szakértő
Ezúttal nem egy konkrét használt autó vásárlás előtti vizsgálatát szeretném elmesélni, mint például nem rég a kettő az egyben BMW-t, vagy a Mazda 6-os történetét, hanem a mögöttünk álló bő egy hét alatt megvizsgált autókon érdekes és egyben elgondolkodtató képeiből válogatunk.
Nem mindegyik hiba, vagy javítanivaló kiált azonnal a bontós után, inkább szeretnék kisebb, vagy nehezen észrevehető dolgokra rávilágítani, amikre hogyha nem derül fény még a vásárlás előtt, akkor bizony súlyos pénzeket lehet még az autóra borítani.
5. INSP – Code 82
INSP felirat a kijelzőn
A fénykép egy Opel Merivában készült és a felirat arra figyelmeztet, hogy elérkezett az időszakos karbantartás ideje. Számomra elég furcsa, hogy néhány éves Opelekben is még ez a kőkorszakinak tűnő kijelző dolgozik, szerintem a XXI. században már igazán kijelezhetné egy autó – akár magyarul is – hogy éppen mit kíván.
Ennél egy fokkal még viccesebb az Astra J-sorozatának (legfrissebb modell) üzenete, ő ugyanis csak egy kódot ír ki, aztán akinek van kedve megnézni a fedélzeti irodalomban, hogy mit jelent az lehet tudatos autóhasználó, akinek nincs, az jó ideig járatja a kocsit a használt olajjal.
J-Astra: a 82-es kód – mint egy film címe
A kötelező karbantartás ugyanis alapból magában foglalja a motorolaj cseréjét, az olaj- és levegőszűrő cseréjét. Futásteljesítménytől függően ehhez a benzinmotoroknál jöhet még a gyújtógyertyák cseréje, dízeleknél mondjuk egy gázolajszűrő csere, és minden klímás kocsinál a pollenszűrő cseréje.
Ha ez még nem lenne elég, akkor lehetünk olyan szerencsétlenek, hogy eljön a vezérléscsere ideje is. Egy alap olajcsere – persze nem az útszéli „javítóbánál” – 50.000 Ft-tól indul, de típustól függően lehet ennek duplája is. Ha mindez még a vezérlés cserével is bővül, akkor megint nyugodtan hozzáírhatunk az összeghez egy kettes szorzót.
4. Féktárcsa, fékbetét
Az alábbi képet egy amúgy igen jó karban lévő 316-os BMW-n készítettük. A 78.000 km futott, 8 éves autón talán még a gyári féktárcsák voltak felszerelve. Ez persze nem baj, a próbakörön is kiderült, hogy a fék tökéletesen fog.
Olyan válla van a tárcsának, mint Stallone-nak
Problémává akkor válik, ha az új tulajdonos elmegy a szervizbe, ott jelzik neki a kopott tárcsa tényét és adott esetben azt is, hogy a betétekkel együtt ki kellene cserélni őket. Ez a mutatvány gyári minőségű alkatrészekkel, egy legális szervizben százezer forint alatt nem áll meg. Érdemes ránézni…
3. Egy kis utánajárás, egy kis alánézés
Vizsgáltunk egy Volkswagen Caddy-t is. Amikor azt írtam, kis utánajárás, arra gondoltam, hogy aki autóvásárlás előtt áll, az jól teszi, ha mindenekelőtt alaposan utána néz annak, hogy a kiválasztott típusból milyen a felhozatal, milyen kockázatokat hordoz magában.
Deutsche Post
Adott ez a citromsárga színű puttonyos, a hirdetés és a leolvasott óraállás szerint is 86.300 kilométerrel. Aki nem volt rest rákeresni a neten – vagy járt már Németországban – az jól tudja, hogy ebben a színben a német, és talán az osztrák posta használta ezt a típust. Aki elhiszi, hogy ebben a kocsiban 10 éves kora ellenére 86 ezer kilométer van, az vessen magára, vagy feküdjön a kocsi alá!
Még mielőtt félreérthető lennék, arra gondolok, hogy ilyen csekély kilométer mellett, lehet, nem így kellene kinéznie az alváznak…
Caddy alváz (részlet)
A VW sok írnivalót tartogatna még, de most menjünk tovább...
2. Nézőpont kérése
Amikor néhány évvel ezelőtt elkezdtem vásárlás előtti felméréseket csinálni, még csak ismerősöknek, rokonoknak adtam tanácsot. Emlékszem egy nagyon kedves tanár házaspárra valahonnan az Alföldről, akik pesti autónéző körútjuk után küldtek el a kiszemelt (azt hiszem) Renault-ra. Ők megebédeltek és visszajöttek a kereskedésbe a vizsgálat végére, én meg körben megmutattam nekik – többek között- a karosszéria sérüléseit. Nagyon csodálkoztak például, amikor a törött tükörházat mutattam nekik, vagy amikor rámutattam, hogy hiányzik a kalaptartó, mert ezeket ők egészen egyszerűen nem is vették észre.
Fenti, mondhatni filléres tételek mellett vannak olyan rejtőzködő karosszériasérülések, amelyek valóban úgy helyezkednek el, hogy felületes szemlélő nem veszi észre őket, ráadásul javításuk megint csak százezres nagyságrendű.
Innen nézve egész pofás
A múlt héten teljes körűen átvizsgált Audi A6-os baloldali küszöbén azonban éktelen nagy, hosszanti deformáció tátongott. Aki lusta lehajolni, vagy csak fáj a dereka (tanúsíthatom!), az nem veszi észre a horpadást, amibe természetesen később minden lehetséges alkalommal bele fog akadni a szeme.
A hivatalos javítási módszer a csere – teljes oldalkerettel…
No. 1
A múlt heti vizsgálatok vitathatatlanul legjobb merítése az 1.6-os turbó-benzines Peugeot volt. Akik ismerik a motort (PSA 115 kW 1.6 THP) azok mind azt mondják, hogy maga a megtestesült betegágy, pedig elvileg nem is francia, hanem német fejlesztés.
Az 1.6T felülnézetből – van, ahová nem spriccel be a gőzborotva
Ami árulkodott az a parkolóhelyen a kocsi alatt összegyűlt tenyérnyi olajtócsa volt. Jobban megnézve a motor jobboldalán a vízpumpa felett szivárgott a kenőanyag a hengerfej és a motorblokk közül. Ez bizony hengerfejtömítés csere lesz. A javítás alapesetben kétszázezer forint, de ha a megbontáskor még találnak valamit, könnyen emelkedhet tovább az összeg.
Szabályosan cseppekben áll az olaj
Mi ebből a tanulság?
A használt autó vásárlás millió és egy buktatót hordoz. Egy tisztességes járművizsgálat tapasztalatot, időt, megfelelő műszereket és nem utolsó sorban odaadást kíván. Ha nekivág, jól nyissa ki a szemét, vagy forduljon erre szakosodott vállalkozásokhoz!