Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Miért kell a 1,5 méteres oldaltávolság, ha biciklist előzünk?

2023.11.26.

Rengeteg balesetveszélyes helyzet elkerülhető, ha másfél méteres oldaltávolsággal előzik meg az autók a bringásokat. Íme a részletek Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában. 

A kerékpárosok a legvédtelenebb közlekedők a közúti forgalomban. Nem védi őket egy minél biztonságosabbra tervezett, több száz kilós fémváz, mint az autósokat; a legtöbb esetben nincs rajtuk védősisak, mint a robogósokon vagy a motorosokon, és védőruhájuk sincs. Egy esésnél vagy gázolásnál nem óvja semmi a testüket, egy kisebb balesetnek is súlyos következményei lehetnek. Ezért is nagyon fontos, hogy az autósok nagyon figyeljenek a biciklisekre, és minél nagyobb biztonságban legyenek az utakon. 

Ennek a törekvésnek az egyik fontos része, hogy amikor egy kerékpárost megelőznek a járművezetők, 

  • lakott területen kívül legalább 1,5 méter, 
  • lakott területen belül pedig legalább 1 méter oldaltávolságot tartsanak. 

Az erről szóló kezdeményezés már több éve létezik Magyarországon, nemrégiben pedig a Tour de Hongrie a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a Baleset-megelőzés és a Vuelta Sportiroda közreműködésével 134 táblát helyeztek ki szerte az országban, amelyek a megfelelő oldaltávolság fontosságára hívják fel a figyelmet.

Miért kell a megfelelő oldaltávolság? 

Azt gondolhatjuk, hogy mivel a bicikli egy nyomon haladó jármű, kis helyen is elfér – legalábbis elméletben. A mindennapi közelekedési helyzetekben viszont számos olyan hatás érheti a biciklist, ami miatt indokolt, hogy legalább másfél méteres oldaltávolsággal előzzék meg – olvasható a Másfélméter.hu-n. 

  • Útviszonyok. Sokszor előfordul, hogy az autók is nagyot döccennek, amikor belehajtanak egy-egy kátyúba. Képzeld el, mi van akkor, ha egy bringással történik meg ez! Rossz esetben akár el is eshet vagy defekt lehet a vége. Ráadásul mindig az úttest szélén vannak a legmostohább körülmények: csatornafedél, töredezett aszfalt, szemét, falevelek, ágak, gallyak, és ha ezeket figyelmesen, kiszámítható módon kikerüli, máris szélesebb helyre van szüksége. 
  • Közlekedési helyzet. Amikor parkoló autók mellett teker egy bringás, nagyon résen kell lennie, hiszen egy figyelmetlen autós bármikor rányithatja az autót, vagy gyalogosok léphetnek ki a kocsik takarásából. Ilyenkor a kerékpáros hirtelen elránthatja a kormányt, ami szintén indokolja, hogy nagyobb oldaltávolsággal előzzék a bringást a járművezetők, a centizés életveszélyes lehet. 
  • Időjárás. A legjobb kerékpárosok sem tudnak tökéletesen egyenesen haladni, valamekkora oldalirányú mozgása mindig lesz egy bringásnak. Ez a „kilengés” jóval nagyobb, amennyiben nagy a szél, hiszen egy-egy erősebb széllökést még egy többtonnás autóban is érezni lehet. Gondolj bele, milyen hatással lehet egy sokkal könnyebb biciklisre? 
  • Szívóhatás. Ez már egy kicsit fizika, de egyáltalán nem bonyolult. Amikor egy autó elszáguld a biciklis mellett, az előzés közben kialakuló nyomáskülönbség miatt a kerékpárost szinte magára szippantja az autó. Ez a hosszabb járművek, buszok és kamionok esetében különösen balesetveszélyes lehet. Ráadásul minél nagyobb a sebességkülönbség, annál nagyobb a szívóhatás – ezért javasolnak nagyobb előzési oldaltávolságot városon kívül. 

Az autósok gyakran feleslegesnek, túlzásnak érzik ezt a másfél métert, pedig egyáltalán nem az, hiszen a nagyobb oldaltávolságon valakinek akár az élete is múlhat. Másrészt amellett, hogy ne veszélyeztessük, zavarjuk a bringást, sokan elfelejtik a szubjektív biztonságérzetet: ha csupán tíz centivel a biciklis mellett száguld el egy kocsi – vagy rosszabb esetben egy teherautó –, az a legtöbb bringás számára ijesztő élmény, még akkor is, ha nem történik baleset. Ezért nagyon fontos, hogy odafigyeljük másokra és törekedjünk az együttműködésre, és ez nemcsak a kerékpárosok előzésénél fontos, hanem általában a közlekedésben.

A KRESZ módosítása a cél

Jelenleg a KRESZ csak ennyit tartalmaz az előzési oldaltávolságról: „Előzni abban az esetben szabad, ha az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani”. Nesze semmi, fogd meg jól, gondolhatják a bringások, hiszen az autósok gyakran veszélyesen közel előznek. 

Több országban már egy-másfél méteres minimális előzési oldaltávolságot írnak elő a járművezetőknek. Magyarországon a másfél méter kampány célja az, hogy a szabályozás a KRESZ-be is bekerüljön. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....