Mesél a szakértő! – Luxuskocsi, vagy papírnehezék? | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő! – Luxuskocsi, vagy papírnehezék?

2015.02.03.

Minél többet tud egy kocsi, annál nagyobb kockázatokat hordoz magában.

Nemrégiben került vizsgálat alá nálunk egy 200.000 km-es Volkswagen Phaeton. A német autógyár annak idején ezzel a modellel kívánta meghódítani a felsőkategóriát, vagyis egyenesen a 7-es BMW-k és az S-klasse-k ellen küldte harcba az új zászlóshajót. Arról most ne beszéljünk, hogy ez mennyire sikerült, vagy mennyire nem, minden esetre létrehoztak egy luxuskocsit, amelyet a direkt erre a célra átalakított drezdai gyárban készítettek, akár úgy is, hogy a megrendelő a gyártósor mellett sétálva végignézhette ahogyan elkészül az autója.

Parketta, üvegfalak és a többi: nem csak a kocsi luxus, hanem a gyár is

Óriási értékvesztés

A luxuskocsiknak van még egy igen jellemző tulajdonságuk. Ez pedig nem más, mint az idő múlásával realizált értékcsökkenés. A most vizsgált autó alapkivitele is 17 millió forint felett volt, most – ha minden rendben lenne – valamivel 3 millió Ft felett alakulna. 7 év 80%...

Gyári fotó a 10 éve újdonságnak számító modellről

Akkor nézzük át, hogy minden rendben van-e!

Előre bocsátották, hogy a kocsi már csaknem egy éve parkol egy helyben. Néha beindítják, feltöltik az akkumulátort, de senki sem használja. Ezért mielőtt bármit kezdhettem volna vele, a szemlét megelőző napon egy akkumulátor töltőt tettem rá, majd 24 óra múlva tértem vissza.

Okostöltő csatlakoztatva, holnap találkozunk

Szerencsére minden működött és tele aksival várt a Phaeton. Elsőre be is indult, de a motoron kívül semmi sem akart működni benne. Úgy döntöttem, hogy a valószínűleg az áramellátás nélkül töltött hosszú idő miatt „megbolondult” fedélzeti elektronikát a diagnosztikai műszer segítségével próbálom meg rendbe hozni.

Összesen 35 tárolt hibakódot sikerült diagnosztizálni, amelynek nagy részét sikerült is törölni a memóriából. Egyvalami viszont nagyon bántott, a gép nem tudott kommunikálni a sebességváltó vezérléssel. A törlések után próbaútra indultam, az immáron üzem meleg autóval.

Check Engine, ESP és ASB hibajelzés, a váltóprogram pedig befagyva

A váltó letiltott

A kocsi motorjának járása példaértékű volt. Úgy duruzsolt a kocsi elejében a V6-os dízel, mintha új volna, később ezt a megismételt diagnosztika is alátámasztotta, nem írt be a próbaút után újabb hibát a motorvezérlés. A váltó viszont vész üzemmódban, előre csak 3. fokozatban volt hajlandó működni, se 1-2, se 4-5-6 fokozatokat nem kapcsolt.

Ennek a hibának sok oka lehet, gondolkodtam, hogy vajon mégis mi okozhatja a leállást. Aztán újra beindítottam a kocsit és csodák csodájára a váltó magára talált és újra aktív volt minden funkciója. Aztán újabb leállítás és újraindítás és minden régi a maradt.

Azt hittem sínen vagyunk, de ez volt az egyetlen pillanat, amikor működött a váltó

Egyébként ilyen és ehhez hasonló üzenetek fogadtak:

"A klímarendszerhez való hozzáférés pillanatnyilag nem lehetséges."

Még valamit?

Ha a váltó kritikus hibája még nem lenne elég, a kocsi CAN-busz kommunikációja is teljesen megőrült. A fedélzeti rendszerek sorban le lettek tiltva. A légrugózás egy üzemmódban (alapértelmezett szinten) állt, a műszerfalon meg is jelent, hogy letiltott a rendszer. (Mivel a jármű szintezése normális volt, nem volt megsüllyedve sem, ezért a légrugók direkt meghibásodását kizártam, bár az emeléses vizsgálat még hátravan.) Aztán a megnéztem a klímát, a rádiót, a navigációt és minden esetben azt az üzenetet kaptam, hogy nem pillanatnyilag nem lehet kommunikálni a rendszerrel.

Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel!

Ezt az autót, bármily csábító is a kínálati ára, ebben az állapotban megvenni, felér egy 5/6-os oroszrulett körrel. Mivel a kocsi elektronikájának további vizsgálatához már márkaszerviz és az ott megtalálható gyári diagnosztikai rendszer szükséges, ezen a héten egy VW szervizben folytatom a kocsi átvizsgálását és a következő cikkben be is számolok az eredményről. Valamiért úgy érzem, hogy nem szabad feladni és eltanácsolni a vevőt – nem hagyok fel a reménnyel, hogy jó lehet ez a példány.

Mi fog eldőlni?

Tegyük fel, hogy 3 milliót kérnek ezért a kocsiért. Egyáltalán nem mindegy, hogy a kocsi számítógépe okozza ezeket a kritikus hibákat, vagy tényleg előállt valami főegység meghibásodás. Ha a gyári számítógéppel talpra tudják majd állítani a kocsit, akkor megéri a pénzét, mert egyébként esztétikailag csaknem kifogástalan autóról beszélünk, a belső esztétikai állapota pedig példaértékű. A menetpróbán tapasztalt komfortérzet csodálatos, csak úgy suhantunk.

A legnagyobb külsérelmi nyom: egy kis rozsda az ajtók alsó részén

Amennyiben viszont kiderül, hogy fedélzeti elektronikát, vagy váltót kell cserélni a kocsiban, akkor ez maga a gazdasági csőd! Ebben az esetben a kocsinak az a legjobb, ha egy bontóban köt ki és az épen maradt alkatrészeit egyenként kiárulják.

Mi van, ha egy gyanútlan vásárló éppen abban a 10 percben próbálja a kocsit, amikor megy a váltó? Milyen bosszúságoktól menti meg magát, aki átvizsgáltatja vásárlás előtt az autót? A történetet hamarosan folytatjuk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....