Mesél a szakértő – Összetörve, visszatekerve | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Összetörve, visszatekerve

2021.08.08.

100.000 km-t tekertek a törött furgon óráján.

Egy haszongépjármű nevében benne is van a rendeltetése: hajtson hasznot a tulajdonosának. Ám, ha haszon helyett várhatóan inkább költséget generál, akkor azon a megélhetése múlhat néhány embernek.

Érdemes furgont is átvizsgáltatni

Nem csak a családi autó beszerzésénél fontos, hogy vásárlás előtt átvizsgáltassuk, hanem céges kisteherautó vásárláskor is ez a tudatos döntés. Ha a kocsi kiesik alólunk, mondjuk egy műszaki hiba miatt, akkor másikat kell bérelni, amíg (méreg drágán) megjavíttatjuk a mienkét.

Ha 2-3 év múlva szétrohad a kasztnija, akkor pedig kész a gazdasági totálkár. Ezt egy felelős gazdálkodó nem engedheti meg magának, de ugyanakkor lehet, hogy – kedvezményes hitelek ide vagy oda – egy új kocsi vásárlása sem fér bele.

A használt kisteherautók piacán még mindig tekintélyes arányt képviselnek a külföldről behozott kocsik. Mint például ez a hűtős, szigetelt felépítményű Fiat Ducato2.0 Mjet, amelyet 129.000 km-el hirdettek meg, de „mire odaértünk” már 145.000 volt benne, a valóság pedig még ennél is szomorúbb lett.

Nem kímélte az élet

A „R”-es rendszámú furgont 2015-ben gyártották és most a meghirdetett futásteljesítmény mellett 3,3 millió forint (plusz ÁFA) összegért kínálják eladásra. A speciális funkciójú járművek felépítménye mindig vetekszik, vagy akár meg is haladja az alapjármű értékét, ez még az ilyen N1 kategóriás járművekkel is így van.

Ennél is, az igazi érték maga a szigetelt raktér és hűtőgép. Nem véletlen, hogy ügyfelünk megrendelésében ki is emelte, hogy ellenőrizzük a hűtő működését. Akkor még ő sem sejtette, hogy ennél az autónál a hűtővel lesz a legkisebb gond.

Már ránézésre is látszott, hogy a jobboldalon valami nem stimmel. A küszöbön futó fekete csík utólagos korrózióvédelmet sejtetett. A tolóajtót és a jobb első ajtó kinyitva a küszöbökön és oszlopokon jellemző látvány pedig már mindent elárult.

A kocsi jobboldala jelentősen sérült korábban. A küszöbök deformációját nem is sikerült megfelelő minőségben helyreállítani, jól láthatók maradtak az egyenetlenségek, a kitöltőanyaggal sem eltüntethető deformációk.

A B-oszlop visszajavítása például annyira nem sikerült, hogy a lemez hajlatban a kitöltő réteg már végig is repedt, itt is csak idő kérdése, hogy meginduljon az intenzív rozsdásodás. Azért mondom, hogy „is” mert a küszöb festése már több helyen lepattogzott, így azon már látható is a korrózió.

Amit láttunk, azt a műszeres rétegmérés csak alátámasztotta. A jobboldal minden elemét javították már korábban, a jobb első ajtót pedig lecserélték. Nem is csoda, nem festhetett valami jól, ha egyszer az oszlop és a küszöb is benyomódott mögötte. A többi elemen 250 és 640 mikrométer között mutatott a műszer a gyári, kb. 100-120 közötti értékekhez képest.

A takart elemek (küszöbök és oszlopok) gyári 50-60 mikronos értékeihez képest 300-400 közötti értékek voltak jellemzők.

És még csúnya is lett. Nem csak a megmaradt deformitások miatt, de a küszöbön végig futó fekete alvázvédő csík sem mutat jól.

Értem én, hogy egy haszonjárműnek nem szépnek, hanem jónak kell lennie, de ez a javítási minőség egyáltalán nem jelent hosszútávú megoldást, a kocsi rövid időn belül rozsdállni fog és, bár nem embereket szállítunk, „csak” a vezető ül az autóban, azért az sem elhanyagolható szempont, hogy a kasztni eredeti merevségéből mennyi maradt egy ilyen javítás után, az hogyan fog törni és védeni egy esetleges következő balesetben.

Szélvédő törött

Napi probléma és legyintenénk is rá, de ha ezzel nem foglalkozunk, akkor a tél beköszöntével, amikor a fűtés meleg levegője feszültséget kelt majd a szélvédőben és az a meglévő sérülésből kiindulva végigreped, ideges lesz a tulajdonos, hogy újabb százezer forint hullik ki a zsebéből az üvegcserére.

Ha már szellőzésnél tartunk, a Ducatot is utolérte a vezérlőpanelek végzete: a szellőzés csak a 4. fokozatban működött. Ez jó esetben talán javítható, ha pedig nem akkor irány a bontó egy másik panelért.

129.000 km; 145.000km; 228.000 km

Tehát a hirdetésben 129.000 km-esnek leírt furgonban a leolvasható futásteljesítmény 145.000 km volt. De még hátra volt a diagnosztikai lekérdezés.

Ha az import személyautók 70%-a meg van hekkelve, akkor a kistehergépjárműveknél ez az arány 100%. Rengetek hasonló furgon érkezik Olasz- és Franciaországból és majdnem mindnél ki is mutatjuk az óratekerést. Sajnos ez a Ducato sem volt szűz.

A motorvezérlésben több adat is arról árulkodott, hogy legalább 220 ezer km van benne, de volt 288.000-es bejegyzés is. Szervizkönyve persze nincs, úgyhogy kénytelenek voltunk a vásárlás előtti vizsgálatot megrendelő ügyfelünket arról tájékoztatni, a siralmas minőségű visszajavításon felül is zsákbamacskának számít a kocsi, hűtsön bárhogyan is.

Több sebből is vérzett

A haszongépjárművek hirdetéseinél bevett frázis, hogy „azonnal munkára fogható”. Ez a tulajdonság a Ducato-nál is megvolt, hiszen a kocsi üzemképes volt, kirívó műszaki hibát gyakorlatilag nem találtunk. Kérdés azonban, hogy ez az állapot meddig áll majd fenn. Hiszen 228.000 km után a részecskeszűrőnek is minden nap ajándék, nem beszélve az egyéb, a magas futásteljesítmény okozta kockázatokról.

Tehát a több sebből is vérző Fiat Ducato fenti tulajdonságait ismertettük a vizsgálat után, Azt, hogy végül megvették-e még, nem tudjuk, de azt hiszem kellőképpen elősegítettük az ügyfél döntését.

Ahogy azt már csaknem két hónapja megszokhatták követőink, minden pénteken délben, vagy kora délután jelen vagyunk élő bejelentkezésünkkel a cég Facebook oldalán. Nem történt ez másképpen múlt héten sem, és persze ezen a héten is lesz „élőzés”. Aki esetleg lemaradt volna róla, most pótolhatja, a videó végén pedig erről a Ducatoról is szó esik néhány percben.

A használt autó vásárlás előtti átvizsgálás akkor sem ablakon kidobott pénz, ha minden rendben van, ilyen esetben pedig egyenesen főnyeremény. Kattintson ide, ha Önnek is tudunk segíteni!

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..