chiphiány

Mennyit kell ma várni egy új autóra?

2022.02.11.

A chiphiány miatt gyakran olvasni jelentősen megnövekedett szállítási időkről, de mégis mennyivel nőttek meg és egyáltalán honnan indultak? Miért van az, hogy Magyarországon még többet kell várni, mint Nyugat-Európa egyes országaiban?

Mennyi a tipikus szállítási idő békeidőben?

Normális időszakban a legtöbb autó szállítási ideje néhány hónap Magyarországon. Szerencsés esetben az ember autója megérkezhet 5-6 hét alatt is, rosszabb esetben viszont előfordul fél éves várakozás. Normál esetben utóbbinál hosszabb nem jellemző, hacsak nincs valamilyen beszállítói probléma az adott modell gyártásánál.

Nyugat-Európa legtöbb országában rövidebb szállítási idők a jellemzőek, de most ott is megnőttek a várakozási idők. A Carwow készített egy összeállítást az Egyesült Királyság szállítási ideiről, amiben részletesen leírják egyes modellek szállítási idejét. Ott az Audi és a BMW például 18-32 hétre szállít, a a KIA 14-37 között szállítási időt vállal modelltől függően, a Skoda pedig minimum 27 hetet kér, de az Enyaq esetében több, mint egy évet kell várni.

Magyarországon a szállítási idők ennél jelentősen magasabbak jelenleg. Teljesen természetes az 1 éves szállítási idő, de előfordul, hogy ha most, 2022 elején megrendel valaki egy új autót, nem tudják megígérni, hogy 2023-ban leszállítják számára. Így például előfordulhat, hogy ha valaki most megrendel egy kifutó modellt újonnan, mire megérkezik, már nem a legújabb modellt fogja megkapni.

Miért kell Magyarországon többet várni?

Ha egy gyártó számára csak korlátozott gyártási kapacitás áll rendelkezésre, kénytelen szigorú elvek szerint priorizálni a beérkező rendeléseket. Limitált számú legyártható autó mellett azok a járművek lesznek legyártva, amelyek több profitot jelentenek a gyártó számára. A jól jövedelmező országok mellett szintén fontosak az igazán nagy és jelentős piacok, ahol a gyártók nem engedhetik meg maguknak, hogy veszítsenek piaci részesedésükből.

A két piackategória között bőven van átfedés, de nem minden nagy piac tartozik a nagy profitot jelentő piacok közé, erre jó példa Spanyolország. A másik négy európai óriáspiac, Olaszország, Franciaország, Németország és az Egyesült Királyság jobb profitot jelent a legtöbb gyártó számára és az ott eladott autók száma is biztosítja számukra az autók érkezését. A legjobban jövedelmező piacok a nagyok mellett azok az országok, ahol eleve magas az életszínvonal és a vásárlóképesség, például Norvégia tipikus példa.

Magyarország sajnos nem nagy piac az évi 120.000 darab új autóval, és nem is gazdag ország, így mi a prioritási lista végén kullogunk. Egy ideig még lehetett a raktárra érkező autók közül válogatni, de mivel a raktárra rendelés ilyen problémás időszakokban kifejezetten ritka, a magyar vásárlók kénytelenek várni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..