Mercedes Benz

A Mercedes-Benz eActros LongHaul sorozatgyártású eActros 600-as modellként októberben mutatkozik be

2023.07.29.

A Mercedes-Benz Trucks 2023. október 10-én világpremierként mutatja be az eddigi eActros LongHaul sorozatgyártású változatát, új dizájnnal és új névvel, eActros 600 néven. A 600-as elnevezés a kilowattórában kifejezett akkumulátor-kapacitásból származik - ahogyan az eActros 300/400-as elosztó áruszállításra szánt eActros esetében is.

 

A nagy akkumulátorkapacitás és egy új, saját fejlesztésű, különösen hatékony elektromos meghajtású tengely mintegy 500 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé töltés nélkül.

Alacsony energiafogyasztásával az eActros 600 a Mercedes-Benz Trucks leggazdaságosabb távolsági teherautója kíván lenni az ügyfelek számára a hagyományos dízel Actroshoz képest. A gyártó várakozásai szerint az e-teherautó jelentősen felgyorsítja a közúti áruszállítás messzemenő átalakulását a CO2-semleges hajtás irányába.

Azóta, hogy az elektromos teherautó koncepció-prototípusként először megjelent az IAA Transportation 2022 kiállításon, további tesztjárművek készültek a Mercedes-Benz wörthi gyárában, a központi alkatrészek a Mercedes-Benz mannheimi, kasseli és gaggenau-i gyáraiból származnak. A jármű prototípusait az év elején Finnországban a téli tesztek során tesztelték. Jelenleg egy mintegy ötven prototípusból álló flotta készül, amely a tervek szerint a következő lépésben az első ügyfelekkel is gyakorlati tesztelésre kerül. Ezzel párhuzamosan a négy üzem intenzíven készül az eActros 600, illetve fontos alkatrészeinek sorozatgyártására. Az e-teherautó sorozatgyártását 2024-re tervezik.

Az eActros 600 a wörthi gyártóüzem meglévő szerelősorán készül majd, párhuzamosan és rugalmasan a dízelhajtással felszerelendő teherautókkal. Az elektromos meghajtás alkatrészeit szintén ott szerelik be.

Az e-tengelyt, a nagyfeszültségű akkumulátorokat és a frontboxot, egy összetett technológiai modult több gyártási lépésben szerelik fel. Miután az összes nagyfeszültségű alkatrészt beszerelték, az egész rendszert üzembe helyezik, és a teherautó készen áll az indulásra.

A sorozatgyártás optimális előkészítése érdekében a gyártásindító csapat szorosan együttműködik a fejlesztőkkel. Ez biztosítja, hogy a prototípusok építése során szerzett tapasztalatok beépüljenek a jármű további fejlesztésébe. Jelenleg a prototípus járműveket a sorozatgyártáshoz a lehető legközelebbi futószalagon építik.

A Mercedes-Benz Mannheim, a haszongépjárművek motorjainak vezető üzeme a telephelyen működő Kompetencia Központ a kibocsátásmentes mobilitásért KEM (Competence Center for Emission-Free Mobility) több, mint 25 éves tapasztalatára támaszkodik, és az akkumulátortechnológiákra és a nagyfeszültségű rendszerekre összpontosít. Az úgynevezett frontbox az eActros 600 modellhez Mannheimben készül - mind a prototípus fázisban, mind a későbbi sorozatgyártásban.

Ez egy összetett, szerelésigényes modul az akkumulátoros járművekhez, amellyel a belsőégésű motor korábbi beépítési helyét hatékonyan használják ki. Több vezérlőegység, nagyfeszültségű alkatrész, valamint az elektromos légkompresszor az elülső dobozban van elhelyezve. Az összes egyedi alkatrész összeszerelése a váz előkészítésétől kezdve ezen egységek nagyfeszültségű teszteléséig a Mercedes-Benz mannheimi üzemében történik.

A Mercedes-Benz gaggenau-i üzeme, amely a nehéz haszongépjárművek sebességváltóira specializálódott, jelenleg az elektromos hajtáskomponensek kompetenciaközpontjává fejlődik. 2021 óta Gaggenauban készülnek a disztribúciós áruszállításra szánt eActros 300/400 és az eEconic elektromos tengelyének fontos alkatrészei. Az eActros 600-at meghajtó új e-tengely-generáció lényeges alkatrészei szintén Gaggenauban készülnek majd - jelenleg még prototípus szinten, majd később sorozatgyártásban.

Ezek főként mechanikus alkatrészek, hasonlóak azokhoz, amelyeket a Gaggenau már évek óta gyárt a hagyományos hajtásláncú járművekhez: A Gaggenau-i gyárból Kasselbe szállítják őket, ahol a tengely és a sebességváltó alkatrészek teljes összeszerelése történik.

Az e-tengelyek összeszerelése a Mercedes-Benz kasseli üzemében történik, amely a hagyományos tengelyek és az elektromos hajtásrendszerek kompetenciaközpontja. Az eActros 600 új e-tengely-generációját kifejezetten a távolsági áruszállításhoz fejlesztették ki. Számos műszaki újítással rendelkezik a nagyobb teljesítmény és hatékonyság érdekében. Az architektúrája is a 400 volt helyett 800 voltos feszültségre tervezett rendszeren alapul.

A kasseli üzemben jelenleg az eActros 600 e-tengelyek összeszerelése prototípus fázisában van. A sorozatgyártás megkezdéséhez egy új összeszerelősort hoznak létre, amely a funkcionális és a biztonsággal kapcsolatos jellemzők tesztelésére és ellenőrzésére szolgáló állomásokat is magában foglalja. A jelenleg az eActros 300/400 és az eEconic modellekben használt, Kasselben már gyártott e-tengelyhez hasonlóan az új generáció esetében is a közös alkatrészek elve érvényesül.

Ez azt jelenti, hogy a karosszéria tengelye, valamint a kerékvég és a fék alkatrészei a hagyományos tengelyből származnak, amelyet a kasseli üzem már több mint két évtizede gyárt. Az alkatrészek gyártása rendkívül rugalmasan történik a hagyományos szerelősoron, így az üzem a megrendelés függvényében válogathat a hagyományos és az elektromos tengelyek között.

Három akkumulátorcsomag biztosítja az eActros 600 több, mint 600 kWh beépített összkapacitását sorozatgyártásban, és az új e-tengely részeként két villanymotor 400 kW folyamatos teljesítményt, valamint 600 kW feletti csúcsteljesítményt produkál. A Mercedes-Benz Trucks a vontatón kívül az eActros 600 merev kivitelű változatát is gyártani fogja a piaci bevezetéskor.

Ez számos más lehetséges felhasználási esetet kínál majd az ügyfeleknek a teljesen elektromos szállításban. A Mercedes-Benz Trucks fejlesztőmérnökei úgy tervezik az eActros 600-at, hogy a jármű és alkatrészei ugyanolyan tartóssági követelményeknek feleljenek meg, mint egy hasonló, hagyományos, nehéz, távolsági Actros. Ez tíz év alatt 1,2 millió kilométert jelent az utakon.

Az eActros 600-ban használt akkumulátorok lítium-vas-foszfát cellatechnológiát (LFP) alkalmaznak. Ezeket mindenekelőtt a hosszú élettartam és a nagyobb felhasználható energia jellemzi. A Mercedes-Benz Trucks fejlesztőinek célja, hogy a sorozatgyártású eActros 600 akkumulátorai egy körülbelül egy megawatt teljesítményű töltőállomáson jóval kevesebb, mint 30 perc alatt 20 százalékról 80 százalékra tölthetők legyenek.

 

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....