Mini Clubman

Mit ér az erő, ha nem uralod – MINI JCW Clubman ALL4 teszt

2019.12.03.

Erősebb lett. Sokkal. Nagyon sokkal. Éppen csak azt a játékos könnyedséget vesztette el, amiért szeretjük a MINIket.

Megosztónak lenni nem ciki. Különcségében gyönyörű, hogy létezik, és még létezni is fog, hiszen éppen most kapott ráncfelvarrást a MINI Clubman. Az irigy női tekintetekből kiindulva sosem volt kérdés bennem, hogy ki a valódi célcsoportja a britek semmihez sem hasonlítható crossoverének, kombijának, vagy legyen bármi is ez. Noha mindig ott volt a John Cooper Works, azaz JCW verzió a kínálat csúcsán, ami épp annyira volt túlfeszítve, hogy még nehezebb volt megmagyarázni. Egészen mostanáig. A bizonytalankodóknak ugyanis 306 lóerővel válaszolt a MINI, ami már messze túlmutat a túlmotorizáltságon. Ez innentől kezdve egy kőkemény hot hatch – akármennyire is furcsa kimondani ezt egy szekrényre.

Igyekeztek tehát az új 2,0 literes, dupla megfúvású turbómotorral egyértelműbben pozícionálni, és hát tényleg bitang erős lett. Azért egy félidős ráncfelvarrásnál nem szokás csak úgy 75 lóerőt rádobni az elődre, de a MINInél meglépték. Ehhez persze nagyobb fékek (elöl 360, hátul 330 mm), három hűtőkör (ezért is valódiak a légbeömlők) és még több merevítés kellett, mígnem addig feszítették, hogy tényleg ijesztően stabil legyen. Lenyűgöző a tapadása, még esőben is. A hajtási befolyás minimális, pedig elől mechanikus sperr fogja, ráadásul ezeken a 18 colos felniken még meglehetősen komfortos is a rugózás. A sportfutómű egyszerűen mesél.

Továbbra is nagyon jól elkülöníthető menetmódok vannak: ECO módban szó szerint hangtalanul suhan, és autópályán például képes 6,5 literrel eljárni, ami valahol döbbenetes ennyi lóerő mellett. Városban már befalja a 9-10 litert, de tegye szépen le a kezét, akit ez érdekel egy ennyire erős hot hatch vásárlásakor. A Normál mód a hétköznapi kompromisszummentességet szolgálja, ahol már hallani a mérgesen morgó kipufogórendszert, alapjáraton puffogtathatjuk is. Az ércesebb durrogáshoz, és az ülésbe nyomó gyorsulási élményhez azonban a Sport mód kell.

Egészen lenyűgöző, hogy milyet lép az ALL4 összkerékhajtással, egy nyikkanás nélkül húz és húz, mígnem valahol 5000 környékén elfogy. Vagyis fogyna, ha nem dobná egy hatalmas rántás kíséretében ránk a következő fokozatot. Négyhengeres létére meglepően jól szól, ha 3000 felett vesszük el a gázt, még puffog is egy keveset, noha egyáltalán nem olyan érceset és hangosat, mint a régi John Cooper Works modellek. Köszi WLTP…

Éppen csak a lényeg mellett mentek el. Ez pedig a MINIktől megszokott könnyedség. Ami úgy érzem, valahol a váltónál térdelt le. Lehetséges, hogy a hirtelen rázúduló 450 Nm nyomatéktól akarták kímélni az új 8-fokozatú duplakuplungos automatát, de a legtöbb helyzetben sajnos zavaróan későn reagál. Persze nem kérdés, hogy irgalmatlanul gyorsan dobálja a fokozatokat, viszont elinduláskor lomha, gyakran vált bele a turbólyukba, a fékezés és gázadás közti átmenet pedig totálisan megzavarja. Egyszerűen túl lassú felfogású ehhez a hajtáslánchoz.

Mivel nem olyan rég, év elején járt nálam a facelift előtti változat, ki merem állítani, hogy minőségibb anyagokból építkezik az utastér. Minden súlyosabb, pontosabban kattan, nagyszerű az összeszerelési minőség. Nem csak elől, hátul is méreteit meghazudtolóan tágas, lennék gyerkőc a hátsó üléseken. Az alacsony középkonzolnak és a dupla tetőablaknak köszönhetően a térérzet is pazar, hangulatvilágításban pedig továbbra is verhetetlen a MINI. Sokan meglepődnek, hogy mennyire szűk csomagteret kínál a szögletes far, viszont a duplapadlóval és a számtalan rekesszel így is egy praktikus teret kapunk magunk mögé.

Nem kérdés tehát, hogy – ahogy mondani szokták –sok autót kapunk a pénzünkért. A MINI Clubman továbbra is egy őszinte prémiumautó, amiből kicsattan a stílus, az egyediség. A MINIség. Hiszen mi másnak állna jól a Union Jack hátsólámpa? Ha lehet, még szexibb lett a külső, teljes kör fényszórókkal, még morcosabb splitterrel, vörös betétekkel, és egy sokkal egységesebb hátsó lökhárítóval. Ráadásul régi vágyam volt egy British Racing Green tesztautó. Most végre megkaptam. Éppen csak az az összhang hiányzik a hajtáslánc felöl, amitől szerethető játékostárs volt egy MINI JCW. Ami korábban egy közvetlen, már az elindulás után élvezhető méregzsák volt, abból most egy nehézkes, magyar utakon szinte kiautózhatatlan erőmű lett. Biztos, hogy ez a jó irány?

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Előbb kerülnek veszélybe, mint iskolába: a német kutatás azt mutatja, hogy az iskolák döntő....
2025.12.12
Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive....
2025.12.12
A Peugeot ezzel az autóval új színt hozott a palettára.   ..
2025.12.12
Továbbra is Mohammed ben-Szulajem a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke: az emirátusokbeli....
2025.12.12
A logisztika nem csupán szállítás, hanem összetett, valós idejű döntések hálózata – mondja Berta....
2025.12.12
Elárverezik a svéd autóipari és biztonságtechnikai cég, a Holmbergs Safety Systems gyárát - írja az....
2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....