Kézi váltó

Mi lesz veled kéziváltó?

2020.06.08.

Mind a piaci trendek, mind az új fejlesztések hozzájárulnak ahhoz, hogy egyre kevesebb kéziváltóval találkozzunk az újautók piacán.



Autórajongónak lenni ma már ritkaság. Általában olyan dolgokat szeretünk, amiket ma divatos lett utálni vagy hibáztatni. Szeretjük a dízelek nyomatékos karakterét, szeretjük az érces hangú sportautókat, szeretjük, ha a kezünkben érezzük a technika minden rezdülését. Amikor eggyé válsz a géppel. Ehhez az élményhez pedig meglehetősen hozzátartozik az is, hogy ne egy elektronika, hanem mi magunk döntsük el, hogy melyik fokozatba, és mikor tesszük az autónkat. A piaci igények viszont változnak, és el kell fogadnunk, hogy lehet, hogy csak nekünk hiányoznak a kéziváltós autók.

Viszont mennyire lesznek egyre ritkábbak a kéziváltók? Mik a pontos számok, és merre mutatnak a piaci trendek? Ezt a CNBC új kutatása helyezi valós perspektívába. Persze csak a saját piacukat, az Amerikai Egyesült Államok piacát vizsgálták, az Edmunds által szolgáltatott információkat felhasználva. Állításuk szerint 327 új forgalomba helyezett autóból csupán 41-et rendelnek kéziváltóval. Ez mindössze 12%-os arányt jelent, noha egy olyan piacon, ahol egyébként sem terjedtek el mérvadóan a kéziváltók. A legtöbb amerikai sofőr soha nem találkozik manuális kapcsolású váltóművel élete során.

Viszont abból a szemszögből vizsgálva, hogy kilenc éve ez a szám jóval magasabb volt, már jól látszik a trend. 2011-ben még az amerikai újautók 37%-át szerelték kéziváltóval. Ez már akkora változás, ami nem feltétlenül csak a vásárlói igények változásán múlik, hanem a gyártókon is, akik a modellfrissítések során már nem kínálnak kéziváltót. Nem beszélve az új modellekről, amiknél manapság csak az alapmodell kérhető manuális váltóval, minden más csak automatával rendelhető. Ráadásul ez a jelenség egyre lejjebb és lejjebb csúszik az autógyártók palettáján, elég például a Peugeot 208 modellkínálatára tekinteni – hogy európai példánál maradjak.

Van még egy szegmens, ahol a kéziváltó számított az uralkodó választásnak. Ezek pedig a sportautók. Hot hatch-ek, sportkupék, izomautók. Ahol a valódi vezetési élményhéz, az autóvezetés teljes uralásához bizony szükség van/volt a kéziváltó adta mechanikus élményhez. Ellenben éppen ezek azok az autófajták, amiket először kaszálnak el az egyre szigorodó CO2 kibocsátási korlátozások, így a gyártók is egyre kevesebbet fektetnek ezekbe a modellekbe. Mind időt, mind pénzt. A hot hatch szegmens zsugorodik, aki túlél, az sem kínál már kéziváltót – lásd nyolcadik generációs Golf GTI.

Egyértelmű, hogy a villanyosítási trend sem a kéziváltóknak kedvez. Egy öntöltő hibridet sem szerelnek kéziváltóval, mi több, legtöbbször hagyományos automatával sem – ott a fokozatmentes CVT-k számítanak az alapvetésnek. A konnektorról tölthető plug-in hibrideket legtöbbször sikerül a hagyományos, belső égésű motorral szerelt testvérek automata váltóival párosítani, viszont, ahogy látszik, kéziváltó ott sem játszik. Hát még a teljesen elektromos villanyautóknál, ahol legtöbbször csak egy irányváltó adja az egyetlen irányváltási lehetőséget, noha egyre eltejedtebbek a kétfokozatú automata szerkezetek a legerősebb sportmodellek esetében.

A szedánokat hatalmas városi terepjárók váltják. A kisautók egyre drágábbak, így a vásárlók már nem sajnálják a felárat a divatos fényezésért, illetve az automata váltóért. Maradnak tehát a vézna felszereltségű alapmodellek, amik az olcsóság kedvéért ragaszkodnak továbbra is hagyományos váltókhoz, illetve a sportmodellek, amik a vezetési élményért próbálkoznak életben tartani a manuális váltókat. Az önvezető funkciók térnyerésével egyre több vezetési manővert vesznek át tőlünk az autóink, és kezdik visszaszorítani a valódi vezetés fontosságát a közutakról. Valószínű ugyanez lesz a kéziváltók esetében is: csak azoknak a kiváltsága lesz, akik szeretnék újra kezükben érezni az irányítást, és néha-néha élvezkedni egy versenypályán.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.10.04
Nemesszalók térségében akart elhajtani egy autós a rendőrök elől, aki eltiltás hatálya alatt és....
2022.10.04
Gyorsítósávon az önvezetés felé – Győrből 5G hálózaton irányították a ZalaZONE tesztpályán....
2022.10.04
Az állattartók többsége rendszeresen utazna kedvencével, de ennek megoldása nem egyszerű - derül ki....
2022.10.04
Baleset miatt nem jár az 1-es villamos a Szentlélek tér és a Göncz Árpád városközpont között. ..
2022.10.04
A Forvia, a Valeo, a Plastic Omnium a világítástechnikai piac ászai. A három vállalat már több mint....
2022.10.04
Új elektromos motorkerékpár terveit mutatták be hétfőn a kecskeméti Neumann János Egyetemen (NJE).....
2022.10.04
Halálos baleset történt Soltvadkert közelében – írta a police.hu, amely szerint a kerékpáros a....
2022.10.04
175 gyorshajtót fogtak szeptember utolsó napján a Bács-Kiskun megyei rendőrök egy komplex....
2022.10.04
Új, autonóm kézbesítő robot lép be a rövid távú, "utolsó mérföldes" szállítási piacra – írja a....
2022.10.04
Július elsejétől kapnak négy betűből és három számból álló hatósági jelzést az újonnan forgalomba....