Mesél a szakértő - Rozsda bácsi jól lakott | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő - Rozsda bácsi jól lakott

2022.07.05.

Most már tudjuk mit jelent a CR a Honda nevében.

Lőjjük le a poént! CR, vagyis Csámcsog a Rozsda. Több ezer vásárlás előtti használtautó átvizsgálás tapasztalattal a hátunk mögött egy járműhirdetés alapján akár egész jól meg tudjuk mondani, hogy mire lehet számítani majd élesben.

Például egy kétajtós kétliteres turbó coupé esetében a legkevésbé sem megkímélt állapotra és törésmentes előéletre. Aztán ott vannak az ügyes-okos egyedileg átalakított autók, a háromszoros S-line/R-line kivitelek, az utólagosan GTi-re alakított sima szívómotoros gagyik, amikről messziről lesír, hogy a külsőségek, vagy akár a plusz lóerők oltárán simán feláldozták a megbízhatóságot, a jó műszaki vagy esztétikai állapotot.

Ma is egy olyan tipikus esettel foglalkozunk, ahol a hirdetést megnyitva azonnal sejthető volt, nem ezt az autót keresik az ügyfelek.

Mit várunk ilyen paraméterekkel?

Az autó egy 2001-es(!) gyártású, tehát 21 éves Honda CR-V 2.0i volt. Az ára 1,3 millió Ft. Én nem mondom, hogy nem lehet ilyen korú autóban gondolkodni, hiszen én is pont egy ilyen öreg autót birtoklok napi használatra. Rá is borítottam egy vödör pénzt, a cikk címe az volt: Még egyszer megvettem az autómat.

A Hondára tekintve azonnal ez ugrott be. Bár a hirdetés képei meggyőzőek voltak, a kiinduló paraméterek alapján nem lehetett sok jóra számítani.

Becsapom az ajtót, leesik egy tenyérnyi lemezdarab

És ez szó szerint így történt. A 2023. év végéig műszaki vizsgával rendelkező autó, tehát valami, ami fél éve átment egy vizsgasoron, hirdetésének leírásában „kifogástalan motor-váltó-stb.” szerepelt, aminek egy részét, mondjuk a motort és váltót simán elhiszem akár egy 20+ éves Honda esetében is még a hirdetés szerinti csaknem 300.000 km-es futásteljesítmény esetén is.

De az idő – szó szerinti – vasfoga bizony teszi a dolgát. Az egészben az a megtévesztő, hogy míg általában kívül is jelentős korrózió látható az amúgy erősen rohadó autókon, ezen a Hondán elmélázik az ember egy darabig, míg szembejön az első árulkodó jel.

Alkalmazzunk egy alapvető kommunikációs trükköt

Talán nem annyira fájdalmas a végeredmény, ha előbb felsorolunk néhány pozitívumot. A motor szépen indul és az négysebességes automataváltó is teszi a dolgát.

További tény a pro-serpenyőben, hogy az utastere maximálisan kulturált. Tényleg, nem arról van szó, hogy nincsenek kopások és esztétikai hibák, de látszik az autón, hogy mindig volt gazdája, vigyáztak rá és tisztán is tarthatták. Jó állapotú, még csak kiültnek sem mondható ülések, amelyeken a már-már klasszikussá érett plüss kárpit nagyon jó állapotban van.

Utolsó jó hír, hogy a gumik is egészen jó állapotnak örvendtek. A baj csak az, hogy az ugrán Rosava abroncsok nem a legjobb minőséget képviselik és a felszerelt abroncsokon olvasható „VAN” felirat pedig arról árulkodik, hogy ezeket a gumikai kisteherautókra gyártották. Na, mindegy.

Jöjjön már a rozsdás rész!

Tényleg vágjunk bele! Ha csak körbejárjuk a kocsit, nem nyitogatunk, nem hajolgatunk, akkor még elég „istenes” a helyzet. Aztán a motorház fölé hajolva előbukkan az első lakkhiba, amit mi más övezne, mint egy kis kezdődő pörsenés. Tovább haladva a bal hátsó sárvédőn, a kerékjárati ívben már egy sokkal feltűnőbb rozsdamező terjeszkedik. Most még tűrhető a dolog, de ez a fajta korrózió nem viccel, évadról évadra egyre nagyobb területet hódít el, aztán szépen átlyukad a lemez is. Tapasztalatból beszélek. Ugyanez ismétlődik a jobb hátsó sárvédőn.

Nyissunk be egy-két helyre!

Rozsdásodás szempontjából a legkényesebb helyek, amiket nem csak hogy ér a víz, de távozása, száradása nehézkes. Tipikusan ilyen hely az ajtók alja, amiről nekem mindig a sertés feldolgozással kapcsolatos fogalom, a „hasa alja” ugrik be, de ez most lényegtelen. Minden ajtó alsó élén ott figyel a vörös a rozsda. Melyiken enyhébben, melyiken erősebben, de úgy, hogy a lemezillesztések egy-két helyen már meg is adták magukat.

A motorház fedél belső része is indul...

A jobb hátsó ajtó nyitásával láthatóvá vált a C-oszlopon elterülő óriási rozsdaboglya, de ami a legjobb volt az egész szemlén, hogy a minimálisan szükséges erőnagyságú ajtó becsukás után egy darab rozsda le is esett a kocsi aljáról.

Jobb C-oszlop és küszöb találkozása

Nézzünk akkor még alá!

Az alváz végképp ki van téve a víz támadásának, és bár ez a rész hatékonyan száraz, viszont rengeteg vizet kap. Látszik is rajta a rozsda, néhol egészen ijesztő mértékben. A motorházban a tornyok könyékén ugyanez látható.

És akkor még nem bontottuk meg az autót sehol. Pedig ott várnak csak az igazi meglepetések egy ilyen autónál, hiszen a látható rozsda mindig csak a jéghegy csúcsa. Éppen azért van ez így, mert a látható helyek könnyen ki is száradnak. A burkolati elemekkel takart, zárt helyek viszont tartják a vizet, így jó táptalajai a rozsdának.

Döntés kérdése

A közepes méretű SUV kilakatolásának és újra fényezésének, megfelelő alváz- és üregvédelemmel való ellátásának költsége szinte biztosan vetekszik a kocsi árával. El kell dönteni, hogy akkora szerelem ez a kocsi, hogy lesz, ami lesz belevágunk, vagy elengedjük és belátjuk, hogy ebben az ársávban, ilyen autóhoz lehet jutni 2022-ben.

Azt nem tudom, mert nincs infónk róla, hogy megvették-e a kocsit, de az biztos, hogy ügyfelünk a vásárlás előtti átvizsgálással teljes körű képet kapott az autó állapotáról és kellő mennyiségű információval rendelkezett a jó döntés meghozásához.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....
2024.04.18
Óriási árkülönbségek vannak – írja a Kronen Zeitung. ..