüzemanyag

A megoldás: megújuló üzemanyag

2021.07.03.

Az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége (Clepa) az Európai Unió autóipari, közlekedési, üzemanyag- és energiaiparának képviselőivel együttműködve támogatja a megújuló üzemanyagok fejlesztését, mert ez hozzájárul a klímabarát gazdasági növekedéshez. A szervezet szerint a villamosítás mellett a megújuló folyékony üzemanyagok jelentik a zöld jövőt a közlekedésben.

 

Az Európai Unió ambiciózus és egyre szigorodó kipufogógáz-kibocsátási céljai - a megújuló energiamixre vonatkozó szabályok és a töltési infrastruktúra-célok teljesítése, valamint az energiaadózás optimalizálása mellett - nem valósíthatók meg a megújuló folyékony üzemanyagok használata nélkül - vélik a Clepa döntéshozói. A szervezet egyike volt azoknak az aláíróknak, akik az Európai Bizottság kulcsfontosságú döntéshozóinak eljuttatott levelükben az eddiginél átfogóbb megközelítést szorgalmaztak az üzemanyag-politikával kapcsolatban és felhívták a figyelmet a megújuló és fenntartható üzemanyagok szerepére a közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának semlegesítésében.

A közlekedés dekarbonizációja alapvetően az energia és az energiahordozók dekarbonizációjáról szól, és a technológia-semleges megközelítésnek el kell ismernie, hogy többféle megoldás párhuzamosan is képes a közös cél elérésére. A megújuló, fenntartható üzemanyaggal működő belső égésű motor szén-dioxid-lábnyoma összehasonlítható az elektromos járműével. Fejlesztése és előállítása pedig lehetőséged ad az elektromos járműhöz hasonló klímasemleges vagy nettó nulla (helyi) szén-dioxid-kibocsátásra.

Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású folyékony tüzelőanyagok szerepét a májusban elindított "Megújuló és alacsony szén-dioxid-kibocsátású folyékony üzemanyagok platform" is hangsúlyozza, amelyet a folyékony üzemanyagok értékláncában működő, megújuló és alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokat fejlesztő és azokat hosszú távon támogató szervezet (LSB - fejlett bioüzemanyag koalíció, Copa-Cogeca, eFuel Alliance, ePURE – megújuló európai etanol, EBB - európai biodízel testület, EWABA, Fediol, FuelsEurope, Nordic Blue Crude AS, UPEI) alkot. Ezek a nemzetközi partnerek mind alapvető és hosszú távú technológiai megoldásként tekintenek ezekre a tüzelőanyagokra. Azon dolgoznak, hogy fenntarthatóan és megfizethető módon hozzájáruljanak a mobilitási szektor dekarbonizációjához. Az értéklánc különböző pontjain tevékenykedő vállalatokat képviselik, az alapanyagoktól és az üzemanyag-termeléstől az ellátásig, illetve az elosztásig, amelyek a fenntartható megújuló üzemanyagok ökoszisztémájának jelentős részét alkotják.

A megújuló és alacsony szén-dioxid-kibocsátású folyékony üzemanyagok - olyan alternatív alapanyagokból készülnek, amelyek fenntartható mezőgazdaságból és erdőgazdálkodásból erednek, legyen az biomassza, illetve hulladék - különösen fontos szerepet játszanak a dekarbonizációban, tekintve a kiemelkedő energiasűrűséget, a könnyű tárolást és szállítást, valamint a meglévő infrastruktúrák és járművek széles körű elérhetőségét ezen üzemanyagok forgalmazására és felhasználására. Ezek az úgynevezett bioüzemanyagok már ma is jelentősen a közúti közlekedési ágazat üvegházhatást okozó gázok kibocsátását.

A Clepa legfrissebb közleményében aláhúzza: minden olyan technológiát és értékláncot, amely hozzájárulhat az éghajlat semlegességéhez, egyenlő feltételekkel kell figyelembe venni. Ezen túlmenően nem szabad lebecsülni a megújuló üzemanyagok használatának társadalmi és gazdasági előnyeit sem, mivel ezek magas foglalkoztatással járnak és növelik a közvetlen hozzáadott értéket az EU gazdaságában - állítja a beszállítók szervezetének közleménye.

Az energetikai átmenet sikerének biztosítása érdekében elengedhetetlen, hogy az EU politikai döntéshozói egyenlően kezeljék a különböző dekarbonizációs megoldásokat és megfelelő szintű támogatást nyújtsanak a megújuló energiaforrások minden formájának a közlekedésben. A korábban említett platform arra ösztönzi a döntéshozókat, hogy fordítsanak különös figyelmet a társadalmi dimenzióra az energiaátmenet során. A mobilitási stratégiában senki sem maradhat le: a megfizethető mobilitáshoz való hozzáférés és a régi járműpark fokozatos szén-dioxid-mentesítésének lehetősége ezen üzemanyagok legfontosabb előnye, és nem lehet figyelmen kívül hagyni - hangsúlyozzák a platform alapító nyilatkozatában.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.14
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kötelesség.  ..
2025.12.14
A teljesen elektromos gépkocsi több mint 700 km-es hatótávolsággal rendelkezik ..
2025.12.14
Elérte a Budapest Airport a tizenkilencmilliós utasforgalmat. Ez újabb rekordot jelent a 75 éves....
2025.12.14
A 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencián Szegeden szóba került egyebek mellett a BYD épülő....
2025.12.14
Jövőre több újdonság is lesz az autópályák használatában, és ezeket sokan nem ismerik - közölte az....
2025.12.14
A Wizz Air elérte a 60 milliós utasforgalmat Magyarországon, külön köszöntötték a 60 milliomodik....
2025.12.14
A 2050-re elérendő nettó zéró kibocsátás felé vezető úton a BMW Group 2035-re új mérföldkövet....
2025.12.14
Három személyautó és egy kisbusz ütközött az 53-as főúton Balotaszállás és Kiskunhalas között....
2025.12.14
Általában decemberben gázolják el a legtöbb gyalogost, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában....
2025.12.14
Ahogy közelednek az ünnepek és egyre többen indulnak útnak, a nyilvános elektromosautó-töltők....