Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Több mint négy évvel ezelőtt, 2019 májusában jelentek meg Budapesten az első kölcsönözhető elektromos rollerek. A KRESZ által sem akkor, sem most nem ismert közlekedési eszközök néhány hét leforgása alatt igen népszerűvé váltak, és alapvetően megváltoztatták a fővárosi utcaképet. Nemcsak azért, mert a hangtalanul suhanó rollisok olykor életveszélyesen száguldoztak az úttesten vagy cikáztak járdán, hanem azért is, mert a szanaszét hagyott rollerek miatt a gyalogosok közlekedése is balesetveszélyessé vált.
Különösen a vakok és gyengénlátók, valamint az idősek számára okozott gondot a szétdobált e-rollerek kerülgetése, de a mozgáskorlátozottak és a babakocsisok életét is megkeserítette a rollerekből álló akadálypálya. Végül pedig városképi szempontból sem mutatott túl jól a hanyagul hátrahagyott rollerek látványa. Igaz, mindezek minden európai városban komoly problémát jelentettek, nem csak Budapesten, és a legtöbb helyen megpróbálták szigorúbb keretek közé terelni a rollerkölcsönzők működését. A magyar fővárosban úgynevezett mikromobilitási pontok kialakításával igyekeztek rendet tenni a rollerkáoszban. Lássuk, mik ezek pontok, és mit kell tudni róluk.
Mi az a mikromobilitás?
Ebbe csoportba tartoznak azok a kisebb méretű, könnyű, lassabban haladó járművek, amelyeket a felhasználó saját maga vezet, és nincs utasa. Ilyen például a kerékpár, az elektromos kerékpár, a roller, a robogó, de akár a gördeszka, a hoverboard és a görkorcsolya is. Főleg a nagyobb városokban igazán praktikusak, mert ilyen eszközzel haladva nincs dugó, nem kell parkolóhelyet keresni, és pár kilométeres városi utazásokra gyakran a legcélszerűbb és leggyorsabb megoldás, különösen a zsúfolt belvárosban.
Közösségi rollerek egy Mobi-ponton (Fotó: BKK)
Arra is tökéletesek, hogy eljussunk velük a tömegközlekedési csomópontokhoz, így a közösségi közlekedéssel kombinálva nagyobb távolságokat is le lehet küzdeni a mikromobilitási eszközökkel. Gondolj csak bele, ezekkel a járművekkel sokkal gyorsabban odaérsz egy-egy távolabbi buszmegállóhoz, mint gyalog. Ha pedig kölcsönözhető kerékpárt, rollert vagy robogót használsz, utad végeztével csak leteszed az eszközt, és mész tovább.
Mobi-pontok Budapesten
Annak érdekében, hogy a kölcsönözhető elektromos rollereket kulturáltan, másokat nem veszélyeztető módon hagyják hátra a felhasználók, 2022 júniusában bevezették a mikromobilitási pontokat – más néven Mobi-pontokat – Budapesten. Először 300 pontot alakítottak ki, és ezzel együtt új szabályozást is bevezettek a megosztott rollerekre vonatkozóan: a belső kerületek nagy részén a szolgáltatóknak csak a Mobi-pontokon szabad kínálniuk, a felhasználóknak pedig csak ezeken a helyeken szabad letenniük a megosztott rollereket.
A pontok kialakításakor figyeltek arra is, hogy a parkoló járművek ne akadályozzák a közlekedőket, különösen a látássérült embereket, a babakocsisokat, a mozgásukban korlátozott embereket és az időseket. Emellett fontos szempont volt az is, hogy forgalomvonzó létesítményekhez és a közösségi közlekedési megállókhoz a lehető legközelebb helyezkedjenek el.
Saját rollert és bringát is letehetünk a Mobi-ponton (Fotó: BKK)
A Mobi-pontokat tábla, támasz és zöld felfestés jelzi, amelyek közül az egyik mindig jelen van. A kijelölt területeken ráadásul a saját tulajdonú rollerek és kerékpárok is leparkolhatók (bár vannak kivételek). Robogót vagy motort azonban tilos a Mobi-pontokon parkolni.
Fontos tudni, hogy a MOL Bubi bringákat kizárólag a már megszokott, totemoszloppal jelzett és a MOL Bubi applikációban is jelölt gyűjtőállomásokon veheted fel és teheted le. Igaz, van néhány olyan Mobi-pont, amelyet közvetlenül a MOL Bubi gyűjtőállomás mellett alakítottak ki.
Folyamatosan bővül a hálózat
A kezdeti 300 Mobi-pontból álló hálózat egy év alatt több mint a kétszeresére nőtt, 650-re emelkedett a kerékpár- és rollerparkolók száma. A tervek szerint 2023-ban a főváros és a kerületek közösen újabb 500 Mobi-pontot hoznak létre. Ahol sűrűbben van szükség mikromobilitási pontokra, ott a visszajelzések alapján fejlesztik, bővítik a rendszert.
A mikromobilitási pontok egyébként nem csak a fővárosban vannak jelen: több vidéki városban is megjelentek a rollermegosztó cégek, a rollereket pedig csak a mikromobilitási pontokon lehet felvenni, illetve letenni. Az idei nyártól már Miskolcon is lehet e-rollert bérelni, amihez 184 darab mikromobilitási pontot jelöltek ki, ezeket applikáció jelöli a felhasználók számára. Hasonlóan működik a békéscsabai rendszer is, a rollereket kizárólag a 70 parkolópont valamelyikén lehet felvenni, illetve lezárni.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!