Mi kerül ezen ennyibe

Miért kerül ennyibe az alternatív hajtású járművek szervizelése?

2022.03.03.

A hibrid/elektromos járművek szervizeléséhez speciális eszközökre, a műhely munkaterületének kibővítésére, elkülönített álláshelyre, figyelmeztető táblákra, (falra szerelhető) töltőállomások telepítésére és a villamos hálózat felkészítésére is egyaránt szükség van. Az alternatív hajtások szereléséhez szükséges szakmai kompetenciákat az előírt tanfolyamokon keresztül lehet megszerezni. Az új járműszerkezeti ismeretek mellett, rengeteg olyan biztonságtechnikai aspektusa is van a tananyagnak, melyek alkalmazásával az erősáramú rendszer megbontásával járó munkák is biztonsággal elvégezhetőek.

 

A korábbi gyakorlattal ellentétben az ilyen típusú járművek szereléséhez már nem elegendő egy autószerelői szakiránynak megfelelő képesítés. Azt, egy autóvillamossági javító képzéssel is ki kell egészíteni. Másik lehetőségként el lehet végezni egy alternatív járműhajtási technikus szakmát is, amit speciálisan erre alakítottak ki. Összeségében, aki nem újonnan kerül be a autószerelői szférába szinte biztos, hogy csak valamilyen kiegészítő tanfolyam elvégzésével válik jogosulttá alternatív hajtású járművek javítására és karbantartására. Ez a tőkén kívül időt is emészt fel, ami bevétel kiesést is eredményezhet.

 

 

A műhelyt minden esetben fel kell készíteni egy hibrid/elektromos hajtású jármű fogadására. Az álláshely kordonnal történő elkerítése és figyelmeztető táblák hívják fel a figyelmet arra, hogy egy nagyfeszültségű rendszerrel rendelkező jármű érkezett be szervizelésre. További igényként merül fel egy olyan terület elkülönítése is, ahol a járművet tárolni, illetve tölteni tudjuk. Azzal, hogy közel alakítják ki a tároló részt a töltőállomáshoz kiküszöbölik a kábelek okozta balesetveszélyes helyzeteket a közlekedési útvonalakon. A töltőhálózat kiépítéséhez azonban fel kell készíteni a műhely villamos hálózatát, mert a legegyszerűbb falra szerelhető elektromos autó töltőállomás energiaigényének kiszolgálása is túlterheltséget okozhat a hálózatban.

Ahogy az általános műhelyfelszereléseknél ebben az esetben is lehet előre összeállított készleteket vásárolni. A munkavédelmi és biztonsági készlet tartalmaz egy nagyfeszültségű szigetelő szőnyeget, egy szigetelt mentőkampót, két magyarnyelvű táblát, és egy kordon készletet, amiben egy 25 méteres kordonlánc, 4 darab oszlop és 4 darab oszloptartó talp található meg. A járművek szereléséhez szigetelt szerszámkészlet beszerzése is szükséges (br. 190.000 Ft). A szigetelési ellenállásmérést rendszeres időközönként kell elvégezni, mert a legkisebb szigetelési hiba is végzetes lehet. A karosszériasérülésekkel beérkező alternatív járművek esetében fokozottan hangsúlyos ennek elvégzése.

 

 

A műhely biztosítását követően a gépjármű szigetelésvédelméről is gondoskodni kell. Az alternatív járművekhez kialakított speciális védelmi csomag, a szerelés közben fellépő 1000 voltos feszültség okozta sérülések ellen védi a szerelőket. A bruttó 150.000 forint körüli csomag tartalmaz két darab szigetelt rögzítőcsipeszt, szigetelő védőfóliát, rögzíthető kormánykerék védőt, műanyagházas biztonsági védőlakatot, ,,Do not start” feliratú biztonsági címkét és egy három darabos szigetelt kábelvég védő burkolat készletet. A szigetelő védőfóliát a motorra helyezve megakadályozhatjuk, hogy a szerelést végző személy véletlenül is a nagyfeszültségű rendszerhez érjen. A nagyfeszültégű rendszer megbontását eredményező munkákhoz kötelező a teljesen szigetelt és az EN 60903 szabványnak megfelelő kesztyű viselése, amelyek költsége 50.000 forint köré tehető. Lejárati ideje rövid, ezért folyamatosan frissíteni kell a szerszámállományt, akkor is, ha nem észlelhető sérülés rajta.

 

 

Az elektromos és hibrid hajtású járművek szereléséhez nem minden esetben kellenek speciális eszközök. Abban az esetben, ha a járműfenntartó tevékenység nem igényli a nagyfeszültségű rendszer megbontását, a szerelést a hagyományosnak mondható eszközökkel és autószerelői szakképesítéssel is el lehet végezni. Azonban ahogy a cikk elején is említettük a szakemberek csak a tanfolyam elvégzését és a vizsga letételét követően foglalkozhatnak a jármű nagyfeszültségű rendszereivel.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....