Francia autóipar

A Meseautótól a Merkurig, 40. rész: Kisebb francia autómárkák III

2019.12.26.

A XX. század elején az autóipar fejlettsége miatt, a két világháború között pedig a kedvező kereskedelmi egyezmények miatt a második világháború előtt több tucat különböző francia autómárka megfordult hosszabb-rövidebb ideig Magyarországon.

A XX. század elején az autóipar fejlettsége miatt, a két világháború között pedig a kedvező kereskedelmi egyezmények miatt a második világháború előtt több tucat különböző francia autómárka megfordult hosszabb-rövidebb ideig Magyarországon.

DeDion-Bouton

Albert DeDion gróf családi vagyonát gőzautók építésére fordította, majd George Boutonnal társulva a XIX. század végétől kisautókat és motorokat gyártott. A DeDion cég 1900-ban 20 ezer, 1902-ben pedig már 30 ezer motort értékesített világszerte. A népszerű konstrukciót egyes becslések szerint nagyjából 140 különféle cég használta. A könnyen kezelhető DeDion-féle voiturette, azaz kisautó is népszerűnek bizonyult. A DeDion később nem tudta tartani a lépést, s az első világháború után lassan elsorvadt.

Magyarországon 1902-1903 környékén az úttörő autókereskedők közül többen is tartottak raktáron a DeDion-ból. 1908-ban Gerbeaud Emil, az ismert cukrász is DeDion kocsin szállította áruját.

Valódi képviselet 1911-ben Magyar Automobilgyár Rt néven alakult . A Légrády Károly lapkiadó és dr Simon Elemér országgyűlési képviselő által a francia vállalat jóváhagyásával alapított cég megalakulása sem volt zökkenőmentes; a „gyár” megjelölés ellen több szervezet is tiltakozott. Végül a Magyar Automobilgyár megkezdhette működését. Az első üzleti évről szóló jelentésben a hazai piac méretéhez viszonyítva elképesztően ambiciózus beruházásról olvashatunk: „Megvásároltuk a Budapest V. kerületében a Zápolya, Berzenczei és Ipoly utcák által határolt 2500 m2 kiterjedésű telket és ott hatalmas autóipari telpet létesítettünk, melynek magas földszinti helyiségében 100 kocsi befogadására a mellé épített carrosseria-gyárban, valamint a souterrain-helyiségben pedig 250 munkás foglalkoztatására alkalmas műhelyek, illetve gyárhelyiségek létesültek… Ugyancsa … megalakult részvéelünkkel az Autoközlekedési Részvénytársaság…, hogy a mindinkább napi szükségletté váló auto-fuvarozási és bérautó üzletet önállóan kultiválja”. Sem az üzletmenet, sem a lehetőségek nem indokolták ezeket a lépéseket. A bukás gyorsan bekövetkezett, 1913-ban már ki is nevezték a felszámolóbiztosokat. A történet egyetlen pozitív hozadéka, hogy a Zápolya (ma Gogol) utcai hatalmas létesítmény évtizedeken át a hazai automobilizmust szolgálta, később mint Tatra-központ, majd az államosítást követően, mint állami autójavító.

1926-ban még egy hír megjelent, hogy a DeDion visszatérhet Magyarországra, ám erre nem került sor.

Klösz Pál DeDion-Bouton kocsija az 1912-es Budapest-Konstantinápoly Túraúton (Forrás: Jánossy László)

Deguingand

Schmalz József aki korábban értékpapírokkal kereskedett 1924-ben költözött be a Dohány utca és a Síp utca torkolatában található bérház üzlethelyiségébe. Itt korábban házat építtető Késmárky és Illés Játéktársulás boltja működött, idősebb olvasóink pedig a legendás Metróklub helyszíneként ismerhetik a helyiséget. Schmalz a hangzatos Autó Palota nevet választotta vállalkozásának, ahol a brit BSA motorkerékpárokat, a svájci Sigma és a francia Hotchkiss és Donnet-Zedel autókat árusította. Működésének az 1929-es gazdasági válság vetett véget. Schmalz 1928-ban megpróbálkozott a Deguingand kisautóval is, de számottevő eredmény nélkül.

Delage

A Delage luxusautókból csupán tucatnyi volt Magyarországon. 1923-tól néhány évig a Renault-ra koncentráló Reiman Gyula, majd 1938-ban a kérészéletű Dr Ürményi&Tsa hirdette a márkát.

A gróf Nádasdy család hagyatékából előkerült fénykép egy 1920-es évekbeli családi kirándulást örökített meg Delage autón (Forrás: Szent István Királyi Múzeum)

Reiman Gyula standja az 1925-ös Budapesti Nemzetközi Automobilkiállításon (Forrás: Fortepan)

1934-ben a Concours d'Elegance szépségversenyen Nagy Géza (bal oldalt kalapban) a legszebb magyar karosszéria díját nyerte el ezzel a néhány éves Delage autóval. Egyben ő kapta a legszebb francia kocsi tiszteledíját is (Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára)

Delahaye

Bár a francia Delahaye az 1920-as években gyengélkedett, ennek ellenére két cég is megpróbálkozott a hazai képviselette.

A Bugatti Magyarországi történetéről szóló részben már szó esett a lelkes fiatalok által alapított Velox Automobilkereskedelmi Részvénytársaságról, amely 1925-1926. folyamán néhány reklámjában a francia Delahaye-t is feltűntette.

A második kísérletre 1928-ban került sor, amikor a Motor-Import Kereskedelmi Vállalat megkezdte működését: „Az Andrássy-uton. a magyar Chaimps-Elyséen, most egy újabb autókereskedés díszes helyisége nyílott meg. Az uj vállalat neve: Motor-Import Kereskedelmi Vállalat. Az Andrássy-ut 81. szám alatt megnyílt autócég tulajdonosa: Hlatky Lajos vezérigazgató, volt székesfővárosi törvényhatósági bizottsági tag. A cég megszerezte a francia Delahaye-automobilok magyarországi vezérképviseletét, s nyilván élénkíteni fogja üzleti eredményeivel a magyar automobilforgalmat”. A folytatás tipikus, 1929-ben a Színházi Életben lelkendező reklámhír szólt arról, hogy néhány hónap alatt kilenc Delahaye talált gazdára, de 1930. elején már más szelek fújtak:: „Dél-Amerlkába szökött hitelezői elől Hlatky Endre autó kereskedő. Hlatky Endre ismert nevű autókereskedő és garázstulajdonos néhány nappal ezelőtt eltűnt Budapestről. Hlatky … az Andrássy-út 81. szám alatti szalonban vezérképviselte a francia Delahaye-autókat. Az üzletet súlyos veszteségek érték, úgy, hogy atyja, Hlatky Lajos, a Háztartás Fogyasztási Szövetkezet vezérigazgatója megvált szövetségi állásától és anyagiakkal és személyes munkájával sietett fia ügyeit rendezni. Hlatky Endre ekkor a Rákóczi-út 04, számú házban garázst bérelt, és megnyitotta az „Autóközpont" nevű üzemet, amely azonban szintén válságos helyzetbe került. Most szintén Hlatky Lajos segítette ki fiát- a bajból, eladta ingatlanait, de fiának szanálása most már minden vagyonát fölemésztette”.

 

Delaunay-Belleville

A Belleville-féle családi vállalkozás a XIX. században gőzhajókhoz szállított kazánokat. Később Louis Delaunay is beházasodott a cégbe, így jött létre a Delaunay-Belleville. 1903-ban Louis egy cégtárssal autógyártásra szakosodott leányvállalatot alapított. A Delaunay-Belleville az első világháború előtti időszakban a világ egyik legelitebb autójának számított. 1909-ben ők kínáltak először hathengeres modellt Franciaországban. II. Miklós, orosz cár több Delaunay-t is vásárolt. Rajta kívül I. György görög kirány és XIII: Alfonz spanyol uralkodó is a kliensek közé tartoztak. Az első világháborút követően a márka nimbusza elhalványult, s az 1930-as évektől már inkább teherautók és buszok készültek a St Denisben fekvő üzemben.

Magyarországon 1908-ban 8 Delaunay-Belleville viselt rendszámot, amelyet akkoriban még csak Budapesten használtak. Többek között ismert nagyiparos, Kohner Adolf, illetve egy bánáti gróf, Karátsonyi Andor is a tulajdonosok között szerepelt. Özvegy gróf Almásy Györgyné, született Zichy Zenaide főnemes két autót is használt. 1908-ban Szám Géza, - aki 1901-1902-ben motoros háromkerekűt, majd kísérleti automobilt is épített - a Belvárosban, a Nagy János utca 5 (ma Benczúr utca 5) alatti bérház udvarán nyitotta meg javítóműhelyét és garázsát, amely elsősorban e kiváló francia márkával foglalkozott. Az üzletet 1911-ben Waszky Rudolf és Zachár Árpád vették át.

Szám Géza műhelye a Nagy János utcában. Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Egy évvel később Zachár Árpád távozott: „s ezentúl Waszly Rudolf mérnök egyedül fogja vezetni a Delaunay. Belleville-kép viseletét és garaget. Waszky mérnök az autókörökben jól ismert szakember, a kinek vezetése mellett a Delaunay-Belleville-kocsik bizonyára rövidesen technikai kiválóságuknak megfelelő népszerűségre fognak nálunk is szert tenni”. Ebből semmi sem lett.

1913-tól az elsősorban Opelekre szakosodott Hazai Automobil Rt foglalkozott a márkával. 1923-ban 24 darabos volt a hazai állomány. 1924-ben az akkor már bukdácsoló Motor Automobil Rt, amely korábban a Horch-ra koncentrált utolsó mentsvárként megpróbálkozott a Delaunay-jal is: „s az első kocsik tengelyen már meg is érkeztek. A 4 hengeres, 30 lóerős, 80 X 130, felülvezérelt motorú, négykerékfékes kocsik az 1786 kilométeres utat Páris- ból Belfort—Basel—Zürich—München—Salzburg—Wien útvonalon át Budapestre a legnagyobb könnyedséggel tették meg. bár 2 méteres hóban gázoltak és magas hegyeket kellett megmászniok. A hűtőn a márka neve helyett «La voiture qui dure» jelzés van” - ami annyit jelentett, „A kocsi ami tart”. A Motor Automobil Rt 1925-ben csődöt jelentett. Egy évvel később a Halmos Testvérek kaparintották meg a képviseleti jogot, akik a tradícióra próbáltak építkezni: „Húsz éve futnak ezek a kitűnő, békebeli Delaunay-koosik Budapesten és jóságukra mi sem jellemző jobban, minthogy amikor az új budapesti képviselet bemutatta az új Delaunay-kocsikat gróf Sztáray Sándornak. az azt felelte rá: ..Szép. szép, de én a 20 éves Delaunay-kocsimmal még egészen meg vagyok elégedve és nem gondolok új kocsivételre“. Ugyancsak Delaunay-Belleville-kocsiia van báró Beck Gyulának és báró Hatvány Endrének is, akik szintén nem kevesebb mint 18-20 éve vannak kocsijuk birtokában”. Miután 1927-ben csupán 12 Delaunay-Belleville talált gazdára, a Halmos Testvérek is letettek a további próbálkozásról.

 

Színes riport a Színházi Élet 1928-as egyik számából, amikor színésznők kirándultak Delaunay Belleville autóval (Forrás: ADT)

Derby

1928. tavaszán jegyezték be Székely Ferencz, Reichard Ernő és Balassa Jenő autó- és motorkerékpárkereskedő cégét, amely Budapesten a Podmaniczky út 18 szám alatt működött. Rögtön sikersztorival nyitottak: Balázs László, a többszörös magyar autó- és motorkerékpár-bajnok vásárolt tőlük egy francia Derby sportkocsit. Ám ezt követően a vásárlók nem rohamozták meg az üzletet. Balassa Jenő 1930-ban több váltóhamisítást követően eltűnt Magyarországról, a céget pedig felszámolták.

Derby sportkocsi Szegeden a 1930-as években (Forrás: Kelemen Zsuzsa)

Donnet Zedel

A korábban említet Schmalz József már 1924-től reklámozta a Donnet-Zedel autókat. 1926-ban az Autó szerint "a Donnet Zedel automobilok a legkitűnőbb francia kiskocsikhoz tartoznak és nálunk Magyarországon Székesfehérvárott, mint taxiautomobilok már hosszabb idő óta kitünően beváltak". 1931-ben a hazai Donnet-Zedel állomány 45 darabot tett ki.

Esculape / Teste&Moret

Budapesten a József körút és a Rákóczi tér sarkán ma Erste bankfiók működik abban az üzlethelyiségben, ahol 1900-ban megnyilt a párizsi Automobile Union budapesti fiókja,. Az üzlet létrejötte Herskovits Ignác érdeme, aki Franciaországban tanulmányozta a fejlődő autóipart. Az Automobile Union átmatricázott Teste&Moret kisautót árusított Aesculap (más írásmód szerint Esculape) néven. Érdekes, hogy a szakirodalom szerint a Teste&Moret kisautó beceneve volt a La Mouche (Egérke), de Magyarországon Aesculap La Mouche néven is írtak a járműről. Csermely Károly, korai magyar automobilista és aviatikus életrajzi interjújában azt mesélte, hogy a francia partner [1902-ben] ... a céget otthagyta és közölte velünk, hogy .. az az érzése, hogy Magyarországnak még 10 év kell, hogy az automobilizmust megszeresse”

Az Esculape és a Teste&Moret hazai vevői közül kettő ismert: idősebb Váncza Mihály miskolci ügyvéd, a sütőporról ismert Váncza József nagybátyja. Leszármazottja, Forst Margit az 1980-as években adományozta a Közlekedési Múzeumnak az autót ábrázoló fényképet.

(Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

A Magyar Királyi Posta 1902-ben vásárolt egy Teste&Moret kisautót, amelyet 1906-ig használtak

(Forrás: Postamúzeum)

Genestin

„Fiatal francia gyár a hazájában is csak most kezd elterjedni. Minden typusa olcsóbb, mint a megfelelő kategóriájú más gyártmányú kocsi… E pompás kocsikat most fogják nálunk is bevezetni” - írta a Magyar Automobil és Motorkerékpár Compass 1928-ban. Erre végül nem került sor.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....