Mesél a szakértő – Porsche, szerelem, száguldás? | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Porsche, szerelem, száguldás?

2021.06.11.

Mit tartogat egy közel 11 milliós, 15 éves sportkocsi?

Amikor Cserháti Zsuzsa és Horváth Charlie 1984-ben kislemezre vették Nagy Tibor és Juhász Sándor szerzeményét, a Száguldás, Porsche, szerelem című, azóta a hazai popkultúra alapkövévé vált dalt, édesapám megszerezte kazettán. 4-5 éves lehettem, amikor jó néhányszor meghallhattuk az Orion hangszórókon, annyira tetszett, hogy ugráltam az ágyon, pedig azt sem tudtam, mi az a Porsche. Sorai most is itt csengenek a fülemben, pláne, ha Porsche-hoz hívnak minket.

Érzem szédítő, vad mámorát

Akit a benzingőz egyszer megcsapott, azok közül sokunknak célja, hogy egyszer az életben legyen egy Porsche-ja, sőt, ha lehet, akkor egy 911-es, mert hát az a klasszikus. Használt autó vásárlás előtti átvizsgálásokat végző vállalkozásunkban az elmúlt 7 esztendő alatt annak ellenére néztünk át évente legalább egy Porsche-t, hogy ez – érthető okokból – nem éppen a leggyakoribb gyártmány.

Egyik legemlékezetesebb sztorink is egy Porsche-hoz kapcsolódik, érdemes visszaolvasni.

Szikrázik a briliáns és egy Porsche oly elegáns

Ezúttal ügyfelünk egy 15 éves, 11 millióért árult Porsche 911 Carrera S jelzésű autó vásárlás előtti helyszíni átvizsgálását rendelte meg. Tény, hogy az autó másfél évtized alatt mit sem veszített egykori vonzerejéből.

A 3.6-os boxermotor 325 lóerőt szabadít az aszfalra, mindezt egy 1.435 kg-os, nagyon alacsony súlypontú és előnyös súlyelosztású kasztiban teszi. Ahogyan egy régi kollégám mondaná: Ezzel még mindig megtapsolnak.

Annak ellenére, hogy az autóban mindössze 130.000 km volt, a bőven túllépte már azt a tízéves lélektani kort, amely után minden autóban megindul az erózió, vagyis egyre másra ütköznek ki az újabb és újabb hibák.

SZ. P. SZ. – illetve P.A.S.M.

Ha már a rövidítéseknél tartunk, az autó „S” jelzése sportkivitelre utal – nem mintha enélkül nem lehetne sportautónak nevezni – a Porsche Active Suspension Management, vagyis az aktív futómű szériafelszereltség. Tulajdonképpen akkoriban ez kimerült a változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítókban és a szériaváltozathoz képest 10 mm-el lejjebb került hasmagasságban.

Ez nagyon jó, mindaddig, amíg működik. De itt nem működött. A fordulatszámérő alsó részén lévő pontmátrix kijelzőn a „PASM Anziege defekt” felirat és a hozzá tartozó piktogram, vagyis a PASM meghibásodására utaló üzenet világított. Mivel nem minden nap nézünk mi sem ilyesmit, konzultáltam egy, a típusra szakosodott fiatal szerelővel, aki azt kérdezte, mióta áll egyhelyben az autó, mert hosszabb idő után képes rá, hogy a kormányszög jeladó kalibrációját elveszítse és ebben az esetben is tiltja a rendszert a vezérlőegység.

Igen ám, de ebben az esetben az ESP (elektronikus menetstabilizátor, Poesche-éknél PSM: Porsche Stability Management) is tiltásba menne, mert ennek a rendszernek a működéséhez is elengedhetetlen a pontos kormányszög jel. Ilyen hibaüzenetet azonban nem láttunk.

Marad, hogy valamiféle lengéscsillapító hiba van. A szakember szerint cseréltek már ilyen alkatrészt 40.000 és 240.000 km-nél is, minden használatfüggő. Arról, hogy párban kell-e cserélni, csak annyit tudtunk meg, hogy hát illene, de ha méréssel igazolható, hogy a két oldal csillapítási értékei között még megfelelő a százalékos eltérés, akkor esetleg lehet csak az egyik oldalit is cserélni – hát lelkük rajta.

Minden esetre, ha cserélni kell, akkor a megfelelő alkatrésszel és nem márkaszervizes, hanem megfelelő minőséget produkáló független, de Porsche-ra szakosodott műhely nettó 20.000,- Ft-os óradíjával számolva oldalanként bruttó 380.000,- Ft-ra adódik a javítási költség.

Megtörtem a garázst

A szalagcím már nem az eredeti, hanem az Irigy Hónaljmirigy paródiaváltozatából való. Viszont igaz.

A Járműszolgáltatási Platform adatai alapján is megerősítést nyert a gyanú, hogy a kocsi eleje törött volt korábban. Az adatbázisban feltüntetett bejegyzés szerint 2019. szeptemberében, mint okozó volt részese egy káreseménynek.

Ha vetünk egy pillantást az autó elejére, akkor látjuk, hogy a díszrács el is veszítette dísz jellegét, és a kocsihoz méltatlan minőségben lett javítva.

Zúgva süvít a szél

Jó annak, aki élvezi ezt, mert a CD-váltót nem fogja tudni, az ugyanis nem működik. Mint ahogyan a telefon és a navigáció sem.

Okokat szintén nem tudunk mondani, de a központi kijelző ezt írta és nem sok jóval kecsegtet.

Mennyinek is kellene zsebben maradnia a javításhoz?

Ebben megoszlanak a vélemények, az autó vételárához viszonyítva 10 és 30 százalék közötti értékeket lehet hallani és ebben benne van az igazság. Én úgy fogalmazok, hogy 10% mindenképpen számítani kell, de ha az azonnali költségek 30% felett vannak, akkor már nem szabad megvenni az autót.

Ha kimaxoljuk a dolgot, akkor ennél az autónál 3,3 millió forintnyi ráköltésig lehet elmerészkedni. Ez ugye harmincnak, harminc százalék, csak abszolút értékben sok egy kicsit. Ha ennyivel több pénzünk lenne autót vásárolni, akkor nézhetnénk egy talán nem törött, és alapból ilyen hibákat nem produkáló autót is magunknak.

Mert azon is hamar el fognak kopni a gumik, abban is kell majd olajat, miegymást cserélni.

Bár nagyrészt csupa olyan dolog került felszínre, amit azért egy felkészült autóvásárló észrevehet, ha maga megy ki megnézni az autót, ügyfelünknek mégis megérte velünk átvizsgáltatni a kocsit, még mielőtt egy métert is tett volna. Ő ugyanis pécsi. Ha egy nap nem megy be dolgozni, utazik kétszer kétszáz kilométert, akkor máris jócskán átlépte a vizsgálatra költött összeget és az eredmény ugyanaz lett volna. Ezt a kocsit nem veszi meg. Szokásos pénteki, élő bejelentkezésünkben az autóról már beharangoztam néhány dolgot Facebook oldalunkon.

Ilyen egy jó üzletember, és biztosak vagyunk benne, hogy meg fogja találni a megfelelő autót ennyi pénzért. Mi akkor is ott leszünk.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....