Skoda Octavia

Mesterséges intelligenciával és több lóerővel érkezett meg az új Skoda Octavia

2024.02.23.

Modellfrissítést kapott a cseh gyártó legnépszerűbb modellje, a külső mellett a belső sem maradt változatlan.

Az Octavia messze a Skoda legnépszerűbb autója. Az 1996-os bevezetése óta több mint 7,15 darabot adtak el belőle, amivel Európa 10 legkeresettebb autója közé tartozik, a nagy rakterű változata pedig 8 éve a kontinens legnépszerűbb kombija. A negyedik generáció 2019 óta kapható a világ több mint 60 piacán, a modellfrissítés a szokásosnál később érkezett, ami arra utal, hogy ennek az Octavia nemzedéknek a modellciklusa akár 8-9 év is lehet. Az utód már csak elektromos hajtásláncokkal lesz kapható, valamikor az évtized végén.

A ráncfelvarrás utáni Octavia megjelenése erősen eltér a Skoda többi modelljétől, a szögletesebb LED-es fényszórók és az új első lökhárító háromszög motívumai a cseh zászlóra emlékeztetnek, a hasonlóság a krómmentes RS csúcsmodellen különösen hangsúlyos. Felárért már második generációs Mátrix-LED fényszórók is rendelhetők, amelyek a korábbinál precízebben takarják ki a többi közlekedőt a fénykévéből. Hátul is megváltozott a LED-es lámpák rajzolata, és megjelentek az animált, futófényes irányjelzők. Átdolgozták a hátsó lökhárítókat is, és új könnyűfém-felnik is megjelentek. A Sportline felszereltség a krómdíszeket fényes feketére cseréli, a sportfutóműnek köszönhetően közelebb ül a talajhoz, és opcionális, 19 colos keréktárcsákon gördül.

A jelentősebb változások azonban az Octavia belsejében találhatók. A vezető előtt egy átdolgozott, digitális műszerfal található, amelynek különböző grafikus témái közül a kormányon található gombokkal lehet választani. De a legfontosabb belső változás az új, negyedik generációs infotainment rendszer bevezetése, amelyet korábban már az új Volkswagen Tiguan, Passat és ID.3, valamint az új Skoda Kodiaq, Superb is megkapott. A gyorsabb processzorokkal, megújult menükkel és elegánsabb grafikával rendelkező rendszer minden korábbinál nagyobb, 13 colos infotainment érintőképernyője opcionális felszereltségként kerülhet be a cseh autóba az alapáron adott 10 colos helyére.

Függetlenül attól, hogy melyik képernyővel rendelik meg az Octaviát, a ChatGPT mesterséges intelligencia integrálódik a Laura nevű hangasszisztensbe, amitől a Skoda rugalmasságot és olyan képességeket ígér, amelyek „messze túlmutatnak” a jelenlegi változaton. Az AI-alapú hangasszisztens többek között a légkondicionáló, a telefon és a navigációs rendszer szóbeli vezérlésére, valamint akár internetes böngészésre is használható a legnagyobb világnyelveken.

Sajnos az új Kodiaq és Superb modellben bevezetett három „intelligens” forgótárcsát – amelyek fizikai kezelőfelületet biztosítanak többek között a légkondicionálóhoz, a navigációhoz és a vezetési üzemmódokhoz – az új Octavia nem kapta meg, így a hőmérséklet és a többi fontos funkció beállításának egyetlen módja továbbra is az érintőképernyő használata, ami bizony elvonja a figyelmet a vezetéstől. Viszont már minden felszereltséghez alapáron jár a kétzónás automatikus klímaberendezés, a Climatronic.

Egy kompakt autóban sincs ekkora lábtér

Az eszközök töltési lehetőségei is javultak, az új „Phone Box” akár 15 wattos vezeték nélküli töltést is biztosít – és a folyamat során keletkező hő elvezetésére a klímaberendezést is beveti, így a telefon nem melegedik túl. Ráadásul az USB-C csatlakozók már 45 watt töltési teljesítményt nyújtanak, ami háromszorosa a frissítés előtti szintnek.

Jobb minőségű burkolatokat használnak az utastérben, ami hozzájárul a minőségérzet emeléséhez. A Skoda nagy hangsúlyt fektetett a fenntartható anyagok használatára is: a bőrüléseket kémiai festékek helyett már kávéhéjjal cserzik, rendelhető vegán bőr, míg a Lodge és Sportline belső terek részeként kínált szövetülések újrahasznosított műanyag szálakból készülnek. Még az ikonikus „Simply Clever” jégkaparó és az opcionális esernyő is fenntarthatóbb anyagokból készül.

Már csak benzinmotorral és DSG-váltóval lehet rendelni az RS-t

Eltűnt a kínálatból az egyetlen háromhengeres motor, az egyliteres, 110 lóerős TSI, emiatt a változó geometriájú turbóval szerelt, hengerlekapcsolásra képes 1,5-ös TSI már 115 és 150 lóerővel is választható. A lágy hibrid technológia (eTSI) csak DSG-váltóval érhető el, viszont mindkét 1,5-ös motorhoz rendelhető. Nem növeli a teljesítményt, de vele képes álló motorral vitorlázni a Skoda, vagyis guruláskor, gázelvételnél másodpercekre leállítja, aztán pedig villámgyorsan újraindítja a motort a 48 voltos indítómotor-generátor. A kétliteres TDI két változata pont olyan erős, mint a kétféle 1,5 TSI, a gyengébb dízelt kézivel, az erősebbet kizárólag automata váltóval lehet majd megrendelni, elsőkerék-meghajtással.

A kétliteres turbós benzines 190 helyett már 204 lóerős, egyelőre ez az egyetlen összkerékhajtású változat, de csak 2025-től lesz elérhető. Ugyanez a blokk az RS sportváltozatban a korábbi 245 helyett már 265 lóerőt és 370 Nm-t képes az első kerekekre szabadítani az elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű segítségével, akárcsak a Golf GTI esetében. Kizárólag hétfokozatú DSG-váltóval kérhető az RS, ugyanis a hatfokozatú kézi váltót törölték a kínálatból. Szintén megszűnt a 200 lóerős dízelmotorral szerelt RS kivitel, a takarékos száguldás mestere. Egyelőre nem jelentettek be plug-in hibrid hajtásláncot az Octaviához – pedig a frissített Golfhoz kettő is elérhető, 100 km elektromos hatótávval – de lehet, hogy később ezek is csatlakoznak a kínálathoz, akárcsak a CNG-vel is üzemelő G-Tec kivitel.

Fejlődött a vezetéstámogató rendszerek választéka is, az új Remote Park Assist már arra is képes, hogy a tulajdonos az autó mellett állva, az okostelefonját távirányítónak használva parkolja le a Octaviát. Az új „Figyelem és álmosság asszisztens" mostantól adatok és paraméterek széles körét használja a vezető viselkedésének értékeléséhez, és szól, ha fáradtságot tapasztal. Emellett a frissített Octavia már akár 10 légzsákkal is rendelhető, ami a passzív biztonságot javítja.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....