Mesél a szakértő – Törött volt, de megvették! Jó döntés? | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Törött volt, de megvették! Jó döntés?

2020.12.13.

A Mazda 6 szerkezete is sérült korábban, mégis megvásárolták.

Múlt hónapban volt egy érdekes esetünk. Bár látszólag semmi extra nincsen a történetben, mégis úgy gondoljuk, hogy érdemes röviden leírni, mert talán tanulságként szolgálhat használt autó vásárlás témában.

Idős úriembertől

Ügyfelünk egy Mazda 6 Wagon 2.0 átvizsgálására kért fel minket. A történet használt autós tündérmeseként kezdődik, a kocsit egy budapesti idős úr bocsátotta áruba. Na, nem itthon, hanem németországban, a mese elejét a kereskedő adta elő, de nem tűnt hihetetlennek. A 10 éves, benzines kombi óraegysége 140.000 km-t mutatott, ami rénézésre hihető is volt. Bár a kormányt láthatóan újrabőrözték ez még nem jelenti feltétlenül azt, hogy visszatekerték volna.

Nagyon jó dolog az elektronikus szervizkönyv, de ezt sajnos semmilyen módszerrel nem tudjuk ellenőrizni, ha nem akarják. Szerencsére ebben az autóban ott volt német szervizben kinyomtatott szerviztörténet, amely tanúsága szerint az autóban kevesebb, mint 4.000 km-el ezelőtt elvégezték az időszakos karbantartást. Ezt alá is támasztotta az olaj színe a nívópálcán.

Hibakód nincs, szépen megy a kocsi

A diagnosztikai lekérdezés nem tartalmazott hibakódot, igaz, hogy japán kocsi lévén csak 8 vezérlőegységre láttunk rá a német műszerünkkel, ez egy német modellnél inkább 28 lenne.

A kereskedés megengedte, hogy teljes, kb. 4-5 km-es próbautat tegyünk a kocsival. Ezalatt sem tapasztaltunk semmilyen kirívó rendellenességet, leszámítva, hogy enyhén oldalra húzott a kocsi. Ez a jelenség futómű beállítás, esetleg gumiabroncs hibát jelezhet. Előbbi egy műszeres beállítással elvileg orvosolható, utóbbit pedig a belépő szintűnek mondható gumiabroncsok is okozhatják.

A műszer nem hazudik

A használt autók vásárlás előtti átvizsgálásának mindig gerincét képezi a műszeres festékréteg vastagság mérés. Annyit a kereskedő előzetes tájékoztatása alapján is tudtunk, hogy a kocsi oldalelemeit korábban átfényezték.

A mérés során azonban kiderült, hogy csak az ajtók és a sárvédők voltak javítva, hanem a baloldali C-oszlop és a baloldali küszöb hátsó része is. Ezek alapján egy korábbi nagyobb, oldalirányú ütközésre lehet következtetni.

Egy tíz év körüli autónál a legritkább esetben számíthatunk arra, hogy gyári fényezésű elemeket találunk. Sokszor leírtuk, hogy a javítás nem is feltétlenül baj, inkább az okozhat problémát, hogyha a karosszéria merevségéért is felelős elemek, mint például a küszöb és az oszlopok sérülnek.

Az autó bal hátsó küszöbrészén 500, a C-oszlopon 600 mikrométeres értékek voltak mérhetők. Ez a gyári vastagság tízszerese, tehát biztosak lehetünk abban, hogy jelentősebb defomrációt szenvedett a kocsi. Abban is biztosak lehetünk, hogy a javított karosszéria már nem rendelkezik, pontosan ugyanazokkal a paraméterekkel, mintha sértetlen volna.

Szemrevételezés alapján azonban a fényezés felülete nem volt egyenetlen, az illesztések szépen futottak, a hézagok párhuzamosan álltak.

A Megbízó döntése

A vizsgálat végén a Megbízót a fent részlezett információkról tájékoztattuk. Emellé kellett beírni, hogy egyébként egy szervizelt, megkímélet és – Mazdák esetében fontos körülmény – rozsdamentes autóról van szó.

Ügyfelünket két héttel a vizsgálat után kerestük fel telefonon. Ő tájékoztatott arról, hogy a vizsgálati eredmények mérlegelve úgy döntött, hogy a kocsi megéri a maga 2,5 millió Ft-os vételárát. Ha ránézünk a 2010-es kombi Mazda hatosok piacára, akkor azt látjuk, ez az ár a kínálat felső szegmensében van, azt gondolhatnánk, hogy ennyiért akkor a korábban nem sérült példányok mennek, de nem.

Egyrészt 10 éves autóknál ritkaság az ilyen alacsony futásteljesítmény, jellemzően 170 ezer kilométer feletti példányok vannak hirdetve. Másrészt, mivel tisztességes iparosmunkának tűnik a javítás, joggal bízhat benne az ügyfél, hogy ez a tény nem jelent majd műszaki szempontból hátrányt a számára.

Amikor elértem, éppen az autóban ülve kislányát várta az iskola előtt és sikerként számolt be a használtautó vásárlásról, amiben az átvizsgálással kapcsolatban már-már zavarba ejtő elégedettségének is hangot adott – köszönjük!

Amire mégis költeni lehet

Mivel műszakilag nem találtunk kivetni valót, és hitelt érdemlően igazolták, hogy szervizelték a kocsit, az azonnali költséghelyeket inkább az esztétikai hibák jelentik. Ilyen például az első vészhárítón látható kavicsnyomok fényezéssel való javítása, a baloldali ködfényszórókeret rögzítésének további vizsgálata, vagy esetleg cseréje, illetve a könnyűfém keréktárcsák perem- és fénysérüléseinek javítása.

A gumiabroncsok profilmélysége a téli megfelelőség határa felett voltak még, kb. 5 mm volt mérhető. Bár a kínai abroncsok minősége nagyon sokat javult azóta, hogy jelen vannak a magyar piacon is, azért tavasszal érdemes lesz egy jobb minőségű abroncsra váltani, jövő télen pedig ugyanezt eljátszani a téli gumikkal is.

Összeségében

ez az autó nagyon felelt a vevő elvárásainak. Az ár pedig megfelelt a pénztárcájának. Az ügyfelünk tisztában volt saját anyagi lehetőségeivel, korlátaival és ennek megfelelően, ráadásul nagyon tudatosan hajtotta végre a használt autó vásárlást.

Egy ilyen tudatos vásárló bölcsen rászánja a vizsgálat árát a folyamatra, mert tisztában van vele, hogy aki minden nap azzal foglalkozik, hogy használt autókat vizsgál át, az sokkal nagyobb valószínűséggel fedez fel hibákat és kockázatokat. A szakmában eltöltött évek alatt megszerzett tapasztalaton kívül pedig rendelkezésére állnak a (nem olcsó) műszerek, diagnosztikai berendezés és szoftver, amelyek a XXI. század járművizsgálataihoz elengedhetetlenek.

További autós tartalmakért kövesd az Autószektor Facebook oldalát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....
2024.05.13
- A zöld rendszámmal Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik száma 2024. április végére....
2024.05.13
- Sávot és irányt is tévesztett az a lengyel kamionos, aki néhány kilométer hosszan szemben haladt....
2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....