követési távolság

Mi az a bűvös 2-es szám az utakon?

2024.09.28.

Életmentő lehet, ha tudjuk, mit jelent.

 

Van-e mágikus képlet, hogyan lehet kiszámítani a biztonságos távolságot két autó között? A válasz: nincs. Hiszen az autók nem egyformák és a műszaki állapotuk sem egyező (gumiabroncsok, fékek, felfüggesztés, súly), az utak sem azonosak (aszfalt, időjárási viszonyok, láthatóság), és mindenekelőtt a vezetők is mások és mások (tapasztalat, látás, életkor, éberség).

A KRESZ előírja, hogy a járműveknek az előttük haladóval szemben olyan távolságot kell tartaniuk, amely garantálja az időben történő megállást, amivel elkerülhető az ütközés. De a KRESZ sem ad konkrét távolságot.

Viszont van egy tétel, melyből kiindulhatunk. 100 km/óra sebességgel másodpercenként 27,8 métert haladunk autóval. Ez az adat önmagában keveset mond, de alapvető fontosságú, ha összekapcsoljuk a reakcióidővel, hogy kiszámolhassuk, mennyi helyet kell hagynunk magunk és az előttünk haladók között.

A mai autók kiváló fékrendszerekkel rendelkeznek, valójában tehát a reakcióidőnk sokkal fontosabb tényező. A reakcióidő megegyezik a veszély észlelése és a fékezés kezdete közötti idővel, és általában 0,5 és 1,5 másodperc között változik. Egy pszichésen és fizikálisan is jó állapotban lévő személynél ez körülbelül 7 tized másodperc, de általában 1 másodperces idővel számolunk.

Lássunk pár példát.

50 km/óra menetsebességnél, az 1 másodperces reakcióidővel számolva, 14 métert teszünk meg, míg a fékre lépünk, a féktávolság 11 méter, tehát összesen 25 méterre van szükség a megálláshoz. 60 km/órás sebességgel haladva ez a távolság 33 méterre nő, 90 km/óránál 60 méter, 100 km/óránál 71 méter, 130 km/óránál  108 méter.

Persze, ezek elméleti és optimális értékek. A valóságban magasabbak, mivel minden autó és minden ember más. Ezen kívül a lassulás nem mindig állandó. Azt is figyelembe kell venni, hogy esőben az értékek 20-30%-kal nőnek, hóban vagy jégen a megállási hely akár négyszeres is lehet és a fáradtság esetén romló reakcióidővel is jelentősen megnőhet a megálláshoz szükséges távolság.

Konklúzió: legalább két másodpercet kell tartani az előttünk lévő autótól, hármat pedig, ha autópályán vagyunk. Ezt egyszerű megsaccolni: keressünk egy viszonyítási pontot (például egy felüljárót) és nézzük meg, hogy mennyi idő telik el, míg az előttünk haladó áthalad ezen a helyen és amikor mi magunk elérjük ezt a viszonyítási pontot. Ha kevesebb, mint 2 másodpercet vesz igénybe az út, akkor túl közel vagyunk, lassítsunk, hogy növeljük a követési távolságot.

Forrás: sicurauto.it

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Előbb kerülnek veszélybe, mint iskolába: a német kutatás azt mutatja, hogy az iskolák döntő....
2025.12.12
Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive....
2025.12.12
A Peugeot ezzel az autóval új színt hozott a palettára.   ..
2025.12.12
Továbbra is Mohammed ben-Szulajem a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke: az emirátusokbeli....
2025.12.12
A logisztika nem csupán szállítás, hanem összetett, valós idejű döntések hálózata – mondja Berta....
2025.12.12
Elárverezik a svéd autóipari és biztonságtechnikai cég, a Holmbergs Safety Systems gyárát - írja az....
2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....