Simca 1100

A Meseautótól a Merkurig, 37. rész: Panhard-Levassor és Simca Magyarországon

2019.10.24.

A két francia autógyár története számos párhuzamot mutat - a Panhard az autózás hajnalán volt az egyik legnagyobb francia autógyár, míg a Simca a második világháború után a második helyen állt.



 

Panhard-Levassor

Émile Levassor és René Panhard a francia autóipar úttörői voltak. Első autójukat 1891-ben mutatták be. Levassor már nem motoros hintóban gondolkodott: a jármű motorját elöl, egy fedél alatt helyezte el; szíjhajtás helyett rudat alkalmazott; s ő készítette el az első váltót is. Ráadásul már az 1890-es években kormánykerékkel is ellátta gépkocsijait. A Panhard&Levassor sikerrel használta fel a német Daimler motorjait, amelyek francia liszenszét ők birtokolták. Később Armand Peugeot-nak is lehetővé tették a Daimler motorok felhasználását...

Az első világháborúra a Panhard&Levassor lett Franciaország egyik legnagyobb és legjövedelmezőbb autógyára. A francia államelnökök is Panhard-dal parádéztak.

A két világháború között a Panhard&Levassor hat- és nyolchengeres típusokat kínált. A cég utolsó háború előtti típusa az aerodinamikus formájú Dynamic volt, amelyet 1936-ban mutattak be. A második világháború után a Dyna családi autó révén tudott a cég talpon maradni. Az utolsó Panhard személyautó 1967-ben készült el.

Magyarországra valószínűleg 1902-ben érkezett az első Panhard-Levassor: „Hétfőn d. u. 4 órakor Törley József Párizsból 9 nap alatt uj 20 lóerejű Panhard-Levassor kocsiján Budapestre érkezett. Ez volt az uj kocsi első útja. Az utat kényelmes tempóban nagy pihenőkkel tették meg. A kocsinak semmi baja sincsen. Az automobil megérkezése nagy feltűnést keltett, mert a kocsi Párizs—Budapest felírással volt ellátva s francia-magyar zászlókkal díszítve. Az óriási kocsi tetején a bőröndök voltak elhelyezve, elől ült a gépész és Törley. A zárt üveges hátsó részben Törley Gyula és Krisztinkovich Béla, kik együtt tették meg az utat Párizsból Budapestre. Fogadtatásukra az automobil klub igazgatósági tagjai összegyűltek. Törleyt… az első magyar ember, aki ezt a nagy 1400 kilométeres utat automobilon megtette” - írta a Pesti Hírlap riportere 1902. szeptemberében. 1908-ra már három Panhard közlekedett Budapesten – sajnos az országos helyzetről nem maradt fenn kimutatás.

Törley József (középen sofőrsapkában), Krisztinkovich Béla (az autóból integet) és családjuk a Párizs-Budapest túrát követően (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

A hazai képviselet megnyitására 1912-ben került sor. Budán, a Krisztina krt 32 szám alatti bérház földszintjén ekkor nyílt meg az Auto-Palace: “az öblös helyiségbe az est beálltával egymásután gördülnek be a hatalmas gépkocsik. A garage egy részét a legújabb Panhard-Levassor chassis-k foglalják el. A garage udvarán van a biztonsági készülékkel ellátott benzinfejtő, míg a bejárattal szemben a tágas és tökéletesen felszerelt javítóműhelybe jutunk. A javító-műhely oly kifogástalan berendezésű, hogy a vállalat a legkényesebb munkát is a legnagyobb biztonsággal látja el” - állt a korabeli reklám-cikkben. A cég tulajdonosa, Csudnay Emil (1884-?) meglehetősen színes egyéniség volt: 1906-ban váltóhamisítás miatt tartóztatták le, az 1920-as években Lettország tiszteletbeli konzulja lett, majd az 1930-as években ismét pénzügyi problémái miatt került a hírekbe. Az Auto-Palace az első világháborúig működött, s a korabeli lapokban élénk reklám-tevékenységet folytatott. Az sajnos nem ismert, hogy ez mennyire realizálódott konkrét eladásokban.

Az első világháborút követően a Panhard nem tudott gyökeret verni Magyarországon: 1923-ban az Auto-Salon nevű cég reklámozta, 1925-ben már a leginkább a Citroënekre koncentráló Rt Francia Gépkocsik Behozatalára próbálkozott. Az 1927-es Budapesti Nemzetközi Automobilkiállításon a francia autógyár saját standot bérelt, s helyi képviselőt keresett. Bárdi József, a hazai autókereskedelem egyik központi alakja le is szerződött, de a lelkesedés gyorsan elillant.

Kivételes eset volt, hogy egy magyar tulajdonú Panhard-Levassort is bemutattak a társasági lapokban

A második világháború után, amikor Magyarország a legkülönfélébb francia gépjárműveket, személy- és teherautókat, buszokat importálta a Panhardnak is lett újra képviselete. Ám ez a próbálkozás a változó politikai és gazdasági viszonyok között nem lett életképes.



Egy magyar rendszámos Panhard Dyna 1960-ban (Forrás: Fortepan/92132)

Simca

Az olasz Fiat 1934-ben alapította meg francia leányvállalatát Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile (röviden SIMCA) néven. A Simca a Topolino liszenszváltozatával érte el első sikereit, majd a második világháború után egy ideig Franciaország egyik legnagyobb autógyártó vállalkozása lett. Az 1951-ben bemutatott Aronde volt az első önálló típusuk, amelyből egy időben évi 100,000 darabot gyártottak. 1959-ben a Simca a Renault mögött a francia értékesítési lista második helyén állt. 1958-ban a Chrysler elkezdte felvásárolni a cég részvényeit. Az 1960-as években az 1000-es, majd az elsőkerékhajtású 1100 család révén sikerült továbbra is eladási sikereket elérni. Azonban a Chrysler egyre jobban beleszólt a cég működésébe, amely végül az összeomláshoz vezetett.

Magyarországon 1946-ban megalakult a Magyar Külkereskedelmi Társaság, amely elsősorban érdekvédelmi tevékenységet fejtett ki. Fennmaradt levéltári iratokból azonban kitűnik, hogy 1947-ben a Simca 8 típusból, amely a Fiat 1100 francia liszenszváltozata volt 50 darabos szállítmányt importáltak Magyarországra. 1949-ben, amikor a magánautókereskedelmet már felszámolták, a MOGÜRT a Fiat 1100-Simca 8 párosból többszáz (!) darabot importált. Ugyan részletes statisztika csak 1960-ból áll rendelkezésre, de figyelemre méltó, hogy Simcából még akkor is 326 darab volt forgalomban.

Kirándulás Simca Aronde-dal (Forrás: Fortepan/Bojár Sándor/178727)

Kabos László, az ismert komikus 1959-ben egy Simca Aronde kormányánál okozott balesetet (Forrás: ADT)

A francia autógyárral még az 1950-es években is megmaradt a jó viszony. 1950-től rendeleti úton tiltották meg a magánhasználatú személygépkocsi-tartást. Ezen a rendelkezésen 1958-ban enyhítettek, s egy évvel később máris megérkeztek az első újautó-szállítmányok, amelyek meglepő módon Simcák voltak! 1959. nyarán (!) már arról lehetett olvasni, hogy Budapesten a III. és a VII. számú autójavító foglalkozik a gépkocsik szervizelésével. Éppen ezért Valter Medárd, az Autófenntartó Ipari Tröszt osztályvezetője, Szekszárdi Imre, a III-as számú Autójavító igazgatója és Szakál Dénes az Autótaxi főmérnöke tanulmányutat tettek Franciaországba; „részt vettek a Simca Iskola tanfolyamán, ahol a gyártmányok szerkezeteit, illetve azok Javítását, beállítását és s különleges szerszámokat tanulmányozták”. Természetesen a Budapesti Ipari Vásár, majd a Budapesti Nemzetközi Vásár kiállítói között a Simca állandó szereplő volt.

Budapesti Ipari Vásár, 1962 (Forrás: Fortepan/Bauer Sándor/113653)

1966-ban a Magyar Autóklub keretén belül létrejött a Simca szakosztály közel 100 taggal. Az alakulással kapcsolatos hírből az is kiderült, hogy nem csupán az Aronde, de később az 1000-t is meg lehett „normál kereskedelmi forgalomban” vásárolni. A márkaklub csupán néhány évig működhetett.

Simca bemutató a Gellér szállóban Bánki Zsuzsa színésznővel (Forrás: Fortepan/Bauer Sándor/128007)

A MÁVAUT 1965-ben indította be személygépkocsi-kölcsönzó szolgáltatását – elsősorban külföldiek részére. A flottába 4 db Simca is bekerült.

A MÁVAUT által használt egyik Simca még civil rendszámmal (Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

1971-re a hazai Simca állomány meghaladta az 1000 darabot – ennek kb. egyharmada volt Aronde, ám az 1950-es években gyártott, V8-as motorral szerelt Versaille-ből is 11 darabot regisztráltak.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....