járműtörténelem

Míves koppintások

2019.08.24.

Szörfözni a neten, számos esetben olyan minta a régiségboltban kotorászni a múlt ereklyéi között. Nos ezt a cikknek is egy ilyen digitális turkálás indította el egy képsorozat kapcsán, ahol az egykori tuningműhelyek gyöngyszemeibe futottunk bele.

Feltehetőleg régen sem lehetett másként, mint manapság, csak a körülmények voltak mások. Ahogy szoktuk volt mondani, akiket anno a benzin gőze megcsapott és ab ovo megvolt bennük a jóravaló restség azok kisebb fajta csodákra voltak képesek a hőskori manufaktúrában is. Brazília, ahol számos autógyártó megvetette a lábát mondhatni, hogy szinte kézenfekvő alapjául szolgált az egyedi autóépítő műhelyeknek.

Az anyagban szerepelő képek és az autók is a szamba, a foci és a karneválok országában Brazíliában készültek. A fotókon az is biztosnak látszik, hogy az „alapokat” a Ford biztosította. A prototípusok a teherautó és személygépkocsi, amolyan kettő az egyben koncepcióját akarták megvalósítani, tehát akár ősi SUV-ként is tekinthetünk rájuk. Pár fotón a háttérben egy FORD feliratú épület áll, amiről kiderült, hogy a dél-amerikai ország Ipiranga városában található Ford üzem, de ugyanakkor biztos, hogy nem a gyárban készültek ezek a járművek. Így egyértelmű, hogy a montázs nem lehetett más, mint korabeli marketingeszköz.

Sok kisebb autóműhely neve is felmerült az „elkövetők” között, és úgy tűnik, hogy ez az ország nem csak a foci egyik szentélye. Az átépítők nevei között felmerült a Engerauto, ahol a mai napig is csinálnak érdekes átalakításokat, többek között a szimpla fülkés pickupba toldanak be egy üvegezett hosszabbítást, de ugyanilyen megoldásokat kínál a Souza Ramos is, akiknél még egy kupéból kombi átalakítására is rácsodálkozhattunk.

Engerauto "egyedi megoldása"

A mutációk – feltehetően a hazai gyártás miatt – alapjait a Ford F100-as adta. A minden pickupok atyjának is tekinthető F sorozat először 1948-ban gurult ki a gyárkapun. A képeinken látható 100-as, ki hinné, hogy ekkor már a negyedik generációt képviselte. Egyébként 1961-es megjelenése egy apró mérföldkőnek is tekinthető a modell történetében. Ugyanis az „F-es” elődök korábban kifejezetten a kemény teherautós vonalat képviselték.

Szemben az új generációs 100-assal, ami természetesen megtartotta a serpák teherbírását és szívósságát, azonban már alacsonyabb hasmagassággal készült, ebből kifolyólag új felfüggesztéseket fejlesztettek ki hozzá, melyet aztán egészen 1979-ig használt a Ford. A technikai újítások mellett egy új szemlélet is gyökeret vert, ami szakított a teherautós belső kiképzéssel. Az F100-as utasfülkéjének belseje már személyautós volt, sőt a gyártási ciklusa utolsó előtti évében egy speciális „styling” csomag is megjelent a kínálatban. Ez utóbbi már sejtetni engedte, hogy a későbbiekben ebben a kategóriában sem csak a teljesítmény, hanem a komfort is komolyan számítani fog. Érdekessége az F sorozat negyedik családtagjának, hogy e modell egyik változata jelent meg először Ranger néven, útjára indítva a modell történetének egy újabb legendáját.

F100 Ranger keresztlevéllel - 1967

Összegezve: az F100 korabeli újszerűsége megindította a kis manufaktúrák fantáziáját, és számos sajátos variációt készítettek belőle. A korszak és a helyi technológiák kezdetlegessége azért tetten érhető egyik-másik átalakított változatnál, de hát nyilván abból főztek, amijük volt. Ennek ellenére nem nagyolták el a dolgokat és szép kis munkák születtek.

Családi változat

Noha anyagunkban az F 100-ast emeltük ki, természetesen nem ő volt az egyetlen alany, amit újra értelmeztek. GMC-ket is alakítottak át egyedi ízlés szerint.

Mai szemmel rendhagyó mivoltuk miatt mindenképpen érdekes elmerülni ebben a kis történelmi szösszenetben. Ma már talán megmosolyogtató az egykori éra egyedi és olykor kivételes stílusa, de kétségkívül megragadják a szemet és kalandozásra hívják a fantáziát. Mire gondolok? Az olyan megoldásokra, mint a „szekrényajtóként” nyíló oldalajtók, vagy az előre dőlő „A” oszlopok, az erősen hajlított első, illetve hátsó üvegek, vagy a dupla antennák a háromszínű fényezés mellé, megspékelve egy kis fehér oldalfalú abronccsal.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
Elődje sikerét megismételve nem egyszerűen maximális ötcsillagos teljesítményt nyújtott a vadonatúj....
2024.04.16
A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített. A....
2024.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform reggeli jelentése. ..
2024.04.16
A Porsche sportautó-gyártó tavaly több nyereséget ért el. Ebből a dolgozók is profitálnak. A....
2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....