Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Mennyire ismered a gyalogos közlekedés szabályait?

2023.04.30.

Van pár szabály és hasznos tanács, ami fontos a biztonságos gyalogláshoz, ezeket szedtük össze Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában. 

Gyalogláshoz nem kell jogsi, mégis van jó néhány szabályt, amit mindenkinek ismernie kell, ha sétálva vesz részt a közlekedésben. A legfontosabb tudnivalókat már gyerekkorunkban megtanuljuk, de sajnos a baleseti statisztikák azt mutatják, hogy még mindig nagyon sok a gyalogosok hibájából bekövetkezett baleset, ezért sosem árt felidézni a legfontosabb szabályokat. 

Minden harmadik gázolás a gyalogos hibája miatt történt

Az előzetes adatok szerint 2022-ben 14 636 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt a hazai közutakon. A gyalogosok hibája miatt tavaly 671 baleset történt, ami az összes személysérüléses közúti baleset mintegy 4,6 százaléka. Ez nem tűnik magas aránynak, de ne feledjük, hogy a közlekedési balesetek túlnyomó többségében személyszállító járművek érintettek. 

Sok baleset a gyalogosok hibája miatt történik

Jóval borúsabb a kép, ha a gyalogosokra szűkítjük az adatokat: az előzetes statisztika szerint tavaly több mint 2000 balesetben ütöttek el gyalogost, és ha ehhez viszonyítjuk a gyalogosok hibájából bekövetkezett 671 balesetet, akkor már az látszik, hogy minden harmadik gyalogosgázolás a gyalogos hibája miatt történt meg. 

Figyelmetlenségből lesz a baj

A korábbi évek tapasztalatai szerint a gyalogosok által okozott balesetek fő oka hogy óvatlanul, hirtelen lépnek az úttestre, valamint hogy tilos jelzésen, illetve tiltott helyen haladnak át. Bizonyos esetekben az ittasság is közrejátszik a gyalogos balesetekben. 

Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a gyalogosok különösen nagy kockázatnak vannak kitéve. Hiába kötelező, sokan nem viselnek fényvisszaverő ruházatot lakott területen kívül, ezáltal beleolvadnak a környezetbe, az autósok számára pedig szinte láthatatlanok, főleg akkor, ha sötét színű ruhában vannak. 

Hirtelen ne lépjünk az úttestre

Az utóbbi években egyre nagyobb veszélyforrás a mobilozás és a hangos zenehallgatás, főleg a fiatalok körében. Sajnos több halálos baleset történt már Magyarországon, mert a gyalogos figyelmét elvonta telefonozás, vagy éppen zenét hallgatott fülhallatóval, és emiatt nem hallotta sem a közeledő autót, vonatot vagy HÉV-et, sem pedig mások kiáltását, hiába próbálták figyelmeztetni a veszélyre. 

A gyalogosokra vonatkozó legfontosabb szabályok

A KRESZ szerint gyalogos az, aki nem vezet járművet és nem is jármű utasa. Gyalogosnak számít például a kerékpárt toló vagy a kerekesszékkel közlekedő személy is, ahogy a futóbiciklivel száguldozó gyerek is. 

A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie. Ha az úton sem járda, sem leállósáv, sem útpadka, sem kerékpárút nincs – vagy az a gyalogosközlekedésre, illetőleg a kerekes székkel való közlekedésre alkalmatlan –, a gyalogosok az úttesten közlekedhetnek, de ezt a lehetőséget csak végső esetben lehet igénybe venni. 

Amennyiben a gyalogosok az úttesten vagy az úttest szélén közlekednek, akkor lakott területen belül lehetőleg a menetirány szerinti bal oldalon kell közlekedniük, lakott területen kívül mindig bal oldalon, a járműforgalommal szemben gyalogoljanak. Ez azért nagyon fontos, hogy mert így az autó mozgásából láthatjuk, észrevett-e minket a sofőr, ha pedig nem húzódik az úttest belső része, a felezővonal felé, hogy kikerüljön minket, még van lehetőségünk arrébb lépni. Nagyon fontos szabály, hogy éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok között, lakott területen kívül az úttesten, útpadkán, leállósávon tartózkodó gyalogosnak fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

Ha az út szélén kell gyalogolnunk, lakott területen kívül mindig a járműforgalommal szemben, az út bal oldalán haladjunk

A gyalogos elsősorban a kijelölt gyalogos átkelőhelyen, azaz zebrán kelhet át az úttesten. Ha közelben nincs zebra, akkor lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél, a járda meghosszabbított vonalában mehet át az úttesten. Tömegközlekedési jármű megállóhelyén lévő járdaszigetről pedig a közelebb eső járda felé haladhat át az úton. Egyéb helyen pedig bárhol, de a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át az úton. 

A zebrán áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van – zebra nélkül is – az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.

Sose feledd, hogy a zebra nem életbiztosítás, a gyalogosnak is körültekintőnek kell lennie! Csak akkor léphet az úttestre, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben nincs elsőbbsége, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud. Ne feledd, hogy parkoló autó, bokor vagy más tereptárgy takarásából soha ne lépj ki hirtelen az úttestre. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....