veterán

Méregzsák Abarth után Harry Potter Angliáját is feltámasztja

2021.08.23.

A mester sokadszor bizonyítja, hogy nem fél a kihívásoktól, több legendás autó után filmsztárt éleszt fel hamvaiból.

Citroen 11 CV        Fotó: Boros Jenő

Évtizedeken át kosárban rejtegetett sportkocsit varázsolt ujjá, nehéz meló volt a Maigrait filmekből ismert és a francia elnök elleni merénylet apropóján híressé vált Citroen restaurálása is. A 11 CV és a TVR Vixen S ma is sok örömet okoz tulajdonosaiknak, ahogy a pedálos Moszkvics, melyet unokájának épített ujjá.

Igazi tűzgolyó az Abarth                              Fotó: Boros Jenő

Családban marad

Most is családi darabokon dolgozik, nyárra készült el és immár OT-rendszámmal közlekedhet a fehér kis Polski, melyet sokan lengyel Fiat 126-osként ismertek.

Ezekre is büszke, de leginkább a tűzpiros ágyúgolyóra, melynek hangja is csodás, nem véletlenül, mert jogosan csillog orrán az Abarth felirat. Erről a pöttömnyi Fiatról még a laikusok is tudják, hogy igazi méregzsák, melyet versenypályán is komolyan vettek az ellenfelek, még a nagyobb kategóriások is.

Minden részletében korhű     Fotó: Boros Jenő

Monte-Carlo koncert

Élmény nézni, vezetni és hallgatni is, mert ritka ez a motor és Monte-Carlo kipufogó koncertje.

Természetesen ez is családban marad, mert a jóságos nagypapa ezzel ajándékozza meg unokáját, aki időközben kinőtte a pedálos Moszkvicsot, mely külön történet. Az eredetit sok szerszámmal együtt elloptak Pisti műhelyéből, ezután egy adományozó mestertől kapott másikat.

Most nagyobb lélegzetű restaurálásába kezdett, ez is biztosan jobb lesz, mint az eredeti és persze két évnél tovább is tart majd, ami legalább ezer órányi munkát jelent.

TVR Vixen S                             Fotó: Boros Jenő

Made in UK

Varga István már megtapasztalta, hogy az angolok sem éppen minőségi acélárújukról híresek. Nem véletlenül kellett eddig felhasználni a két táblányi másfeles lemezt hiánypótlásra, pontosabban a rozsdás elemek kiváltására. Mert volt belőlük bőven, újra kellett szobrászkodni a lámpa kereteket, a sárvédőket, amikhez képest a padlólemez már sétagalopp volt.

Messze meg a cél, de Pisti tartja a tempót és keményen hajtja magát, hogy tökéletes legyen a Ford Anglia, melyet a mai kamaszok is nagyon ismernek, pedig hatvan éve gyártottak és napjainkban már igazi ritkaság. Népszerűségének magyarázata, hogy filmsztár lett, amikor Harry Potter repkedett vele a száguldó vonat és a hullámzó Temze felett.

Varga Pisti ezernyi munkaóra előtt...     Fotó: Boros Jenő

Police car

Ez persze a filmben van így, mert az angliai Dagenham-ben gyártott 4 hengeres, 997 köbcentis, 41 lóerős teljesítményű normál változat csak közúti közlekedésre volt alkalmas. Igaz, száz kilométeren beérte 6,57 liter benzinnel. A 280 literes csomagterű családmodell mellett készült belőle rendőrautó és persze raliztak is ilyenekkel. Na itt futnak össze a szálak, hiszen Pisti mindig is az autó és a verseny világában élt. Fiatalkorában hajtott Trabantot, később nosztalgia futamokon indult VW Sciroccojával, most is erre készül, de majd a Ford Angliával, mely egyre jobban alakul. Ami igazi meglepetés, mert amikor befejezte a TVR Vixen S1-es sportkocsi restaurálását, határozottan azt mondta, hogy soha többé angolt!

Eredetielg így nézett ki                      Forrás: Ford Motor Company

Pólós sokk

A miértre fontos korszakáról mesél a Mester: a hatvanas években rendszeresen kijárt a margitszigeti Sportuszodába, ahol biztosan meg lehetett tanulni az alázatot, a harmóniát és rendületlenséget, mert az úszás erről szólt. Kemény edzésekkel tarkítva különböző távok és vegyes-váltók után 1970 októberéig vízipólózott, ami azért is emlékezetes volt, mert olyan sportolókkal találkozott, mint Rusorán Péter, a legendás center, aki az 1964-es tokiói olimpia után az aranyérmes pólós egy Ford Angliával fuvarozta az ifjú vízilabdásokat.

Akkoriban még szabad volt a Margitszigeten autózni, Rusorán olykor több kört is megtett a kissrácok kedvéért a körforgalmú részen, ahol egykor rollerversenyeket is rendeztek. Felejthetetlen pillanatok voltak, amire gyakran emlékezik Pisti, aki csak azt sajnálja, hogy nem valósíthatja meg gyerekkori álmát és már viszonozhatja Tibinek a fuvart, akit ezzel akart meglepni. Ha a Ford Anglia elkészül, Péter testvérével, az ugyancsak vízilabdázó Rusorán Tiborral tesznek majd egy-két tiszteletkört a legendás sportoló emlékére.

Ezres családmodell 1960-ból       Forrás: Ford Motor Company

A példakép Rusorán Péter sportpályafutása

1949-től a Fáklya Opera, 1952-től a Budapesti Vörös Meteor, 1961-től a Csepel Autó, majd 1969-től a Budapesti Vasas úszója és vízilabdázója volt. Jelentős sporteredményeket vízilabdázásban ért el. 1959-től 1968-ig nyolcvan alkalommal szerepelt a magyar válogatottban. Tagja volt az 1960-ban olimpiai bronzérmes és az 1964-ben olimpiai aranyérmes magyar csapatnak, az 1962. évi – magyar győzelemmel végződő – lipcsei Európa-bajnokságon azonban nem vett részt. Szintén nem volt tagja az 1968. évi olimpiára utazó válogatottnak. Az aktív sportolást 1972-ben fejezte be.

Visszavonulása után a Testnevelési Főiskolán úszó- és vízilabda-szakedzői, majd vízilabda-mesteredzői oklevelet szerzett. 1972-től – több megszakítással – 1986-ig a Vasas vezetőedzője volt. Irányításával a Vasas vízilabdacsapata hét magyar bajnoki címet nyert, illetve kétszer nyerte el a Bajnokcsapatok Európa Kupáját és egyszer a Kupagyőztesek Európa Kupáját. A Vasasnál edzőségét megszakítva 1978-tól 1979-ig az iráni válogatott, majd 1981-től 1982-ig a görög Ethnikosz vezetőedzője lett. 1983-ban – Mayer Mihály utódaként – a magyar válogatott szövetségi kapitányává választották. Irányításával a magyar válogatott az 1983. évi római Európa-bajnokságon második, az 1985. évi szófiai Európa-bajnokságon 5. helyezést ért el. 1985-ben lemondott, utóda Gyarmati Dezső lett. 1987-től ismét a görög Ethnikosz, 1990-től a Tungsram SC, 1991-től 1997-ig a berlini Spandau 04, majd a svájci SVVC Morgan vezetőedzője lett.

Rusorán Péter 2012. február 14-én, nyolcvan éves korában hunyt el Paloznakon.

Sporteredményei:

olimpiai bajnok (1964, Tokió)

olimpiai 3. helyezett (1960, Róma)

Európa-bajnoki 5. helyezett (1966, Utrecht)

Universiade-győztes (1965, Budapest)

Magyar Kupa-győztes (1971)

Forrás: Wikipedia

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.16
Egy szolgálaton kívüli miskolci rendőr észlelése alapján állították elő a diósgyőri egyenruhások....
2021.10.16
Minden idők legsikeresebb ralipilótája a Peugeot gazdag történelmének igazi gyöngyszemével vett....
2021.10.16
A Csongrád-Csanád megyei rendőrök újabb – a német hatóságok által körözött – 20 milliós luxusautót....
2021.10.16
„Továbbra is azt mondjuk, az uniós klímacélokat úgy kell meghatározni, hogy azok ne sértsék....
2021.10.16
Négy autonóm Honda 25900 kilométert tett meg Németország útjain, a kocsik a Legend prémium szedán....
2021.10.16
Folytatódik az új hídsaruk beépítése a Deák Ferenc (hárosi) Duna-híd M1-es autópálya felé vezető....
2021.10.16
A tükörsima aszfaltutakon zajló Katalán-rali első napját a Hyundai belga pilótája nyerte, de az....
2021.10.16
A hírek szerint a manapság új autókban szinte elengedhetetlen és igen népszerű Apple Car Play....
2021.10.16
Szeptemberben már a harmadik egymást követő hónapban csökkent éves összevetésben a forgalomba....
2021.10.15
Nem Tennessee Williams színművéről van szó, hanem egy vágykeltő villanyautóról, amely irányt mutat....