Mesél a szakértő – Lefoglalt autók 2. rész - Az állatorvosi ló | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Mesél a szakértő – Lefoglalt autók 2. rész - Az állatorvosi ló

2015.10.19.

Ezt a kocsit senki nem akarta megvenni, mégis átvizsgáltuk, hogy lássuk, mi mindent lehet összeírni egy leharcolt autóról…

Adott egy 18 éves Audi. Mondhatnánk, hogy miért kell egy húsz évhez közelítő autót átvizsgálni, és egyáltalán ki akar manapság egy ilyen idős járművet megvásárolni, de sajnos az a helyzet, hogy ma is több mint 30 db 1997-es A4-est kínálnak eladásra a legnagyobb haza portálon. Ha nem lenne kereslet rájuk, akkor valószínűleg minden ilyen jármű egyenesen a bontóba menne. Hát ezért van létjogosultsága az átvizsgálásnak, no meg azért, mert ez is banki lefoglalt jármű volt, a vizsgálat része a folyamatnak.

A vizsgálat

Igaz, ami igaz, nem végeztük el a teljes körű átvizsgálásokat (pl. műszeres diagnosztika), mert hamar kiderült, hogy a jármű, gazdasági értelemben legalább is totálkáros. Azért átnéztük az alapokat: a karosszéria állapotát és sérüléseit, az üvegfelületeket és világítótesteket, az elektromos rendszer állapotát, az utastér esztétikai állapotát, a motor és az erőátvitel működését, valamint a futóművet. Lássuk azt a nem csekély listát, amelyet a jegyzőkönyvbe írtunk.

A karosszéria

Az első lökhárító úgy, ahogy van hiányzott. A motorház fedélről kiderült, hogy az egy bontott alkatrész, színe eltér a jármű alapszínétől. Nem volt ez másképpen a jobb első sárvédővel sem, tehát megállapítható, hogy korábban kapott egy tisztességes ütést a jobb első szekció, no de ez még nem lenne túl nagy gond, lépjünk tovább.

Akad némi lakatos munka a baloldali ajtókon. Az első még rozsdás is, a hátsó simán csak be van horpadva. Ha már kijavítottuk az ajtókat, nem szabad megállni és fénysérülés miatt le kell fújni a bal hátsó sárvédőt is. A csomagtér fedél istenes volt, de a hátsó vészhárító is kiabál az új festék után.

A jobb hátsó sárvédő két helyen is deformált és fénysérült. A jobboldali ajtókon szintén fényezés, illetve lakatolás szükséges. Ahogyan a karosszéria javítás költségeit elnéztem, azonnal tudható volt, hogy nem kell sokat bajlódni az értékeléssel, mert biztosan maradványérték képzéssel fogom megállapítani az árát.

Kommentár nélkül

Üvegek és lámpák

Az első szélvédő törött volt, ne ragozzuk, utángyártott alkatrésszel is 40.000 körül alakul. A fényszórók felső rögzítő fülei töröttek voltak, tehát alap, hogy cserélni kell, ráadásul felfedeztük a korábbi (nyilván abszolút szabálytalan és felesleges) xenon-os átalakítás nyomait. A jobb hátsó lámpa törött volt, a külső visszapillantó tükrök foncsorozása mindkét oldalon sérült.

Légzsák smily

Beszállás

Az utastér megérne egy külön misét. Ott kezdeném, hogy a két front légzsák hiányzott a műszerfalból, illetve a kormányból. (Repkednek már a százezrek a szemünk előtt?) A klasszikus öregautó fáradások mind-mind fellelhetőek voltak odabent: a levált ajtókárpitok, a kiült vezetőülés, utólagosan felcsavarozott műanyag elemek rontották az összképet.

Hogy a kalaptartóban lévő hangszórót mi érhette, hogy darabokra tört, azt nem értem.

Mindezen felül azért annyit meg kell hagyni, hogy az utastér nem volt büdös, sem túlzottan szennyezett, persze egy alap takarítás ráférne, de már nem lesz rá szükség…

A motorház fedél alatt

Nem mintha nem lenne már mindegy, de a becsület úgy kívánja, hogy megnézzük mi újság a motorház fedél alatt, annál is inkább, mert ha a szakvéleményben bontásra javaslom csak a kocsit, akkor az érdeklődőknek fontos információ a motor és váltó állapota. De sajnos ennél a résznél sem válik vidámabbá a történet.

Egy bordával vékonyabb szíj, ráadásul ferdén

A motoron szabad szemmel is jól látható, erős olajfolyás ellenére, az autó egy könnyed bikázás után életre kelt. Füstölt rendesen, de legalább ketyegett. A hosszbordás szíj ferde állása eléggé szembetűnő volt. Nem volt kedvem utánajárni, hogy a főtengely tárcsa, vagy a felső görgő ferdült-e meg, mert kicsit közelebb hajolva azonnal látható volt, hogy a kelleténél keskenyebb szíj került fel, ráadásul azt is félrekapatták, vagy már arrébbugrott valamelyik keréken.

Ha már be voltam hajolva, gondoltam ránézek a klímára, hogy miért nem működött, amikor nyomkodni kezdtem a légkondi gombjait odabent. Hamar meglett a válasz: egyszerűen leszerelték a klímakompresszort. Ahogyan ezt szemléltem, azon tűnődtem, hogy miért látok én le teljesen ebben a motortérben?

Annyira csak az éppen vizsgált részegységekre koncentráltam, hogy első körben fel sem tűnt, hogy a komplett levegő bevezetés hiányzik a turbó elől. Se légcsövek, se légszűrő, a turbófeltöltő levegőtorka szabadon tátongott. Kell-e részleteznem, hogy a tisztítatlan levegő beszívása milyen veszélyeket rejteget magában a turbóra és a motorra nézve is? Ugye nem?

Se légszűrő, se klímakompresszor

Muszáj még említésszinten beszélni a kipufogó szakadt flexibilis csövéről. Nem sokat számít már, de a látvány maga lohasztó.

"Turbólyuk"

Futómű és fékek

Kezdjük ott, hogy a műszerfalon stabilan világított a blokkolásgátló rendszer meghibásodására figyelmeztető ABS lámpa. Nem kutattuk már ennek az okát, egyrészt mert majdnem mindegy, másrészt mert a korábban feltárt hibák miatt már látható volt, hogy senki sem fog foglalkozni a javításával. Ezen kívül hibát jelzett még a rögzítő fék lámpája is. A használati útmutatóban kellene megnézni, hogy ez milyen hibákra utal, de erre sem volt már szükség.

De nem szeretem, amikor a helyszínen nem veszem érszre, hogy becsillant a kép - a lényeg azonban látható: ABS és rögzítő fék hibák, AIRBAG pirossal

Egyébként a fék még meglepő hatékonysággal dolgozott a kocsi alatt és a menetpróbán (amit nem lehetett túlzásba vinni a pőre turbó miatt) nem kopogott a felfüggesztés. Ha már futómű, akkor említsük meg a gumiabroncsokat. A "kiváló", Lassa márkájú abroncsok 1-2 milliméteres profilmélységet produkáltak, ráadásul erősen el is voltak már öregedve, tehát azonnali cserére szorulnak. A könnyűfém keréktárcsák közül csak a jobb hátsó volt legalább esztétikailag megfelelő, az összes többi peremsérült.

… és a többi

A kocsihoz csak 1 db kulcs tartozott, szervizkönyvnek pedig se híre, se hamva. Azonnal egyértelművé vált, hogy az autó jelenlegi állapotában nem alkalmas a közúti forgalomban való részvételre. Később a szakvélemény azzal zárult, hogy a járművet legfeljebb a bontásra való értékesítése javasolt.

Elfáradt ajtókárpit

Mire volt ez jó?

Az Audi hibái és hiányosságai persze kivételes esetet képeznek, hiszen ilyen járműveket általában már nem találunk a kereskedésekben. Ahogyan Győrfi Pál mondaná, a beteg sérülései egyenként sem voltak az élettel összeegyeztethetőek, vagyis, bármilyen főegységet tekintve totálkáros lenne a kocsi. A fenti sorokkal mindössze azt szerettem volna szemléltetni, hogy alapos átvizsgálás nélkül egy használt autó bármelyik része hordozhat magában halálos sérüléseket. Aki nem szeretne „belső vérzéssel” autót vásárolni, mindenképpen forduljon szakemberhez, mielőtt százezreket adna ki valami félhalott vasdarabért.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....