kipufogó

Most vannak igazán bajban!

2015.04.06.

Aligha hinném, hogy az autógyártók ott voltak, amikor a gépjárművekre vonatkozó széndioxid kibocsátási előírások megszülettek. És azt sem hiszem, hogy egy asztalnál ültek, amikor a szennyezőanyag kibocsátási előírások és tesztciklusok szigorítását, illetve módosítását elhatározták az EU illetékesei.

Rovatunk írásait rendszeresen olvasók előtt ismert lehet, hiszen sokat foglalkoztunk vele, hogy a klímavédelem okán erőteljesen vissza kell fogni a gépjárművek széndioxid kibocsátását. A szénhidrogén tüzelőanyagok, ma még szinte mindegyik ilyen (benzin, gázolaj, mindkettő növelt bioforrású szénhidrogénekkel, a földgáz, a propán-bután, az E85 bioetanol) tökéletes égése – ere törekszünk! – CO2-öt eredményez. Ha tehát a CO2-őt akarjuk csökkenteni, az autó fogyasztását kell csökkenteni. A „képlet” egyszerű: fogyasszon a motor kevesebbet:

- mert a belső égésű motor a fejlesztések eredményeként motor jobb hatásfokú (van még tartalék!),
- mert a motor segédberendezések „spórolósak”,
- mert az autó menetellenállása kisebb (például könnyebb, kisebb gördülési ellenállású a gumiabroncsa, áramvonalasabb) és így kevésbé terheli a motort,
- mert a váltó a motorüzem pontját kedvezőbb helyre teszi (kis fordulat – nagy nyomaték = ez jót tesz!),
- mert a motor csak akkor jár, amikor ténylegesen szükséges.
És bizonyos fokig hibridizált.

Nagy vonalakban ez a lehetőségek sora!

A gyártók nem csak úgy saját ötletük alapján csökkentik autóik CO2 kibocsátását a fogyasztók örömére, hanem szigorú előírások alapján. Eljutottunk oda, hogy a gyártói flottát már bünteti az EU, ha az előírt értéket nem hozzák. De teljesítik a mai előírásokat!

Nézzünk egy teljesítési táblázatot 2014-re vonatkozóan (JATO adatok). Átlagban 130 g/teszt km CO2 a kibocsátás határértéke.

Az élenjárók persze jobbára kis- és középkategóriájú autókat, kisebb lökettérfogatú motorokat gyártanak, ezek kis CO2 kibocsátásúak, de a listán ha lefelé megyünk, még mindig azt látjuk, hogy teljesítik az előírásban foglalt értéket. (Tudni illik, hogy nagyobb jármű össztömegű autókat gyártókra vonatkozó határérték nagyobb, a kisebbekre kisebb.)

Ezt a mérést az NDEC tesztcikluson futják, végzik.

Ez alapján határozzák meg a fogyasztást is. Ha 130 g/km a CO2 kibocsátás, akkor egy benzines autónak ezen tesztciklusban a tüzelőanyagfogyasztása 5,6 liter/100 km, a dízelé pedig 4,9 liter/100 km.

Ha életbe lép 2020-ban a 95 g/km CO2 kibocsátási előírás, akkor benzines fogyasztása nem lehet több, mint 4,1 liter/100 km, a dízelé 3,6 l/100 km.

Szinte hihetetlen adatok. Ha marad az NEDC ciklus, akkor ezek az adatok nem egyeznek meg azokkal a fogyasztásértékekkel, amit az autó például a budapesti forgalomban, „ecodriving” vezetővel összehoz, azok nagyobbak lesznek.

Ma úgy látják a gyártók, hogy ezek a követelmények teljesíthetőek. Az autó bonyolultabb lesz, de nincs „ugrás” a technikában.

A baj azonban most kezdődik!

Az NEDC ciklussal szemben egyre több a kifogás, így végül is – egyelőre terv szinten – megszületett az ún. világszinten egységes menetciklus, a Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP). Igaz, az USA már bejelentette, hogy ezt nem fogadja el, ennyit a világszinten egységes vizsgálatról…

Nem ezzel van a baj, hanem azzal, hogy ennek végigfutásához nagyobb átlagos és lokális csúcs motorteljesítmény kell, amely nagyobb tüzelőanyagfogyasztással jár és így nagyobb CO2 kibocsátással. Ha megmarad a 95 g/km CO2 határérték, akkor ez – e ciklus szerint értékelve – még további fogyasztáscsökkentést von maga után. Ez már komolyabb műszaki fejlesztést igényel. Bizonyára teljesíthető.

De ehhez jön a kipufogógáz szennyezőanyag kibocsátás követelménye is, az ismert és már hatályos euro 6/b, majd 2017. szeptemberétől az euro 6/c. Ismertek a követelmények, ha az NEDC ciklus szerint kell értékelni, az ún. emissziótechnika, a kipufogógáz-tisztítás „vegyi művei” készen vannak. Már velünk élő technika: katalizátorok sokfélesége, szűrők, segédanyagok kellenek a határértékre történő tisztításhoz.

Ha azonban ezeket a határértékeket az új, WLTP ciklus szerint kell tartani, akkor a mai emissziótechnika (részben) erre maradéktalanul nem megfelelő.

A problémát az okozza, hogy a WLTP nagyobb motorterhelési jellegmezőt fog át, ez nagyobb mennyiségű kipufogógázt és nagyobb szennyezőanyag koncentrációt jelent. Ennek tisztításához még összetettebb emissziótechnika kell. Különösen a dízelek tárolókatalizátoros nitrogénoxid redukálása kíván kiegészítő megoldást. A képen az új VW 3 hengerű TDI motorja látható, mely teljesíti a mai euro 6/b előírását.

Ez az euro 6/c előíráshoz kiegészítésre szorul. Nagyobb motorok emissziótechnikáját is módosítani kell: az SCR +AdBlue redukciós technikát tároló katalizátorral kell kiegészíteni. Ennek kialakítását egy Audi megoldás mutatja.

Nincs a szigorításnak vége! A szennyezőanyag kibocsátás értékelésére több, új ciklus bevezetését is tervezik. Ennek van kötött ciklus változata, például az ún. Artemis, de van országúti kötetlen. Ezt nevezik RDE-nek, mely a Real Driving Emissions rövidítése. Valóságos (közlekedési) körülmények közötti vizsgálat, az autó a gázelemzőket magával viszi. A nehézséget a kötetlenség adja.

Ma ez „akasztja ki” az autógyártókat: túlzott követelménynek tartják a tervezetteket és keveslik a felkészülési időt.

Azt, hogy mire jutnak a megbeszélések, természetesen ma még nem tudhatjuk, de az biztos, hogy küzdelmes lesz. Várjuk a fejleményeket!

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

címzetes egyetemi docens

az Autótechnika főszerkesztője

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....