Mesél a szakértő – Nem lehúzom, rávilágítok a költséges dolgokra | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő – Nem lehúzom, rávilágítok a költséges dolgokra

2017.05.06.

Sokszor mondják, hogy amikor közlöm a járművizsgálat eredményét, lehúzóm a kocsit, pedig én csak tájékoztatok, mert nekem tök mindegy.

Azt mondják, ne foglalkozzak a rossz akaró kommentelőkkel. Tudom, hogy a helyes magatartás ez lenne, hiszen nekem az ügyfeleimmel van dolgom, nem pedig a Facebook oldalunkon hozzászóló – Norbi barátom szavaival élve – fotel-szakértőkkel. Nem is a magyarázkodás célja lebeg most sem előttem, hanem az, hogy a szolgáltatás, a vásáslás előtti teljes körű használt autó vizsgálat valódi célját feltárjam.

Kereskedők

Sokszor kérdezik az ügyfelek telefonban, hogy

És be fog engedni a kereskedő?

Nos, két éve, amióta működik a cég, nem fordult elő olyan eset, hogy egy kereskedő az előzetes egyeztetés során azt mondta volna, ide aztán be nem teszitek a lábatokat. Valóban, eddig még mindenhová beengedtek, hiszen egy józan kereskedő belátja, hogy neki is érdeke nem ágálni a vizsgálat ellen. Sőt, sok helyen már előre köszöntenek a telefonban, kérdezik, melyik kocsira megyünk, köszönjük!

Persze vannak kivételek. Néhányszor megtörtént, hogy bár a telefonos egyeztetésen elmondtuk, hogy mit szeretnénk tenni a vizsgálat során, a telephelyen megváltozott a hozzáállás. Jönnek a kifogások, hogy miért nem lehet pl. próbaútra vinni a kocsit, vagy, hogy miért nem engedik, hogy megemeljük a helyszínen az autót.

Volkswagen Golf V. 1.6 FSI menetpróba

Előfordul, hogy annak ellenére sem tesznek egy jó akkumulátort a kocsiba, hogy egy-két nappal előre tudják, hogy vizsgálni fogjuk. Ugyanez a helyzet pl. az olajszinttel is. Tudják, hogy meg fogjuk nézni, a nívópálca mégsem éri el még a minimum szintet sem. Hát, ha nekik így is jó…

Aztán az is megtörténik, hogy a kocsi „el van ásva” a kereskedés végébe. Nem hogy megmozdítani, még körbejárni sem nagyon lehet vizsgálatunk tárgyát. Lehet, hogy ez is taktika a próbaút elkerülésére, de szeretném hinni, hogy nem az.

Fenyegetés

Nem mai történet, de igaz. Kollégám egy Porsche átvizsgálására érkezett egy Pest megyei kereskedésbe. Saját protokollunkat tartva folyt a vizsgálat, miközben az eladó árgus szemekkel figyelte, mi történik. Kérdezgette, milyen a kocsi, vizsgálónk pedig őszintén elmondta, amiket tapasztalt, például, hogy a kocsi alaposan össze volt törve korábban, meg hogy tucatnyi gyorskötöző tartja az alsó burkolatokat. Egyenként megmutatta mire gondol, mert az eladó „nem nagyon értette” miről beszél.

Ekkor jött a fordulat és közölte kidobok neked harminc-negyvenet, ha jókat írsz a kocsiról…

Kössz, de nem...

Próbaút már itt sem volt, de másnap jött a folytatás. Mivel ügyfelünk (természetesen) nem vette az autót, engem kezdett hívogatni az eladó, hogy mi van már, meg, hogy küldjük el neki a tanúsítványt, mert látni szeretné, mit hordunk össze a kocsijáról.

A tanúsítvány azé, aki fizetett érte, de nagyon szívesen összefoglaltam volna neki a tapasztaltakat, de nem hagyott érvényesülni. Közbevágott és megkérdezte, tudom-e egyáltalán, hogy mi az a kuplung. És hogy miért dolgoztatok én dilettánsokkal, minek küldök oda asztalost egy autó vizsgálatára. Felháborodása abban csúcsosodott ki, hogy üvöltve küldött el melegebb éghajlatra, sőt elmondta, hogy már az ügyvédje foglalkozik a dologgal, mert mi ezzel a vizsgálattal 3,5 millió forinttal károsítottuk meg, úgyhogy ezért és persze a kamatokért be fog perelni találkozunk a bíróságon… Nem is ragoznám tovább, várjuk az idézést…

Végül ezt vette meg az ügyfél

Nem ez a jellemző

Sok kereskedő egyszerűen magunkra hagy az autóval, nem is ér rá ott ácsorogni velünk másfél órát, amíg alaposan átnézzük a kocsit. Néhányan meghallgatják a vevőjelölt tájékoztatását és például annyit mondanak, hogy azért még elmennek ezek a féktárcsák egy ideig, vagy bírja még a kuplung, de tényleg nem jellemző, hogy lehúzással vádolnának, hiszen a helyszínen minden eredményünk objektív adatok és mért értékek alapján születik, amit azonnal tudunk reprodukálni.

Nem is áll érdekünkben

A hozzászólásokban visszatérő elem, hogy azért mondunk el ennyi rosszat az autókról, mert le akarjuk beszélni a vevőt róla, hogy aztán megrendeljen még egy (két-három) vizsgálatot. Mondják: „nektek csak csörög a kassza, a laikusokat pedig megfélemlítitek horror javítási számlákkal meg a többivel”.

Ezt az Avensis-t azért nem lehetett próbakörre vinni, mert zárlatos aksival árulák

Hát nem is hangzik olyan rosszul ez a technika, de hányszor játszhatnánk ezt el? Legfeljebb egyszer. Internetes vállalkozás vagyunk. Marketingünk leginkább a Facebook-os felületeken zajlik, ahol posztjainkhoz bárki hozzászólhat. Elég lenne csak egy indokolatlanul „fikázott” autó és máris írna az ügyfél a rettenetes csalódásáról. És akkor lehetne bármilyen meggyőző marketing stratégiánk, az ügyfélvéleménynél nincs erősebb reklám, vagy ellenreklám.

Amiről nem szólunk az valószínűleg megfelelő

Aki megrendel egy ilyen használt autó átvizsgálást, az nem kíváncsi rá, hogy mi jó az autóban. Persze, ha valami, például a gumiabroncsok újat, azt megemlítjük, vagy ha kivételesen megkímélt állapotú a belső, akkor dicsérjük a vasat. Viszont általában az a célfüggvény, hogy ügyfeleink megtudják, hogy mire kell majd azonnal költeni, mi várható, egyszóval a vételáron felül mennyibe fog kerülni a kocsi, rosszabb esetben van-e olyan hibája, ami miatt egyáltalán nem javasolnánk a vételt.

Vegyük példának a Volvo V70 esetét. Szintén egy kommentelő írta, hogy egyébiránt az autó szerinte abszolút megvehető, hiszen nincsenek rajta olyan hibák, amik ne lennének javíthatók. Vele egyetértésben 6-700 ezer forintos számlát saccoltunk. Na, igen, aki éppen ilyet akar és marad a vásárlás után még néhány hete és ennyi pénze, az bátran vágjon bele.

Ha úgy vesszük, lehúztuk a kocsit, hiszen ügyfelünk nem vette meg. Ha pedig úgy vesszük, az információk tudatában szabadon mérlegelhetett, hogy ilyen autót szeretne venni (belevág a vásárlás utáni alkatrész- és szervizvadászatba és vár, míg elkészül), vagy inkább másikat keres, amivel nem lesz azonnal tennivaló.

Jobb félni, mint megijedni

Az információ hatalom. A tudatos autóvásárló igyekszik az ekkora pénz kiadásával járó ügylet kockázatát a minimálisra csökkenteni. Nekünk is alapvető célunk volt a cégalapításnál, hogy az egyre szaporodó használt autó vásárlás utáni panaszok, peres ügyek száma csökkenjen. De nem akarunk megállni ennyinél, azt szeretnénk, hogy ha valaki egy eladó meghallja cégünk nevét, vizsgálat nélkül is megeredjen a nyelve a kocsi állapotával kapcsolatban.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....