Toyota Mirai
Németország a hidrogén alapú mobilitás egyik európai fellegvára. Az elmúlt években az ország számos városában jelentek meg üzemanyagcellás taxik, gyűjtőtaxik, sőt, járművezető oktatóautók; de a rendőrség, a tűzoltóság vagy éppen helyi önkormányzatok is felismerték, hogy a hidrogénből elektromos áramot előállító technológia nem csak messzemenőkig biztonságos, de tökéletesen alkalmas is a mindennapi közlekedési igények gyors és rugalmas kielégítésére.
Ehhez „mindössze” egy megfelelően kiépült töltő infrastruktúrára van szükség, márpedig ebből a szempontból Németország privilegizált helyzetben van: jelen pillanatban országszerte 91 (ebből Berlinben négy) töltőpont várja az autósokat; ez a teljes európai H2-kúthálózat 56%-át teszi ki. Az összefüggés nyilvánvaló: minél több hidrogénüzemanyag-cellás járművet állítanak forgalomba, annál inkább megnő a töltőpontok iránti igény, a sűrűbb hálózat pedig a legjobb incentíva, ha valaki szeretne már ma a jövő üzemanyagával autózni.
Ezt az „angyali kört” erősíti most tovább az a H2 Moves Berlin kezdeményezés, amely 2023 végéig kétszáz Toyota Mirai hidrogénüzemanyag-cellás szedánt állít forgalomba Berlinben. Az autókkal bárki utazhat, korlátozások nélkül: azokat a legnagyobb fuvarmegosztó (ride sharing) szolgáltató, az Uber okostelefonos alkalmazásán keresztül teszi elérhetővé a konzorcium.
A kezdeményezés, amelyben a Toyota mellett a hidrogénüzemanyag-cellák gyártásához nélkülözhetetlen platina egyik legnagyobb kitermelője, az Anglo American bányatársaság, valamint a mobilitási megoldásokra szakosodott SafeDriver Group vesz részt, kezdetben kétéves időtartamra biztosítja az emissziómentes közlekedés lehetőségét. A projekt környezeti kompatibilitását növeli, hogy a sofőrök a berlini töltőállomásokon nagy arányban (akár 50%-ban) tanúsítottan fenntartható forrásból származó hidrogént tankolhatnak a Toyota Mirai szedánok szénszál-erősítésű tartályaiba.
Az ezekben tárolt, összesen 5,5 kg (142,2 liter) hidrogén akár több mint 600 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé. 182 lóerős villanymotorja 9 másodperc alatt gyorsítja 100 km/óra sebességre a 4975 mm hosszú, 175 km/óra végsebességre képes szedánt. Ezek a számok is jól mutatják, hogy a Toyota Mirai és hidrogénüzemanyag-cellás technológiája teljesen versenyképes napjaink belső égésű motorral hajtott típusaival, beleértve a tankolás alig néhány perces időigényét is.
Ez a hidrogénüzemanyag-cellás elektromos járművek egyik jelentős előnye az akkumulátoros elektromos modellekkel szemben; a másik a tömeg: a Toyota Mirai menetkészen 1920 kilogrammot nyom, míg egy hasonló paraméterekkel rendelkező BEV akár 3-400 kilogrammal is nehezebb lehet a nagykapacitású akkumulátor miatt.
Az együttműködő felek már vizsgálják annak a lehetőségét, hogy más németországi nagyvárosokra is kiterjesszék a projektet.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!