Euro NCAP

Mit mutat az Euro NCAP töréstesztje? – 1. rész

2018.12.17.

Miként értelmezzük az Euro NCAP töréstesztjét? Milyen teszteket végeznek egy autón? Miben változott az értékelés az évek során? Ezekre keressük a választ cikksorozatunkban.

Éppen tavaly volt 20 éves Európa legelismertebb és leghitelesebb töréstesztekkel foglalkozó szervezete, az Euro NCAP. Az öreg kontinensen rajtuk kívül még az ADAC végez hasonló teszteket a frissen piacra dobott személyautókkal, Amerikában pedig az NHTSA, de talán senki sem olyan részletekbe menően, mint az Euro NCAP. Nem csoda tehát, hogy az évek során hatalmas szerepet játszottak a közúti biztonság fejlődésében, és komoly hatással voltak az autóipari trendekre is. Kritériumaik, elvárásaik növelésével az autógyártókat is egyre hatékonyabb biztonsági fejlesztésekre ösztönzik, hiszen egy modell biztonsági szintje minden vásárlónak az elsődleges szempontok között szerepel új autó vásárlásakor és egy hitvány törésteszt-eredmény egyetlen modell, illetve márka hírnevének sem tesz jót.

Cikksorozatunkban arra igyekszünk kitérni minél részletesebben, hogy mit takarnak az Euro NCAP által osztogatott csillagok, milyen mérések lapulnak mögöttük, milyen teszteken kell átmenniük az autóknak, illetve, hogy a próbatételek mennyit változtak az évek során. Kezdjük hát a csillagok értelmezésével. Jelenleg 5 csillagot osztanak ki a közlekedés biztonsági mérnökök, értelemszerűen minél több csillagot kap egy autó, annál jobb védelemmel szolgál. Öt csillag: Összességében jó ütközés elleni védelem. Megbízható baleset-megelőző rendszerekkel jól felszerelt. Négy csillag: Összességében jó ütközés elleni védelem, további baleset-megelőző rendszerekkel csak részlegesen felszerelt. Három csillag: Átlagos vagy elfogadható utasvédelem, de hiányzó baleset-megelőző rendszerek. Két csillag: Csekély ütközés elleni védelem és hiányzó baleset-megelőző rendszerek. Egy csillag: Marginális ütközés elleni védelem.

Noha a csillagok arra szolgálnak, hogy könnyebben összevethetőek legyenek a különböző modellek, azért részletes kiértékeléssel is szolgál az Euro NCAP. Így saját preferenciáink szerint választhatunk, hogy mit tartunk fontosabbnak, és rávilágíthat, hogy mely apróbb területeken teljesített gyengébben az adott autó. 2016 óta már léteznek dupla értékelések is, amikor egy adott modellt teljes biztonsági felszerelésével, illetve anélkül is letesztelnek. Akár 2-3 csillag eltérés is szokott mutatkozni, ami jól rávilágít a közlekedésbiztonsági szoftverek és hardverek fontosságára, azok fejlettségére és mára meghatározó szerepére. Hasonló fordult elő tavaly például, amikor a Suzuki Swift alapvetően csak három csillagot kapott, hiszen a felnőtt utasvédelme hagyott némi kivetni valót maga után, azonban a városi koccanásgátlóval szerelt modell már megkapta a négy csillagot is.

Jól látszik tehát, hogy a különböző ütközést megelőző rendszerek és sofőrsegédek mára annyira beleszólnak az eredményekbe, hogy mára három csillagnál nem is kaphat többet egy autó, amit ezekkel nem szerelnek fel. Azt az Euro NCAP is elismeri, hogy a 2009-ben bevezetett pontozás az eddigi legdrasztikusabb változást hozta, de haladniuk kellett a korral. 1997-es pontozásukat merőben megváltoztatta ezen rendszerek megjelenése óta és a korábbi méréseiket érdemes másképp is kezelni emiatt. Ma ezt a korábban említett kettős értékeléssel próbálják kiküszöbölni, így az alap értékelésnél látszik az autó passzív biztonsága, míg a sofőrsegédekkel szerelt értékelésben az aktív biztonsága.

Miként történik a tesztre szánt modellek kiválasztása? Egy törésteszt elvégzéséhez minimum 4 autó szükséges a szervezet szerint. Ezek nem preparált, a tesztre előre felkészített példányok, hanem a kereskedésekben kapható modellek. Ha egy bizonyos típus már piacon van, akkor az Euro NCAP maga szerzi be a tesztalanyokat egy, vagy több márkakereskedésből, anonim módon. Miután a laboratóriumba érkeztek az autók, a töréstesztet végző csapat elküldi a gyártó felé az adott autók azonosítókódjait jóváhagyásra. Így, ha esetleg időközben változtattak a biztonsági felszereltségen, a gyártó kérhet változtatást. Ha még teljesen új, de a piac szempontjából fontos autóról van szó, ami nem érte el a márkakereskedéseket, akkor a gyártósorról választ az Euro NCAP stábja, szintén véletlenszerűen, így a márkáknak esélye sincs külön modelleket előkészíteni a töréstesztre.

Cikksorozatunk következő részében arra térünk ki részletesen, hogy milyen teszteken kell átesnie egy új modellnek.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....