motorgyártás

Mit csinál az Opel Szentgotthárdon?

2019.12.10.

Sokan úgy tudják, hogy még mindig az Astra gyártása folyik a nyugati határszélen, miközben…

Nemrég egy wellness hétvége keretében jártunk a családdal egy szentgotthárdi hotelben. Mondtam is a feleségemnek, hogy itt van az Opel magyarországi gyára. Kérdezte is, hogy mit gyártanak, én pedig rávágtam, hogy a 90-es években itt (is) gyártották a korabeli (F) Astrát. Annyit sejtettem, hogy autó már nem készül Szentgotthárdon, de hogy pontosan mi zajlik, azt nem tudtam megmondani, úgyhogy megkerestük az Opelt, akik beszámoltak az aktualitásokról, amelyekből bőven akad.

Az autó összeszerelés ma már történelem

Két éve, 2017-ben ünnepelte 25. születésnapját az első Opel Astra (F) amely a szentgotthárdi gyártósorról gördült le. Az ünnepségen a néhai miniszterelnök, Antall József maga hajtott le a sorról, majd köszöntő beszédet tartott.

Egyébként az elsőként számon tartott magyar Astra-t az Opel a Közlekedési Múzeumnak ajándékozta, amely része lett az állandó kiállításnak, reméljük hamarosan az új múzeumban is megtekinthető lesz.

Az 1992-es indítógomb megnyomásától egészen 1999-ig folyt a gyártás, eközben több mint 80.000 Astra hagyta el a gyártósort. A modellt a hazai gyártás miatt jelentős árelőnnyel tudták itthon értékesíteni. Akkoriban gombamód szaporodtak az Opel márkakereskedések, az Astra pedig talán nem is várt sikereket aratott Magyarországon. Kevesen tudják, de 4.404 Vectra-t is gyártottak idehaza.

Érdekesség, hogy az Opel eredetileg is motorgyárat szeretett volna létesíteni Közép-Európában, a térség országai közül pedig a hatástanulmányok elemzése után hazánkra esett a választás. A magyar kormány vetette fel aztán a tárgyalásokon, hogy autógyártó üzem létrehozását is üdvözölnék. Mivel akkoriban az import járműveket még jelentős adó és vám terhek sújtották, az Opel komolyan fontolóra vette a felvetést, hiszen egyértelmű piaci előnyt jelentett volna helyben gyártani. Így bővült ki a szentgotthárdi projekt az autógyárral.

Ezredforduló

Miután teljesen kifutott a korábban gyártott modell, Szentgotthárdon a motorgyártásra kezdtek koncentrálni. Az új évezred első évtizedében többféle motor és hengerfej öltött testet a gyárban, mígnem elérkeztünk 2012-höz, amikor megkezdődött az új, „Flex” motorok gyártása, ami akkoriban a legkorszerűbb Opel technikát jelentette. Ebben az időszakban lett év autója az aktuális Astra, amelyben szintén magyar szív dobogott.

A 2016-os év autója

2017.

A General Motors, az anyavállalat döntése alapján az Opel márka eladósorba került. A vevő a francia PSA (Peugeot-Citroen) csoport lett, ami az Opel-t teljes egészében szerezte meg. Ez természetesen érintette a magyar gyáregységet is.

A gyár mindig büszke volt arra, hogy a világon bárhol gyártott Opel Astra motorja biztosan Magyarországon készült. Ez idén nyáron változott meg, amikortól már nem magyar motorok kerülnek az Astra típusba.

Akkor mit fognak gyártani?

Az új termék a PSA 1,2 literes, háromhengeres, benzines turbómotorja lesz. Az 1.2 Turbo PureTech névre hallgató erőforrás olajban futó szíjas vezérléssel és részecskeszűrővel rendelkezik. Teljesítménye 100, vagy 130 lóerő lehet.

A tervek szerint idehaza 350.000 db készült majd évente, de a motort világszerte még három gyár készíti, ez később még fontos részlet lesz. Ennek a motornak egy korábbi verziója ynerte 2017-ben az év motorja címet az 1.0-1.4 literes kategóriában.

Fődarabok és összeszerelés

A motorokhoz a forgattyús tengely (főtengely), a forgattyús ház (motorblokk) és a hengerfej, mint nyers öntvények egyenesen az öntődéből érkeznek a gyárba. A magasan automatizált megmunkálás már itt zajlik. A cellás rendszerű kialakítás lehetővé teszi a termelés magas fokú flexibilitását, ezeken a részeken hús-vér emberek tulajdonképpen csak felügyeleti és karbantartási feladatokat látnak el.

A második állomás a szerelde. Az elkészült fődarabok mellé a beszállítóktól érkezik minden egyéb alkatrész és a blokkból kiindulva itt már humán munkaerő végzi az összeszerelést.

Régebbi motorok 2020-ban is kellenek még

A gyártói kötelezettségek előírják, hogy a kivezetés után is rendelkezésre kell állnia új motoroknak, ezért a korábbi motorcsaládot még jövőre is gyártani kell és éppen ez okozta a PSA motorokra való átállás igazi nehézségét. Nem lehet ugyanis megtenni azt, hogy a gyártósort leállítják, leszerelik, majd az újat üzembe helyezik. A gyártásnak egy ideig párhuzamosan kell folynia.

A megoldás a dízel gyártósor átalakítása lett. Ennek a helyén alakítják ki az új motor gyártásához szükséges gépsort. A feladat, hogy a gyártás leállítása, vagy jelentősebb korlátozása nélkül elő kell készíteni az új motor gyártásának feltételeit, mind gyártásban, mind logisztikában és persze a regisztrációs (gyártáskövetési) rendszerekben is.

Az átállás

A gyár nagyon büszke arra, hogy a fejlesztést nagymértékben önerőből valósítja meg. Igaz ez a pénzügyi oldalon és a tervezés-kivitelezés oldalán is. Külső műszaki segítséget csak korlátozott mértékben vesz igénybe. Mérnökök, karbantartók, gyártásirányítók, az összes szakterület szoros együttműködése kellett ahhoz, hogy átállás zökkenőmentes legyen.

Természetesen egy ilyen fejlesztést részletes előzetes tervezés előz meg, amelynek célfüggvénye a költségek alacsonyan tartása. Figyelembe kell venni a kieső darabszámokat, ráadásul úgy, hogy akármikor váratlanul is jelentkezhet többletigény a gyártásban maradó motorokra. Ezért az átállással jelentkező kapacitáskiesés miatt pufferelni kellett, vagyis jó előre be kellett raktározni, hogy globális szinten még véletlenül se jelentkezzen motor, vagy alkatrészhiány.

Hetente akár kétszer is „ritmust” kell váltani

A járműgyártásra jellemző, hogy időről időre megváltoznak az igények. Középtávon jellemző, hogy a piac éppen elfordul valamelyik modelltől, vagy motorfajtától. Elég, ha az elmúlt időszak dízelmotorokkal kapcsolatos bizalomvesztése jut eszünkbe. Egy ilyen jelenség jelentősen csökkenti a szükséges dízelmotorok számát, ugyanakkor növeli a benzinesek igényét.

De ez a korszak is lezárult és jelenleg megint a dízel tör előre, ezt előre kiszámítani nem lehet. Sőt! Rövidtávon is át kell tudni tervezni a gyártást. A világszerte éppen megrendelt járművek kivitele szerint érkezik a gyártási igény és ezeknek az igényeknek muszáj megfelelni. Gyakran megtörténik, hogy hetente akár kétszer is meg kell változtatni a termelési tervet.

Minőségi verseny

Említettük, hogy míg korábban kizárólag Magyarországon készültek az Astra motorok, az új PureTech motorból évente 1 millió darab gyártására készülnek és ennek csak hozzávetőleg egyharmadát produkálja majd a szentgotthárdi gyár.

Házon belül is versenyre kell tehát majd számítani, hiszen a vállalat természetesen figyelemmel követi, hogy a különböző üzemekben készült erőforrások milyen arányban hibásodnak meg a használat során, mennyi az esetleg a gyártás során készült selejt és nem utolsó sorban, milyen fajlagos költség mellett készülnek a motorok.

A magyaroknak tehát nemzetközi viszonylatban kell majd helytállniuk a minőség és a költséghatékonyság területén, de Szentgotthárdon felkészültek a kihívásra és az első PureTech próbamotorok már le is vannak a gyártva.

Cikkünk megjelenését az Opel támogatta, a részletes információkért köszönet Kaszás Zoltánnak, a szentgotthárdi gyár szóvőjének.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....