automobil
Mi kell a nőnek? – tette fel a kérdést Mel Gibson az azonos című filmben, és az egész mozi arról szólt, hogy megpróbálta kitalálni, mit is gondolnak, mire is vágynak a nők. Igaz, ő könnyebb helyzetben volt, mert egy áramütés után meghallja a nők igazi gondolatait.
Az egyszerű autódealerek azonban ilyen képességekkel nem rendelkeznek. Viszont nekik is hasznos, ha képesek megérteni, hogy mi jár a fejében mondjuk egy házaspár nőtagjának. Ráadásul lehet, hogy igazából ő lesz az, aki dönt a vásárlásról…
A gondolatolvasás híján a felmérésekre tudunk hagyatkozni. Mit is keresnek a nők egy négykerekűben? Biztonságot, megbízhatóságot és költséghatékonyságot. A férfiak ezzel szemben erőt várnak autójuktól.
A nők vágyainak netovábbja a Subaru Forester, a Toyota Highlander vagy a Toyota Prius. A férfiaké a sportosabb Chevrolet Corvette és a különböző Porsche modellek. A közös nevező a két nem autóválasztásai között a Tesla S Model volt. Ebből a legfapadosabb is minimum 20 millió forintba kerül, a luxus felszereltségű pedig eléri a 30 millió forintot is.
Ezzel az autóval a maximális sebesség 225 km/óra, de bennem mindig felmerül, hogy hol lehetne ezt Magyarországon kihasználni, és egyáltalán megtenném-e, hogy elérem egy erre alkalmas autóval ezt a sebességet. Valószínűleg nem, és a nők többsége biztosan hasonlóan gondolkodik.
És még csak most érkeztünk el a luxusautó kategóriához. A legszeretettebb autó mindkét nem toplistáján a Mercedes E class Sedan. Ebből majdnem 15 millió a legolcsóbb típus.
A felmérésből kiderül, hogy a nők szeretik elsősorban a hibrid modelleket. Az egyetlen hibrid, amely a férfiszíveket is megdobogtatja, a Honda Accord Hybrid. Érdekes, hogy a nők is szeretik a pickupot. A legnépszerűbb körükben a Chevrolet Silverado, illetve a Toyota Tacoma. A luxuskategóriát pedig a Mercedes és a Lexus vezeti a nők körében.
A sztereotípiák szerint a nők kevésbé ismerik az autófajtákat, de ezt a felmérések egyértelműen cáfolják: nem igaz, hogy a hölgyek csak a piros és a fekete autót tudják megkülönböztetni. Sőt, ami a maga módján még meglepőbb, ők a racionálisabbak: a nők az agyukkal választanak autót, a férfiak a szívükkel. A nők ugyanis jobban tudják, melyik autó a jobb, és mitől jobb a többinél. Valószínűleg sok férfi erre most elhúzza a száját vagy kajánul mosolyog, de a világstatisztikák sajnos – rájuk nézve sajnos – ezt mutatják. Egy nyolcmillió vásárlón végzett felmérés szerint, amíg a férfiak a luxus kategória alsó szintjét illetve a szabadidő autó (SUV) luxus kategóriájának alsó határát célozzák meg, addig a nők kisebb, hatékonyabb, és megbízhatóbb autókat választják.
Az elmúlt évtized során a Volvo S40 vásárlóinak 58 százaléka nő volt, a Nissan Rogue-t, Volkswagen Eos-t, Volkswagen Beetle-t és Hyundai Tucsont 54 százalékban választották a nők. Mindegyik felsorolt autó a praktikusabb, biztonságosabb, de nem a legdrágább kategóriába sorolható. És vajon véletlen-e, hogy a nők körében legnépszerűbb autók japán gyártmányúak (Toyota, Lexus, Mazda, Acura és Mitsubishi)? A világ Corvettjeinek és Porschéinak 85 százalékát férfiak vásárolták meg, amelyek elfogulatlan szakértők szerint a legszomjasabb és legkevésbé praktikus autók a világon.
Úgy tűnik tehát, hogy a nők nem maradnak alul egy ilyen férfiasnak gondolt, életre szóló jelentőségű döntésben, az autóvásárlásban sem. Egyetlen „kritikus” réteg választása tér el az okos női átlagtól, ez pedig a jól kereső, szingli, fiatal üzletasszonyoké, akik amúgy is állandó harcban állnak a férfiakkal. Ők azok, akik a Corvettet nem cserélnék el egy Volvóra.