Mesél a szakértő – Itt aztán nem volt vakítás | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Itt aztán nem volt vakítás

2021.05.11.

Egyáltalán nem készítették fel a Mazda 3-at az eladásra.

Aki már túl van legalább egy használt autó vásárláson az tudja, hogy az eladásra kínált autókat a legtöbb eladó valamilyen szinten felkészíti, mielőtt áruba bocsájtaná. Ki-ki lehetősége és igényessége szerint teszi ezt. Egy használt autó kereskedés nem is engedheti meg magának, hogy koszos kárpitokkal, foltos ülésekkel állítsa ki a kocsit a murvára, de magánszemélyek is minimum lemossák, kiporszívózzák az autókat mielőtt meghirdetnék azokat.

Nem szeretik a patikára pucolt kocsikat

Sokan mondják, hogy egy kívül-belül lemosott és kitakarított autó, egy fényesre suvickolt motortér csak (paraszt)vakítás. Igaz, hogy a motorterek megtisztítása könnyen félrevezetheti a vásárlót, de még az avatott szakértő szemet is. Eltűnnek ugyanis az olajfolyás nyomok, egyéb szivárgások nyomai, aminek alapján jól lehet következtetni a folyadékokkal üzemelő részegységek állapotára.

Járművizsgálati szempontból a legjobb konstelláció, ha a motortér nincsen kipucolva, azon az út pora látszik és az nem keveredik a szivárgó olajjal. Ebből azonnal látható, hogy annak ellenére nincsen sehol folyadékszivárgás, hogy a motorteret nem mosták ki.

A nemrégiben általunk vizsgált, magánszemély által árult Mazda 3-as esetében a tiszta motortér semmiképpen nem vezetett félre minket. De nem, hogy a motorteret, sem a kocsi belsejét, sem pedig a külsejét nem takarították ki. Ami a motortérben előny, az az utastérben hátrány. Személy szerint egy ilyen állapotú beltér láttán azonnal visszafordulnék, de mi nem adhattuk fel.

Fő a tudatosság

Ügyfelünk egy rokonszenves, gyermekét egyedül nevelő hölgy volt, aki, mielőtt megrendelte volna használt autó vásárlás előtti átvizsgálás szolgáltatásunkat, telefonon is felkeresett és elmondta az autóvásárlás részleteit.

Megtudtuk, hogy ő korábban egy Mazda 6-ossal járt, ami cégautó volt. Megszokta a márkát és úgy gondolta, hogy a kistesó, 3-as éppen megfelelő lesz neki magánhasználatra. Megrendelés előtt átküldött 2-3 hirdetést, de erre csak azt tudtuk mondani neki, hogy hirdetés alapján mi is csak annyit látunk az autóból, amit ő. Pláne nem tudunk átvizsgálásra javaslatot tenni, hiszen, ha kimegyünk a helyszínre és ott azonnal meglátunk valamit, ami miatt felejtős a kocsi, akkor annak a vizsgálatnak a költsége végül is kit terhel?

Végül választott a lehetőségek közül egyet és megrendelte.

Mazda 3 Sport 2.0 TX Plus

A 2010-es, kétliteres benzinmotorral szerelt autóban 222 ezer kilométer volt. Szervizkönyvét elektronikusan, mi több, tisztességesen vezették, gyakorlatilag frissen szervizelt autóról van szó. Ez az első jópont.

Az 50.000,- Ft híján kétmillióért árult autóban 6 légzsák, 4 elektromos ablak, ESP, digitális klíma, metálfényezés és könnyűfém keréktárcsák képezték a főbb felszereltségeket, de volt benne ülésfűtés és automata világítás, esőérzékelő és elektromosan behajtható tükrök is.

Az autó kívülről

Ezt az autót úgy hirdették meg, amilyen állapotba került az elmúlt években. Természetes, hogy eladás előtt nem áldoznak már egy karosszéria rendbetételére, de láthatóan itt a hosszú évek alatt összegyűjtött sérülések közül egyet sem javíttattak meg.

N-es rendszámú autó, 2010-ben pedig még csak L-es hatósági jelzéseket osztottak. Ennek alapján és a forgalmi engedélyből tudható, hogy import járműről van szó. A Járműszolgáltatási Platform adatai alapján az eladás időszakában a 2. tulajdonosánál volt, de a JSZP csak a hazai tulajdonos számáról adnak információt. A forgalmi engedély 2019-ben töltötték ki, érdekes, hogy itt nem volt eredetiségvizsgálat, legalább is a központi nyilvántartásban nem szerepelnek adatok róla.

Tehát az autó legalább 2 éve van azonos tulajdonosánál. Lehet, hogy a meglévő sérülések már ekkor is rajta voltak, minden esetre az első-hátsó vészhárító és mindkét tükörház fénysérült volt, a bal első sárvédőn és a jobb hátsó ajtón pedig rányitásos sérülések voltak láthatók.

A festékréteg mérés eredményei alapján bizonyítható volt, hogy a bal hátsó részen korábban jelentősebben sérült a kocsi. Az ajtót kicserélték, a sárvédőt javították, és sajnos a küszöb hátsó részén és a C-oszlopon is korábbi sérülésről (és visszajavításról) árulkodtak a festékréteg értékek. Szabad szemmel vizsgálva a javított elemeken színben nem, de a fényezés frissességét, fényességét tekintve volt némi eltérés a gyári és javított elemek között. Összességében nem volt annyira vészes a dolog, úgyhogy folytatódhatott a vásárlás előtti állapot felmérés.

A karosszéria korróziója a Mazdáknál mindig kulcsfontosságú. Sajnos ez a példány sem mentes a rozsdától, az alváz nem fedett részei és a futóelemek már jócskán oxidálódtak, nem lesz elkerülhető egy minőségi alváz kezelés és védelem, ha hosszútávon tervezünk ezzel az autóval.

A lámpákról még egy szó. A műanyag búrás első fényszórók karcosak és mattok, itt is egy jól kiválasztott szolgáltató által elvégzett polírozás és bevonatolás lesz szükséges. Ez nagyjából 20.000,- Ft-os költség, de mind az esztétikai, mind pedig világítás minőségén sokat fog dobni a beavatkozás.

Ha már így beharangoztuk az utasteret,

beszéljünk is róla! Sajnos, ahogyan említettük, még egy porszívózásra sem futotta. Az lábterekben állt a hosszú alatt összegyűlt cipőtalp-kosz. A csomagtérben növényi törmelék. Az ajtók belső burkolatán a kiszálláskor rákerülő kosz éktelenkedett, poros volt a műszerfal és ami talán a leggusztustalanabb, a kezelőszerveken a kézről letapadt zsír által összegyűjtött por képezett nyúlós, ragadós masszát.

A kormány a leolvasott futásteljesítménynek megfelelő mértékben éppen csak fényesre volt kopva, a váltógomb bőr bevonata azonban már kiszakadt. A csomagtér ajtó belső burkolatát tartó patentot közül 2 db már hiányzott, persze, hogy zárszerkezet körüli két rögzítőelemről van szó. Talán a zárat kellett korábban javítani?

A diagnosztika

Egy korszerű vásárlás előtt járművizsgálat elmaradhatatlan és kötelező része a számítógépes járműdiagnosztika, amelynek során a vezérlőegységekben tárolt hibákat és előadatokat is elemzünk. Természtesen a Mazdánál sem maradhatott el ez a vizsgálati pont.

Szerencsére ennél az autónál nem tartogatott kellemetlen meglepetéseket a lekérdezés, csak a sávváltás-segéd vezérlőegységben találtunk egy alacsony feszültségszint tárolt hibát. Az eladó ezt követően töredelmesen bevallotta, hogy az akkumulátort három naponta feltölti, mert nagyon gyorsan lemerül. Tehát cserés lesz az akksi, amiből ebben az autóban nem csak egy van.

2010-ben még nagyon nem volt jellemző a mára szériaképességgé vált start-stop rendszer, vagyis, hogy álló helyzetben az autó leállítja a motort, majd újra is indítja azt. Ebben a Mazda-ban azonban már 11 éve is benne volt, aminek a többlet energiaigényét úgy oldották meg, hogy két akkumulátor van beszerelve. Mivel a rendszerek összedolgoznak, nem lesz elegendő csak egyiket cserélni, hanem erősen ajánlott azokat párban váltani.

Az erőátviteli rendszer

Végül néhány szót a motor-váltó egységről. Azt már megírtuk, hogy szerencsére a motortérben a poron kívül nem látszott semmi egyéb, tehát olaj-, vagy vízfolyásoknak nyoma sem volt, ahogyan egy japán technikától elvárható. A motor vezérlőegysége hibamentes volt, járása egyenletes, a próbaúton pedig tette a dolgát.

A 151 lóerős szívómotor amúgy sem egy időzített bomba, jó eséllyel még sokáig megbízható erőforrása lesz a 3-asnak.

A próbaúton azonban gyorsan feltűnt, hogy a kuplung bizony erősen megkopott már, ezt mindenképpen cserélni kell. Ehhez az autóhoz egy kuplungtárcsából, -szerkezetből és -kinyomócsapágyból álló szett valamivel 100.000,- Ft felett van, a kapcsolódó munkadíj normaidő alapján pedig 10 óra, tehát a mára általánossá vált 10.000 Ft-os óradíj mellett ez a mutatvány 200 és 250 ezer forint között várható kiadást jelent.

Mindezek ellenére

A vizsgálat során felszínre került hibák és hiányosságok végül nem szegték kedvét az ügyfélnek. Futottunk ugyan még egy kört egy másik 3-assal, de azon olyan rétegmérési eredmények születtek, hogy sarkon is fordult a hölgy velünk együtt. Ekkor még mindig nem vette meg az első átvizsgált kocsit, hanem lamentálni kezdett azon, hogy nem sokkal többért vannak a piacon 6-os Mazdák is és az mégiscsak egy kategóriával feljebb van. Erre muszáj volt megjegyeznünk, hogy tegye fel magának a kérdést: vajon egy azonos áron árult 6-os, milyen állapotban lehet?

Aztán elköszöntünk. Egy héttel a vizsgálatok eredményének megküldése után informatikai rendszerünk üzenetet küld az ügyfeleknek, hogy megtudjuk, milyen mértékben voltak elégedettek a járművizsgálati szolgálatással. Az erre kapott válaszból tudtuk meg, hogy végül ezt a kocsit vette meg a hölgy.

Neki könnyű volt. Részletesen megismerte a kocsi állapotát és a várható költségek legnagyobb részét előre tudta, így könnyen kiszámolhatta, hogy belefér-e a költségvetésbe a vásárlás után ráköltendő összeg. Az utastér kitakarítható, a korábbi sérülés minimális, a meglévőket pedig meg kell szokni és – ne adj Isten – egy következő nagyobb sérüléskor egy füst alatt megcsináltatni.

Ha Ön is használt autó vásárlás előtt áll, mindenképpen vizsgáltassa át a kiszemelt járművet, mielőtt egy forintot is fizetne érte. Tudunk segíteni.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....