autónevek

Minden idők legmenőbb autónevei

2022.01.19.

Volt, amit egyszerűen kalapácsnak, míg más autót egyenesen a család barátjának neveztek el. Egy biztos, a nevekkel való játék egy idős az autózással, és most ezekből szemezgettünk.

Beletehetnek akármennyi munkórát egy autóba, ha végül a névválasztással nem találnak bele a közízlésbe. Jó példa erre a Ford Mustang Mach-E, amit legtöbbször azért szidnak, mert SUV, ráadásul teljesen elektromos, mégis a legendás V8 sportkupé nevét viseli magán. Ugyanakkor arra már kevés időt fordítanak, hogy valóban megismerjék a Ford új villanyautóját, ami a maga nemében egy nagyszerű konstrukció lett. Szóval a név fontos, mert egy rosszul megválasztott név képes elterelni a figyelmet a lényegről, amíg egy jól csengő név még hozzá is tesz egy autó karakteréhez.

És bizony vannak, akik nem elégedtek meg a kódnevekkel, bár tény, hogy ezek között is találhatunk legendás betű és számpárok: például F40, M3 vagy 911. Mégis mennyivel izgalmasabb már, ha valamit úgy hívnak, hogy Alfa Romeo Disco Volante. Az olasz gyártó rendkívül kis számban gyártott, 50-es évekbeli versenyautójáról van szó, ami nagyszerűen példázza, hogy még az olyan elcsépelt szavak is jobban hangzanak olaszul, mint a repülő csészealj. Elég csak rápillantani a légvonalas vázra, hogy megértsük, miért nevezték el UFO-król az 1900-es műszaki alapjaira épülő sportautót.

Nem volt a Mercedes-AMG kínálata sem ennyire szofiszitkált mindig. Mi több, az AMG egyáltalán nem volt ismert tuner, mielőtt a Mercedes almárkájává váltak volna, ugyanakkor nagyon szerettek bitang V8-asokat rakni, nem kevésbé bitang méretű W124 szedánokba és kupékba. Hogy kifejezzék az autó karakterét, az AMG Hammer, azaz kalapács nevet akasztották rá. Meglehetősen egyszerű neve ellenére a 80-as évek egyik legszexibb autóját alkották meg Stuttgartban, amit valamelyest leültettek, és négy széles abroncsra feszítettek, hogy lefussa a korabeli szupersportautókat. Ugyanakkor arra is alkalmas volt, hogy a gyerekeket oviba szállítsuk munka előtt.

Noha mostanra nem éppen sportosságáról ismert a Bentley márka, mégis létezik egy modell családjuk, amit egy versenypálya ikonikus szakaszáról neveztek el, hiszen korábban meglehetősen sokszor megfordultak arrafelé. Ha visszatekintünk a Bentley szerteágazó autósport múltjára, akkor már egyértelművé vállhat a dolog, hogy a világ legnagyobb presztízsű versenyéről, a Le Mans-i 24 órásról van szó. Miután a 20-as, 30-as években többízben megnyerte a hosszútávú versenyt a brit márka, joggal akasztották a Mulsanne nevet friss szériájukra, ami akkoriban egy 6 kilométeres, egybefüggő egyenes volt, irgalmatlan végsebességeket elérve.

Amerikában azonban nem számítottak ennyire ritkának a hosszú egyenesek már a 30-as években sem. Mi több, éppen a hosszan elnyúló útszakaszok adta szabadság adta meg a korszak romantikáját. Sivatagos autópályák, tiszta égbolt, és egy jó rock zene hosszú mérföldeken át. Nem véletlen, hogy leginkább óriási, kényelmes, nagytávokra szánt szedánokat termelt a korszak, amikre nem voltak restek olyan neveket akasztani, mint például a Buick Roadmastere. Ennél egyértelműbben nem is tudták volna kifejezni, hogy ki volt akkoriban az utak királya, és ehhez hozzájárult az autó tiszteletet parancsoló kinézete is.

Ha már névadás, Japán sem szerette túl gondolni a dolgokat. Általában a legelső, jól hangzó angol nevet kapták az autók, ami eszébe jutott a fejlesztőknek. Jó példa erre a Top Secret tuninggarázs, amit azért hívnak így, mert a tulaj szerint egyszerűen jól hangzik. Vagy ott van például a Daihatsu Naked, ami valóban egy meztelen autó, már abban a tekintetben, hogy minden csavarja, zsanérja és pőre eleme kilátszott. Tudtosan. 1999-től gyártottak 5 éven keresztül a kei carok apró kategóriájába a Nakedet, természetesen az előírt 658 köbcentis motorral, ugyanakkor opciós összkerékhajtással. Bele sem merek gondolni, hogy mennyire jó móka lehetet egy ilyennel hóban csapatni.

Szintén aranyos példa Japán névadó kultúrájára a Mazda Bongo, amit egy igazi igáslónak szántak Dél-Kelet Ázsia, Ausztrália és Amerika piacaira a 60-as évek közepén. Nevét egy afrikai antilop fajtáról kapta, és számtalan alváltozata létezett, hogy minden munkakörben bevethető legyen. Ugyanakkor létezett belőle egy kemping változat, ágyakká alakítható ülésekkel, gyárilag beszerelt konyhával, nyitható tetővel, amit úgy neveztek el, hogy Friendee, azaz barát, az is becézve. Szörnyen aranyos név, egy cuki furgonhoz, aminek a haszonjármű változatát úgy nevezték, hogy Bongo Brawny. Imádom.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....