HIPA

Merre tovább magyar autóipar?

2019.06.21.

A HIPA Automotive 2019 konferencián valóban a magyarországi autóipar nagyágyúi gyűltek egybe és vitatták meg az autóipart meghatározó trendeket, az új technológiai vívmányok alkalmazását, de az iparágat sújtó problémákat sem kerülték meg.

A konferenciát Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nyitotta meg, aki elmondta, hogy a nemzetek sorában a 20. helyen áll Magyarország a világ országai között az autóipari teljesítmény tekintetében. A miniszter vázolta a kormány hamarosan elkészülő gazdaságvédelmi akciótervét, amelyben újabb adó- és bürokrácia-csökkentéssel, az eljárási folyamatok egyszerűsítésével, a szakképzés korszerűsítésével, a duális képzés bővítésével támogatná a gazdaság szereplőit. Az autóipart mindezen felül a beszállítóknak szánt pénzügyi keret bővítése is segítené - tette hozzá. A tárcavezető a képzett munkaerő jelentőségét hangsúlyozva arra biztatta az autóipari gyártókat, hogy javaslataikkal segítsék az Audi és a győri Széchenyi István Egyetem hamarosan megnyíló együttműködési központjának oktatási modelljét (FIEK). Ésik Róbert, a HIPA elnöke hozzátette, hogy az ügynökség felmérést készített az itt működő cégek körében, hogy segítsen megérteni a gyártói stratégiákat és terveket. Az adatok a döntéshozókat is segíthetik abban, hogy a támogatásokat és ösztönző intézkedéseket az érintettek igényeihez igazítsák - mondta el.

Folytatódik a munkaerőpiaci boom

A rendezvényen ismertetett adatok szerint az érintettek legnagyobb része, csaknem kétharmada a robotizációt tekinti a következő évek legfontosabb kihívásának a magyarországi működésében, 82 százalékuk a gyártás, 63 százalékuk a logisztika fejlesztését tervezi a következő 2 év során. A gyártók jelentős része ugyanakkor a munkaerőhiánytól is tart és csupán 39 százalékuk nem tervez létszámbővítést a következő 12 hónapban. Megközelítőleg minden ötödik 100-nál több alkalmazottat venne föl - derül ki a felmérésből, amely 2019 áprilisában és májusában készült 49 vállalat visszajelzései alapján.

Egy asztalnál a nagyok

A konferencia legfontosabb és legizgalmasabb eleme az a kerekasztalbeszélgetés volt, amelyen Achim Heinfling, az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke, Michele Melchiorre a BMW-csoport igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja, a leendő debreceni gyár vezetője, Nevijo Mance, a Jaguar Land Rover Hungary Kft. fejlesztési igazgatója, Urbán László, a Suzuki Magyarország vezérigazgató-helyettese, Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezetője, Grzegorz Buchal, az Opel Szentgotthárd ügyvezetője vitatta meg az aktuális trendeket Ésik Róbert közreműködésével. 

Versenyképes hatékonyság

Achim Heinfling, a világ legnagyobb motorgyárának vezetője büszkén ismertette az elmúlt 25 év eseményeit, gyártási számait és bizakodásnak adott hangot a jövőt illetően. Nem hallgatta azonban el, hogy egy turbulens időszak van a vállalat mögött, kitért az év eleji egyhetes sztrájkra, amelynek következményei hatással vannak a vállalat versenyképességre. Sikeres ugyanakkor a villanymotorgyártás és megkezdődött az új Q3 Sportback gyártása is. A vállalatvezető kifejtette: "Az év eleji nehézségek ellenére várhatóan tovább növeljük a Magyarországon gyártott motorok számát". Hozzátette, hogy "túl nagy optimizmusra azonban nincs okunk, változik a gazdasági és világpolitikai környezet, amely kihat az üzletmenetünkre és ipari tevékenységünkre". Az Audi Hungaria első embere három nagy iparági kihívásról beszélt. Az első a mobilitás újraértelmezése, a második a globális klímaváltozás kihívásainak leküzdése, a környezet- és az emberi egészség védelme, azaz a fenntartható elektromobilitás fejlesztése, a harmadik a digitalizálás, ami versenyképesebbé teszi az autó- és motorgyártást.

Az elektromobilitással kapcsolatban Achim Heinfling elmondta, hogy konszern szinten a világ legprogresszívebb tervével hozakodott elő a Volkswagen-csoport, amelynek egyik kulcsszereplője az Audi győri gyára. Az elektromobilitás azonban nem az egyetlen út, ami a jövőbe vezet, az Audi és a Volkswagen-csoport más alternatív és hagyományos motorfejlesztésre is fókuszál. "Az elektromos autózásra vonatkozó terveink merészek, de észszerűen kell viszonyulnunk ehhez a kérdéshez. Alapvetően az ügyfelek határozzák meg, hogy milyen irányban haladunk majd tovább. Az Audi Hungaria tekintetében az idei évben a legfontosabb a versenyképes gyártás fenntartása, mert a verseny nagy konszernen belül és kívül egyaránt. Sikerünk kulcsa a versenyképesség, az innováció és a hatékonyság" - jelentette ki a nagyszámú hallgatóság előtt. Elmondta, hogy kutatás-fejlesztésben élen jár az Audi, "kiválóan képzett mérnökeink vannak, akik kíváncsiak és kreatívak, ez örömteli számunkra". A vállalat továbbra is hangsúlyt fektet az oktatásra, a duális, gyakorlatorientált képzésre, a főiskolai és egyetemi együttműködésekre. Hozzátette, hogy ma már hat tanszéken folyik a jövő mérnökeinek képzése, akik között nemcsak a termelésben alkalmazott szakemberek, hanem tervezési, minőségbiztosítási mérnökök vannak, azaz a gyártási, termelési lánc minden humán összetevőjét kineveli a vállalat. A jövőben az Audi ennek a folyamatnak az erősítését tervezi. Ennek szép példája a hamarosan megvalósuló FIEK-koncepció. "Ez tovább fejleszti a jelenlegi egyetemi együttműködéseinket, azaz még pontosabban meghatározzuk a jövő szempontjából fontos technológiákat és fejlesztési irányokat és ezekhez rendeljük hozzá a kutatásainkat és az oktatást. A jövőt kutató fejlesztőcsoportokat állítottunk fel és ezt infrastrukturális beruházással is megtámogatjuk. A célunk a legmagasabb szintű kutatás és a legmagasabb szintű oktatás" - jelentette ki a négykarikás vállalat vezetője, majd hozzátette, hogy az elkövetkező öt évben komoly megtakarítási programot hajtanak végre, amelynek során azt is megvizsgálják a több mint 13 ezres személyi állomány tekintetében, hogy "milyen elvárásaink vannak és milyen képességekre van a jövőben szükségünk".

Dübörgő fejlesztések

Michele Melchiorre főként a bajor márka importőri és beszállítófejlesztési tevékenységéről beszélt. Hangot adotT annak is, hogy bár sokan úgy vélik az anyagcég befékezte fejlesztéseit, mindenkit Debrecenbe invitált, hogy megnézzék saját szemükkel, hogy milyen iramban folyik az építkezés. Elárulta, hogy percenkét két nehézteherautó érkezik az építési területre.

Nevijo Mance elmondta, hogy novemberben jelentették be a fejlesztési központ létesítését és már beköltöztek az új irodaházukba. Magyarországot azért választották, mert rengeteg tehetséget és autóipari készséget ismertek és tapasztaltak meg nálunk, hosszú távon a nagy-britanniai fejlesztőközpontnak vérfrissítésre volt szüksége. Az első tapasztalatok igazolták, hogy jó döntést hoztak, Magyarországon és Budapesten kiváló szakemberekre támaszkodhatnak az önvezető, elektromos jövő építésében. Úgy véli a magasan képzett digitális világhoz értő mérnökök kínálata európai átlag fölötti.

Urbán László visszatekintésében a magyar autóipar új reneszánszáról beszélt, 140 millió eurós beruházással indult az esztergomi Suzuki, ám azóta 12-13 szorosát költötte a japán vállalat Magyarországon. Összefoglalójának kulcs gondolatai: 25 év sikeres év, biztos magyar beszállítói alapok, a Suzuki piacvezető a magyar piacon.

A Daimler képviselője elmondta, hogy az új A-osztály mellett megkezdték a csak Magyarországon gyártott CLA összeszerelését, amelyet hamarosan követ a CLA Shooting Brake. Hét éve vannak Kecskeméten, de már tavaly átlépték az egy milliós gyártási határt. Christian Wolff büszke arra, hogy egymás után másodjára nyerték el az év legvonzóbb munkahelyének díját. Bár sokat nem árult el a gyár jövőjéről, azt elmondta, hogy a gyárat felkészítik elektromos modellek gyártására is. 2039-től teljesen szén-dioxid-mentes modelleket gyárt világszerte a Mercedes-Benz szén-dioxid-mentesen. A kecskeméti gyár is átalakul ebben a tekintetben. A kecskeméti gyártás már most is papírmentes, zajlik a digitális átállás, tanítani kell az alkalmazottakat a jövő technológiákra, főleg, ami az elektromos alkatrészeket jelenti. "Mérnökeink a mexikói és kínai gyártásindításokban is részt vesznek, ez jelzi, milyen fontossá váltunk a Daimler-családon belül. Ezek a szakemberek 4-5 éve még a mi duális képzéseinken szívták magukba a tudást. Erre is büszke vagyok" - tette hozzá.

Az Opel Szentgotthárd vezetője beszámolt arról, hogy elkezdték a PSA új 1,2 literes háromhengeres motor gyártásának előkészítését. "A tulajdonosváltással átszerveződött a gyártási paletta, idén lassítani kezdtük a GM-, illetve Opel-motorok gyártását és áttérünk a francia motorokra. Mivel rugalmas a gyárunk, könnyű lesz az átállás, decembertől nagy számban indul meg a gyártás, a jövőnk biztos" - mondta el Grzegorz Buchal.

Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.06.01
Közpénzből finanszírozott autóvásárlási kedvezmények bevezetését tervezi a német kormány a....
2020.06.01
Bárki összerakhat magának egy Siánt, megjelent ugyanis a sportkocsi 1:8 méretarányú modellje a LEGO....
2020.06.01
A gyanú és egy fedélzeti kamera tanúsága szerint egy Audi R8-as kocsi vezetője 2020. május 27-én....
2020.06.01
Hamarosan piacra lép a Lexus első tisztán elektromos típusa. Vajon új korszakba lép ezzel a márka,....
2020.06.01
A mesterséges intelligencia mellett a digitális ikrek és az ipari matematikai technológiák is az EU....
2020.06.01
A komáromi BYD gyárban készült két elektromos autóbusz átvételével lezárult a tatabányai....
2020.06.01
A légiközlekedésben bevezetett egészségügyi intézkedésekkel minimálisra csökkenthető annak az....
2020.06.01
Nemrég mutatkozott be a BMW új ötajtós modellje, amelyben 48 Volt kapacitású indítógenerátorral....
2020.06.01
Idén eddig hatvannal kevesebben haltak meg a közutakon, mint az elmúlt év azonos időszakában,....
2020.06.01
Mary Barra, az amerikai General Motors elnök-vezérigazgatója 2019-ben az autóipar egyik legjobban....