design
Az Utánpótlás rovat következő írásában tehát néhány klasszikus formát idézünk meg, ihletet merítve a tengerentúli, hamisítatlan, Porsche és Bentley által képviselt formai értékekből. Jóleső érzés európaiként megélni, hogy a dizájnkavalkád és a négykereűek falak közé szorított felépítése, kialakítása közepette és legkülönbözőbb stílusbeli áramlatai mellett ezek a nagy klasszikusok a messzi New Yorkban is tündökölnek.
A 911-es modell első vázlatait maga Ferdinand Porsche rajzolta 1959-ben. A klasszikus forma ekkor született meg, majd 1963-ban került gyártásba. Noha egészen sokáig jól kivehetőek voltak az egyes generációk közötti különbségek, az elmúlt néhány években már a szakavatott szemeknek is gondot okozhatott egy-egy padlógázon elhúzó modell pontos beazonosítása, különösképpen a frissítések esetében. A 911-es család legújabb példánya rendelkezik néhány szembetűnő és azonnali névjegyként funkcionáló megoldással, így a 2018-tól valamivel könnyebb dolgunk akad.
Hiába, a forma örök! Mindennek alapjául az a bizonyos tetővonal szolgál, amely arányait és ívét tekintve minimálisan változott a modell történelme során. A designerek skiccjei alapjául immáron 60 éve ez szolgál - legyen szó a kupé, a kabrió vagy a targa változatokról. A sárvédők gömbölydedsége, illetve az ajtók övvonal-nélkülisége segít tovább idézni a klasszikus hatást: valahol itt érhető tetten a retró 911 „aranyossága”: nem akar enyhén vagy akár erőszakosan szögletes lenni a család, hanem ezt a lágyságot hivatott továbbadni a finoman hajlított idomokkal. A kabrió és targa kivitelek esetében is igaz ugyanez, hogy valahogy ennyi év után is kellően klasszikus porschés, ugyanakkor egyszerre modern és összetéveszthetetlen a forma.
A következő kulcsfontosságú építőelem a kerek első lámpa. Enélkül nem is Porsche a 911. A modell ábrázatát alapvetően meghatározó projektorok/mára LED-ek elrendezése változik a kereknek nevezett, de annál egy kicsit elnyújtottabb búra alatt.
A hátsó lámpák vagdaltsága, továbbá különállósága vagy újabban ismételt összekapcsolása, valamint a harmadik féklámpa elhelyezése és alakja jelent mozgásteret a dizájnereknek, a hűtőrács alakításával egyetemben. Az első és a hátsó lökhárító bevágásai és alsó harmadbeli tagoltsága további apró változtatások kombinációjával egyenlő, de a kipufogók pozícionálása révén is kipipálható az újítás, amely nem feltétlenül szembetűnő.
A beltérben németesen precíz minden, nem sokat változtatnak a jól bevált és elegáns elrendezésen, csupán reszelgetnek rajta, így a modern kor igényeinek megfelel, viszont továbbra is őrzi a dicső múlt hagyományait. Te milyen egyedi formai megoldást tudnál párhuzamba állítani a Porsche 911-es család összetéveszthetetlen, még mindig stílusos és szerethető karakterével?
A New York-i standok egyikén szembetalálkoztam a Bentley Continental GT legfrissebb, harmadik generációjával (2018-), amely ilyen téren szintén megérdemel egy pár soros kitérőt. Esetében 2003-tól kezdve láthatjuk porondon a szinte változatlan formát és a kívül-belül pompázó luxust.
Státusszimbolum jellege miatt sokan sejk és focista autónak csúfolják. Lényegesebben fiatalabb, mint a 911-es család, és teljesen másról is szól. De nagy klasszikus, ez a forma a maga 16 évével is jellegzetes. Rétegmodell révén keveset alakítanak külsején, inkább csak csiszolgatnak – meg persze a lemezek alatt a generációk mázsás fogyókúrán is átesnek.
Örök formák, hamisítatlan értékek Európából. Modern antik.