Mesél a szakértő – Klíma, az nem volt | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Klíma, az nem volt

2021.04.11.

Pedig a hirdetésben még szerepelt.

Egy ügyfelünk nagyon tudatosan keresett magának használt autót. Tudta, mit akar: viszonylag fiatal és igazolhatóan keveset futott, tehát megbízható, alapvető felszereltségekkel rendelkező kisautót.

Jól leszűkített körön belül

A keret 2,5-3 millió forint lehetett nála, bár ezt nem egyeztetjük az ügyfelekkel. A tudatosság ott is megmutatkozott, hogy még az ilyen fiatal autót sem vásárolta volna meg egy előzetes átvizsgálás nélkül, ehhez a mi segítségünket kérte.

A fenti paraméterek mellett kezelhető méretű körre szűkül a használt autó kínálat. Ennyi pénzért, ebben a korosztályban a legszimpatikusabb egy Renault Captur 1.5 Intens volt számára. Amikor beérkezett a megrendelése, éppen a vacsorám felett ültem, de rossz szokásomhoz híven nem tudtam megállni, hogy meg ne nyissam a megrendelő űrlapon megadott hirdetést.

Első körben csak a típust, az évjáratot és futásteljesítményt néztem meg, gondoltam, hogy majd laptopról részletesen is tanulmányozom. Tíz perc múlva ott is ültem a gépemnél, de a hirdetés már nem volt aktív. Ez előfordul néha, például, ha előleggel biztosítják, hogy meglegyen az autó addig, amíg mi megérkezünk, hogy elvégezzük rajta a vizsgálatot.

Erről itt nem volt szó, a hirdetést az eladó azután vette le, hogy egyeztett az ügyfelünkkel. Bár minden megrendelésünk mappájába PDF formátumban lementjük a hirdetést, ez most nem sikerült, így nem tudom 100%-osan bizonyítani annak tartalmát.

Nem stimmelt a felszereltség

Sokaknak talán banálisnak, esetleg feleslegesnek tűnhet, hogy hosszú perceket töltünk el azzal egy műszaki szemle alkalmával, hogy tételesen összeírjuk a kocsi felszereltségét. Ez még nem is lenne olyan hosszú idő, de amit lehet, ki is kell próbálni.

Amikor életemben először ültem egy elektromos ablakemelős autóban – talán ’91-et írhattunk és egy Mazda Xedos6-os az – akkor egy idő után rám szólt a tulaj, hogy ne játszak az ablakemelőkkel, mert lemerül az akkumulátor. A szemléken sem szórakozásból működtetjük a berendezéseket, hanem azért mert, ha csak később derül ki, hogy valami nem működik, akkor az elég bosszantó tud lenni. Ráadásul, ha az ügyfél maga nézi át a kocsit, nem garantált, hogy mindenre oda tud figyelni az autócsere hevében, így sok minden kimaradhat.

Pedig van jónéhány felszereltség, amit puszta meglétének ellenőrzésén felül muszáj ki is próbálni. Ilyenek az ablakemelők, az ablaktörlők, a kürt, az elektromos tükörállítás, az ülésállítás (mechanikusnál is nagyon fontos), a szellőzés és azon belül pedig a klímaberendezés is.

Légkondi nem volt

Nehéz elképzelni, hogy bőven az ezredfordulón túl még gyártottak olyan autót, ráadásul Renault-t, amibe nem szereltek gyárilag klímát. Pedig így van. Jó hamar meg is akadt emiatt a vizsgálat, mert kollégánk maga sem akart hinni a szemlének.

Az ügyfél részt vett a vizsgálaton, így együtt vonták kérdőre a kereskedőt. És itt azonnal fontossá válik, hogy a hirdetés szőrén-szálán eltűnt és azóta sincsen fent újra. Mivel nem tudom becsatolni a hirdetést és én is csak sebtében tekintettem rá a megrendelés megérkezésekor, csak az ügyfél állítása van a kereskedőével szemben. Előbbi azt állítja, klímásként hirdették, utóbbi talán nem is állít semmit, de arra bizton tud hivatkozni, hogy a hirdetésben ott állt: az elírás és a változtatás jogát magának fenntartja.

Ott álltunk megfürödve

Az majdnem azonnal eldőlt, hogy klíma nélküli autót nem szeretne az ügyfél. Szakértő kollégámat megkérdezte, hogy utólag nem lehet-e beépíteni a légkondit a kocsiba. Erre csak annyit tudtunk mondani, hogy utólagos klímával utoljára kb. akkor találkoztunk, amikor még mi is játékból nyomkodtuk az ablakemelőket. Biztosan lehetséges, de kész anyagi csőd, az garantált. Ez az opció tehát kilőve.

A vizsgálatot végig csináltuk és azért röviden összefoglalom, hogy a kizáró ok ellenére miket tapasztaltunk még.

A 65 ezret futott Captur-ben klíma ugyan nem, de 4 elektromos ablak, elektromos tükrök és tempomat is volt. MP3 képes rádiója pedig hozta a Bluetooth kihangosítást.

Körbe mérve kiderült, hogy a jobb hátsó ajtaját és sárvédőjét javították korábban. A mért értékek alapján az ajtó lehetett komolyabban deformált, ott 500 mikron felett is mértünk, de szemrevételezés alapján jó minőségű volt a javítás. Ami a meglévő sérüléseket illeti, a motorház fedélen volt egy kavicsnyom, a baloldali ajtók élén egy-egy fénysérülés, illetve körben enyhébb karcok voltak láthatók.

Az autón még a gyárban szerelt, 2016-os, 7 mm profilmélységű abroncsok voltak, ezekben még bőven maradt két téli szezon.

A diagnosztikai lekérdezés eredményeiből a porlasztócsúcsok korrekciós értékeit emelném ki, ha lenne értelme, de nincs, mert azok újszerű állapotról tanúskodtak. A részecskeszűrő nyomáskülönbségét sajnos nem mutatta a meg a vezérlőegység, de ilyen futásteljesítmény mellett még nem is lehet gyanakodni, hogy telített lenne a DPF.

A kocsi szervizkönyve azonban üres volt. Ez nem jó jel, pláne, hogy R-es rendszámú autóról beszélünk. Tudva, hogy 2016-os gyártású a kocsi – na, meg a forgalmi engedély alapján – ez importból származik. Ezért is, meg az ökölszabály miatt is kellene rá egy időszakos karbantartás.

Keressünk egy klímás darabot

Ügyfelünk ezen a ponton újabb tudatosságról tett tanúbizonyságot. Nem feljebb lépett egyet az árszintben, hanem lejjebb, már amit a típust illeti. Következő kiszemeltje egy (klímás) Dacia Sandero lett. A nagyon hasonló kivitelű kocsi ugyanazzal a dízelmotorral készül, méretben is megegyeznek, de ugyanannyiért egy évvel fiatalabb autót is lehet kapni.

Ezen is két elem volt javítva, cserébe több külsérelmi nyom látható rajta. Ezt ellensúlyozza a frissen, márkaszervizben elvégzett időszakos karbantartás és persze a klíma megléte.

Ha ön sem biztos abban, hogy egy használt autót objektíven és teljes körűen át tud nézni magának vásárlás előtt, akkor tudunk segíteni!

További autós tartalmakért pedig kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..
2024.04.18
2024 márciusa óta már az új, mesterséges intelligenciával vezérelt digitális gépjárműszemle segíti....
2024.04.18
Debrecenben ünnepélyes családi rendezvényen adta át a Pearl Enterprises Kft. az általa fejlesztett....
2024.04.18
A belügyminisztérium újabb hat hónappal meghosszabbítja az ellenőrzést a magyar határon. Az....
2024.04.18
Drámai pillanatokat élt át egy anya és hároméves gyereke, miután utóbbinak odacsukta a lábát a....
2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..