ameikai autógyártók
Persze mondhatnánk, hogy azért nem veszünk tipikus amerikai autókat Európában, mert nem is árulják őket, de a helyzet ennél bonyolultabb. Azért nem árulják őket, mert jó eséllyel nem vennénk meg őket. A Cadillac és a Chevrolet is sokáig probálkozott Európában, de csúfos bukás lett a vége mindkét kisérletnek, annak ellenére, hogy árultak Európára tervezett modelleket is.
De mi a probléma a tipikus amerikai autókkal?
Egyrészt a méret. Amerikában minden nagyobb és különösen igaz ez az autóikra. Ezzel szemben egy tipikus európai autógyártó kompaktabb autókat gyárt. Nem meglepő, hogy a Smart modelleket feltaláló kontinensen összességében kisebbek a járművek.
Egyszerűen nincs annyi hely az európai városokban, és az autók ezt tükrözik. A parkolótól az utcaméretig minden korlátozott. Ennek az az oka, hogy Európában sok város a modern várostervezés létezése előtt alakult ki. Budapesten járva az ember hamar észreveszi, hogy a nagy, tágas sugárutak létrehozása volt az utolsó, ami eszébe jutott a város tervezőinek.
Az észak-amerikai városok viszont egészen újak, legalábbis európai mércével mérve. Az utcák és a sávok sokkal szélesebbek, nagyobbak a parkolóhelyek is, alapvetően autós közlekedésre van kitalálva a legtöbb város.
3 európai autóba elég köbcenti modellenként
Szintén jelentős különbség, hogy Európában nagyobb hangsúlyt helyezünk a környezetvédelemre, mint az Egyesült Államok. Ritka a 3 liternél nagyobb motor, egyre több a károsanyag-kibocsátási előírás, amiknek nehéz megfelelni.
Miközben például Hollandia teel van kerékpárokkal és elektromos járművekkel, nehéz lenne elképzelni, hogy hatalmas V8-as, 5,0 literes motoros autók sorakoznak az utakon. Sok európai számára elfogadhatatlan lenne, a gyártók pedig hatalmas összegeket költhetnének bírságra az európai mércével óriási mennyiségű károsanyagot a levegőbe pöfékelő autó muatt.
A dízel hiánya
Bár 2022-re a dízelautók imázsa jelentős ütéseket kapott, összességében a mai napig népszerű ez a fajta erőforrás Európában. Ezzel szemben az Egyesült Államokban az autókorszak megjelenése óta a benzin az utak királya; ma az amerikai utakon közlekedő személygépkocsik és könnyű teherautók több mint 95 százaléka benzines. A szövetségi kormány pedig mindent megtett azért, hogy ez így is maradjon, és a gázolajat körülbelül 25 százalékkal magasabb adókulccsal adóztatja, mint a benzint.
Gyenge minőség, főleg ami a belsőt illeti
Hogy a legtöbb amerikai autó belseje miért tűnik olyan gyenge minőségűnek európai szemmel nézve, nehéz megmondani. Szempont lehet, hogy az Egyesült Államokban szinte mindenkinek szüksége van autóra, így egy kifejezetten alacsony árú modellt kell csinálni azokból az autókból, amikből sokat terveznek eladni.
Persze ahogy a felszereltségi szintek fejlődnek, egyre több funkció kerül be, de ha a bevezető széria minősége gyenge lesz a spórolás érdekében, a komolyabb szériák is hasonlóak lesznek.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!