Mesél a szakértő – Nemdohányzó, balesetmentes | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Nemdohányzó, balesetmentes

2021.02.06.

Ennyire egyszerűen bizonyítható a hirdetés valótlansága.

A hasznát autó vásárlás legszembetűnőbb kockázata a visszatekert kilométeróra és a korábban csúnyán összetört autó. Ha az utcán tíz embert megkérdeznénk, akkor tízen említenék legalább az egyik a kettő közül.

Mi is számlatan esetet bemutattunk már a kisebb és még elfogadható visszajavításoktól egészen a két autóból összehegesztett romokig, ahol lelepleződött a korábbi sérülés ténye.

Pedig ez még csak a jéghegy csúcsa

Aki követik a Mesél a szakértő rovatot, tudják, hogy itt a vásárlás előtti használt autó vizsgálatokat végző vállalkozásunkban tapaszalt, olykor egészen kirívó eseteket mutatunk be. Az esetek nagy részében persze főszerepet kap az előbbi két kockázati tényező, de fontos látni, hogy a visszapörgetett kilométeróra, vagy a korábbi töréskár elkerülésével még messze nem csökkentettük minimálisra a használt autó vásárlás kockázatát.

Több tucat olyan tényező játszik még szerepet, amire nem is gondol az egyszeri autóvásárló. Persze a karosszéria fénysérüléseit, horpadásokat általában észrevesszük az autókon, de csak azt, ami a szemünk előtt van.

Sokszor előfordul, hogy lehajolni már lusták, hogy ellenőrizzék a küszöbök állapotát, vagy nem néznek a csomagtér kárpitja alá, hogy milyen állapotban van a fenéklemez.

És akkor ezután kezdődhetnek a műszaki problémát. A dízelek nyűgjei a nagynyomású porlaszókkal, részecskeszűrőkkel, a csaknem minden manuális váltós autót érintő kettőstömegű lendítőkerékkel, hogy csak a költségesebb dolgokat említsem.

De nem ritka, hogy a gyakorlott szem számára feltűnő hibák és hiányosságok is elkerülik a laikusok figyelmét. Gondolok itt hiányzó kalaptartó rolóra, az egyterűek szedett-vedett üléseire, vagy nem működő klímára, ablaktörlőre és így tovább.

Milyen kockázatokat rejt, ha egy kocsi korábban törött volt?

A januárban megvizsgált Mazda 2-es hirdetésében ezt láttuk:

Tehát nemdohányzó és balesetmentes. Azt értem, hogy nemdohányzó, hiszen egy autó nem is tud dohányozni – mondaná Besenyő Pista bácsi. Viszont balesetmentes kifejezés mindig vékony jég.

Nyilván azt értik ez alatt, hogy korábban nem volt olyan sérülései az autónak, amiért lakatolni és fényezni kellett volna. Érdemes megjegyezni, hogy ez a tény több okból is fontos egy autóvásárlónak.

A legfontosabb a biztonság: egy nagyobb sérülés után való visszajavításkor nem lehetünk biztosak benne, hogy a kocsi a gyári szilárdságával és merevségével rendelkezik, vagyis, hogy egy ismételt ütközés során ugyanolyan védelemre számíthatnak a bent ülők, mint egy gyári állapotú autóban.

A másik fontos dolog, hogy nem tudunk a jármű korábbi sérüléseiről és így következik be egy baleset, akkor a biztosító joggal fogja avultatni (a valóságosnál alacsonyabb árat fizetni) a kocsit, hiszen az korábban már sérült volt. Szintén anyagi hátrány érheti a tulajt eladáskor, amikor fény derül erre és a kocsit emiatt csak olcsóbban tudja eladni.

A harmadik hátrány, hogy a javított elemek sok esetben nem állnak olyan tartósan ellen a rozsdának, mint a gyári kivitel. Elég egy kis hiba a felületen, vagy a nem megfelelő aládolgozás a fém elemeken és a rozsda nagyon hamar utat tör magának.

Ezért baj, hogy a törésmentességgel kapcsolatban valótlanságot tartalmaz a hirdetés!

Márpedig ezt történt. A Mazda 2 baloldalának minden eleme javítva volt korábban, ezt a festékréteg mérő számai alapján egyértelműen leszögezhetjük. A sárvédőkön és ajtókon a normális 100-120 mikrométer helyett több helyen a 200 feletti érték volt jellemző, de a hátsó ajtó 350-ig, a hátsó sárvédőn csaknem 700-ig ugrott el a műszer.

Részlet a GOR-CAR Független Járművizsgálatok digitális állapotlapjáról

Nem csak ekkor, hanem minden esetben le kell mérni a normál állapotban takarásban lévő elemeket is. A küszöbök és oszlopok nagy szerepet vállalnak egy autó karosszériájának merevségében, ha ezeket az elemeket deformáció éri, akkor azt mondhatjuk, hogy a karosszéria szerkezete sérült meg, ami a felsorolt kockázatok közül a biztonsági rizikót hozza előtérbe.

Jól látszott, hogy a baloldali C-oszlopot már javítani, vagy legalább is fújni kellett, míg a baloldali küszöb hátsó részén a műszer 1.861 mikront, vagyis majdnem két milliméteres réteget mért.

Ekkora érték esetén élhetünk a gyanúperrel, hogy az elemet nem csak egyengetni, hanem vágni és hegeszteni is kellett, ami viszont garantálja, hogy nem úgy fog viselkedni egy dinamikus igénybevétel esetén, mint a gyárban alakított alkatrész, ráadásul felvetődik a rozsda kockázata is.

Ezen kívül

A Mazdákra gyárilag is jellemző a korrózió, ezen az autón a jobboldali küszöbön volt rozsdásodás, illetve a padlólemezen és az első hossznyúlványokon volt vasoxid.

A gumik bár nem voltam öregek (DOT szám szerint 2019-es gyártásúak) legfeljebb 3 mm-es profilmélységet produkáltak, ráadásul a tél közepén nyári kivitelű abroncsokkal kínálják a kisautót. A kereknél maradva még az összes felni kisebb-nagyobb peremsérüléseit emelném ki.

A gyári kulcskészletből csak egy darabot mutattak be, a szervizkönyv tanulsága szerint pedig esedékes az időszakos karbantartás.

De a kocsi egyébként még a visszajavítások ellenére is, kívül-belül gyönyörű volt. A legjobb példa arra, hogyan lehet besétálni egy félrevezetéssel állított csapdába több mint egymillió forintot kifizetve egy 13 éves kisautóért.

Hogy az ilyen és hasonló csapdákat elkerüljük, használt autó vásárláskor minden esetben indokolt szakértő segítségét kérni! Tudunk segíteni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.06.24
Őrizetbe vettek Párizsban két fiatal nőt, akiket azzal gyanúsítanak, hogy elektromos rollerrel....
2021.06.24
Megérkezett a vizet „kipufogó”, üzemanyagcellás Toyota Mirai. Kipróbáltuk.   ..
2021.06.24
Mozgáskorlátozott emberek számára készült a Renault Kangoo új, beépített rámpával rendelkező....
2021.06.24
A hőség miatt 40-80 kilométer/órás sebeségkorlátozásokat vezetett be a MÁV több vasútvonalon, az....
2021.06.24
A magyar gazdaság gerincoszlopa az autóipar. Az ország termelésének egyharmada származik az....
2021.06.24
Az oktatást, a kutatást és az Arrabona Racing Team hallgatói csapat munkáját is segíti az a....
2021.06.24
Egy ember meghalt, és tizenegyen megsérültek, amikor a 81-es főúton, Mór térségében négy gépjármű....
2021.06.24
Jean Todt az ENSZ-ben folytatott munkája során olyan kampányt indított, melynek az a célja, hogy a....
2021.06.24
A Magyar Közűt hőkamerája kamerája közel 49 fokos hőmérsékletet mért az M7-es autópálya burkolatán....
2021.06.24
A magyar rendőrök egy szolgálat alatt, két körözött személygépkocsit foglaltak le a Csanádpalota....